• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403040402782
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

گپ‌وگفتی انتخاباتی با یک استاد دانشگاه

گپ‌وگفتی انتخاباتی با یک استاد دانشگاه

ایسنا/کرمانشاه شهادت آیت‌الله رئیسی، کشور را وارد انتخابات زودهنگام کرد. انتخاباتی که قرار است هشتم تیرماه برگزار شود تا رئیس جمهور ایران اسلامی را مشخص کند.

به گزارش ایسنا، در فاصله چند روز مانده به برگزاری انتخابات و در شرایطی که شش کاندیدای این انتخابات مشغول کارزار تبلیغاتی برای کسب بیشترین آراء هستند، با امین زارع استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در خصوص مباحثی همچون آثار مشارکت بالا در انتخابات، چگونگی شناخت کاندیدای اصلح، فضای جامعه در آستانه برگزاری انتخابات و .... به گفت و گو نشستیم.

 زارع در ابتدای این گفت‌وگو با بیان اینکه با شهادت شهید رئیسی کشور وارد انتخابات زودرس شد، اظهار کرد: همین شرایط باعث شد افرادی که وارد این عرصه شده‌اند نیز آمادگی لازم را نداشته باشند و این موضوع را می‌توان در برنامه‌های تبلیغاتی‌شان دید. تقریبا بجز یکی دو نفر از کاندیداها که بواسطه عملکردشان مقداری برنامه دارند، بقیه کاندیداها برنامه چندانی ندارند که البته تا حدودی طبیعی است. 

وی افزود: این افراد شاید قصدشان این بوده که از الان با مشاورین و کارشناسان شروع به تدوین برنامه کنند تا در موعد انتخابات، یعنی سال آینده با دست پر وارد عرصه رقابت شوند، اما با شهادت شهید رییسی و برگزاری زودهنگام انتخابات، شرایط تغییر کرد.

مشارکت بالا در انتخابات چه اهمیتی دارد؟

زارع در خصوص اهمیت برگزاری انتخابات با مشارکت بالا نیز گفت: رای به هر کاندیدایی به نفع همان کاندیدا است، اما مجموع آراء و به تعبیری میزان مشارکت مردم در انتخابات به نفع همه کشور است و از این جهت مقام معظم رهبری روی افزایش مشارکت تاکید دارند.

وی با بیان اینکه مشارکت بالا نشان دهنده مقبولیت نظام است، گفت: آثار مشارکت بالا در انتخابات از دو جنبه خارجی و داخلی قابل بررسی است. از جنبه خارجی مشارکت بالا این پیام را دارد که نظام حاکم در کشور مورد قبول مردم است و  قدرت چانه زنی ما را در مجامع بین المللی بالا می‌برد. از بعد داخلی هم هرچه مشارکت بالاتر باشد نشان دهنده انسجام داخلی است.

راه‌های شناخت کاندیدای اصلح چیست؟

این استاد دانشگاه در خصوص شاخص‌های کاندیدای اصلح و اینکه سازوکارهای تبلیغاتی موجود می تواند مردم را به شناخت کاندیدای اصلح برساند نیز گفت: امروزه تبلیغات و آگاهی رسانی انتخاباتی نسبت به گذشته متفاوت شده و تبلیغات محیطی و چسباندن پوستر و... کمرنگ شده و تبلیغات رسانه‌ای نقش بیشتری ایفا می‌کند که خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد.

وی ادامه داد: باید به این موضوع توجه داشت تصویری که ما از رسانه‌ها می‌گیریم تصویر کاملی نیست و یک یک تصویر روتوش شده و منتخب است و نمی‌توان صرفا براساس آنچه از قاب رسانه مخابره می‌شود به یک انتخاب درست رسید. البته در کنار آن باید این موضوع را هم مد نظر داشته باشیم که امکان اینکه همه رای دهندگان بتوانند با تک تک کاندیداها دیدار داشته و از نزدیک برنامه‌ها و دیدگاه‌های آنها را بشنوند هم وجود ندارد، لذا چاره ای نیست و باید به تبلیغات رسانه‌ای بسنده کنیم.

زارع به دوگانه راه افتاده در تبلیغات رسانه‌ای با عنوان «برنامه - کارنامه» اشاره کرد و با بیان اینکه آن را دوگانه‌ای اشتباه می‌دانم، گفت: معتقدم هم باید به کارنامه افراد و هم به برنامه آنها توجه داشت. به کسی که کارنامه خوبی دارد می شود تا حدودی اعتماد کرد، همچنین فردی که برنامه‌ای را در رسانه‌ها اعلام می‌کند به نوعی برای او تعهدآور است. در مجموع می توان کارنامه و برنامه افراد را کنار هم قرار داد و هر دو را با هم دید.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی افزود: در کنار این موارد برای رسیدن به کاندیدای اصلح می‌توان از نظر و مشورت نخبگان اجتماعی هم استفاده کرد. اساتید دانشگاه، افراد تحصیلکرده، روحانیون و... افرادی هستند که می‌توان برای رسیدن به شناخت کاندیدای اصلح از نظر آنها استفاده کرد. ضمن اینکه باید به این موضوع هم توجه داشت که انتخاب اصلح یک نظر شخصی و قضاوت فردی هم هست و نظر خود فرد هم در این خصوص دخیل است.

وی عنوان کرد: در مجموع می توان گفت برای رسیدن به کاندیدای اصلح باید همه این موارد را در کنار هم قرار داد و هر کدام از این موارد تکمیل کننده یکدیگر است و اگر همه را کنار هم قرار دهیم می توانیم با دقت بالاتری انتخاب کنیم.

زارع ادامه داد: باید این موضوع را هم مدنظر داشت که همه کاندیداهایی که به این مرحله رسیده‌اند به تایید نهادهای مسئول در نظام رسیده و از حداقل شرایط لازم برخوردارند.

مناظرات کاندیداها چگونه است؟

این استاد دانشگاه در خصوص مناظرات ریاست جمهوری در این دوره انتخابات هم گفت: یکی از تفاوت‌های مناظرات این دوره با دوره های قبلی این است که در دوره های قبل کاندیداها از چند ماه قبل برنامه ریزی کرده و برای مناظرات آمادگی داشتند، اما در این دوره عمدتا پراکنده صحبت می کنند که دلیلش هم برگزاری زودهنگام انتخابات است که روی مناظرات سایه انداخته و مناظرات را از سمت عقلانیت به سمت هیجان برده است. البته بین کاندیداهای این دوره هم افرادی هستند که منسجم‌تر عمل می‌کنند.

وی افزود: در سالهای قبل هم می‌دیدیم که یکی دو مناظره آخر به سمت هیجان می رفت، چون اصلا ماهیتش این است و کسی که کاندیدا شده از همه ابزارها در چارچوب قانون برای کسب رای استفاده می‌کند و هیجان طرفداران خود را برمی‌انگیزاند، اما در این دوره زودتر فضای مناظرات به این سمت رفت.

زارع با بیان اینکه فضای جامعه هنوز به طور کامل انتخاباتی نشده، گفت: برآیندم این است در ۴۸ ساعت آخر و پس از برگزاری آخرین مناظره فضای جامعه انتخاباتی‌تر شود و این دوره مشارکت بالاتری را نسبت به انتخابات دور قبل ریاست جمهوری و انتخابات اخیر مجلس داشته باشیم. 

وی با تاثیرگذارتر دانستن مناظره آخر به نسبت دیگر مناظره‌ها گفت: هرکدام از کاندیداها که انسجام فکری و تمرکز ذهنی بالاتری داشته باشند می توانند در مناظره آخر درصد آراءشان را تغییر دهند. خیلی‌ها شاید مناظره اول را هنگام رای دادن به یاد نداشته باشند، اما مناظره آخر در ذهنشان خواهد بود و تعیین کننده است.

وی در پایان با دعوت از همه مردم به مشارکت در انتخابات گفت: از همه مردم با هر دیدگاه و تفکری دعوت می کنم روز هشتم تیر ماه پای صندوق های اخذ رای حاضر شوند و با آراء خود به اقتدار نظام کمک کنند. باید بدانیم هر کسی با هر میزان رای انتخاب شود رئیس جمهور همه مردم است و احترام به رای اکثریت برای همه واجب است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha