• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۹:۲۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403040402593
  • خبرنگار : 71604

/بسته اخبار علم و فناوری/

جزئیات اعطای گرنت تحقیق و توسعه صندوق نوآوری/تاثیر تماشای مسابقات ورزشی بر غذا خوردن افراد

جزئیات اعطای گرنت تحقیق و توسعه صندوق نوآوری/تاثیر تماشای مسابقات ورزشی بر غذا خوردن افراد

دنیای علم و فناوری در روز دوشنبه(۴ تیر) شاهد رخدادهای جالبی بود که این گزارش به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

آنتی‌بادی مبتلایان به کووید طولانی باعث ایجاد علائم در موش‌ها شد!

دو مطالعه جدید نشان می‌دهند که سیستم ایمنی ناکارآمد که به بافت‌های خود بیمار حمله می‌کند ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی چالش‌برانگیز پس از ابتلا به کووید-۱۹ و سایر ویروس‌ها شود. برخی از دانشمندان می‌گویند این مطالعات، نشان می‌دهد که سیستم ایمنی ناکارآمد که توسط عفونت ویروس کرونا ایجاد شده است، مستقیما به علائم کووید طولانی دامن می‌زنند و دری را برای آزمایش‌های درمانی جدید بالقوه باز می‌کنند.

ردپای کمرنگ دانش‌بنیانی در برنامه نامزدهای انتخاباتی و تکلیف دستگاه‌ها در توسعه ۶ حوزه فناوری

در حالی که برنامه هفتم توسعه در ۶ حوزه فناوری «هوش مصنوعی»، «کوانتوم»، «زیست مهندسی»، «مواد و ساخت پیشرفته»، «ریزفناوری و میکروالکترونیک» و «فناوری‌های عصبی، مغز، علوم شناختی» دستگاه‌ها را مکلف به ایجاد زیر ساخت کرده است، ردپای کمرنگی از توسعه اکوسیستم نوآوری و فناوری و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در برنامه نامزدهای انتخاباتی دیده می‌شود.

خطرپذیرتر شدن مراکز جمعیتی کشور در سایه گسترش روستاها و شهرها در پهنه‌ گسل‌های لرزه‌زا

پژوهشگر لرزه‌­زمین‌­ساخت و مسؤول پروژه‌های پالئوسایزمولوژی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با تاکید بر لزوم توجه به گسل بزرگ کویر(درونه) در جوار مراکز جمعیتی خراسان و توان لرزه‌زایی گسل‌های درون و پیرامون گستره تهران بزرگ، گفت:رخداد زمین‌لرزه ۳ ریشتری در خرداد امسال که به روشنی گویای جنبایی لرزه‌ای و توان آسیب‌رسانی گسل‌های به اندازه کافی بزرگ گستره جنوب تهران همچون رباط‌کریم، آراد، سیاه‌کوه، پرند و کوشک‌نصرت است، باید مورد توجه قرار گیرد.

تاثیر تماشای مسابقات ورزشی بر غذا خوردن افراد!

پژوهشگران می‌گویند تماشای رویدادهای ورزشی در واقع می‌تواند بر میزان غذا خوردن ما تأثیر بگذارد. تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد که تماشای ویدیوهای ورزشی می‌تواند مصرف شیرینی را افزایش دهد. اما چیزهای بیشتری نیز وجود دارد. مثلا اینکه درجه سختیِ ورزش‌هایی که تماشا می‌کنیم نقش مهمی در این تأثیرات دارد.

تولید روانکارهایی با قابلیت افزایش دوام موتور و کاهش مصرف بنزین

روانکارهای نانویی تولیدی یکی از شرکت‌های فناور، علاوه برای افزایش دوام موتور به کاهش مصرف بنزین در وسایط نقلیه نیز کمک می‌کند. حجت‌اله ریاضتی، مدیر عامل این شرکت با بیان اینکه این مجموعه از جمله شرکت‌هایی است که گواهی نانومقیاس برای روغن موتورهای نانویی را کرده است، گفت: ما از سال ۱۳۸۶ شروع به فعالیت و در طول چند سال گذشته، گریس پمپ‌های فشار قوی وزارت نفت را تولید و به بازار عرضه کردیم.

همکاری «رولز رویس» و «کانتمپ» برای تولید سیستم ذخیره انرژی

شرکت‌های «رولز رویس» و «کانتمپ» یک همکاری جدید را آغاز کرده‌اند تا خط تولید جدیدی را برای سیستم ذخیره انرژی راه‌اندازی کنند. کارشناسان این مشارکت را به عنوان یک حرکت راهبردی برای سرمایه‌گذاری در حال گسترش اروپا در بازار سیستم‌های ذخیره انرژی می‌دانند که توسط بخش توسعه سریع انرژی‌های تجدیدپذیر هدایت می‌شوند. آنها گفتند که این امر نشان‌دهنده همکاری عمیق‌تر چین و اروپا در بخش تولید به جای فروش است تا خطرات ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیکی و درگیری‌های تجاری کاهش یابد.

اولین باران چه زمانی بر زمین بارید؟

تحقیقات جدید نشان داده است که آب شیرین، به شکل باران، برای اولین بار در حدود چهار میلیارد سال پیش یعنی ۵۰۰ میلیون سال زودتر از آنچه قبلا تصور می‌شد روی زمین باریده است. بنابراین مدت زیادی است که باران می‌بارد. محققان مواد معدنی باستانی پوسته زمین را مورد مطالعه قرار دادند و معتقدند این یافته‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا بیشتر کشف کنیم که حیات از کجا آمده است.

جزئیات اعطای گرنت تحقیق و توسعه صندوق نوآوری اعلام شد

مشاور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و مدیر توسعه فناوری‌های آینده با اشاره به جزئیات اعطای گرنت تحقیق و توسعه، گفت: در این طرح ۵۰ تا ۷۰ درصد از هزینه‌های اجرای طرح‌های تحقیق و توسعه(تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان) از سوی صندوق نوآوری تامین می‌شود و مابقی از سوی شرکت تامین خواهد شد.

ابداع یک کپسول رباتیک برای انجام آندوسکوپی در خانه!

کپسول جدیدی به نام پیل‌بات(PillBot) به پزشکان این امکان را می‌دهد که معده را از راه دور از طریق یک برنامه تلفن هوشمند بررسی کنند و فرآیند آندوسکوپی را در خانه امکان‌پذیر می‌کند. هدف Pillbot این است که یک آندوسکوپ مجازی یا یک کره چشم متحرک در معده باشد. این ربات به لطف رانشگرهای خود به اندازه یک پسته است که مانند یک پهپاد در دستگاه گوارش حرکت می‌کند.

شارژ صفر تا ۸۰ اتوبوس‌های برقی در ۱۰ دقیقه به کمک باتری‌های توشیبا

شرکت توشیبا به همراه دو شرکت دیگر از نمونه اولیه اتوبوس برقی خود رونمایی کرده‌اند که با باتری‌های نسل بعدی SCiB کار می‌کند. این دستگاه ذخیره انرژی جدید با طول عمر بسیار بالا تنها در ۱۰ دقیقه ۸۰ درصد شارژ می‌شود. این باتری‌ که مناسب برای وسایل نقلیه کاملا الکتریکی، هیبریدی، سبک و سنگین است هزینه‌های سرمایه و هزینه‌های عملیاتی را کاهش می‌دهد. همچنین خطر آتش سوزی و انفجار را به حداقل می‌رساند و سرعت عملیات را بهبود می‌بخشد. باتری همچنین قدرت بیشتری برای شتاب‌گیری سریع‌تر فراهم می‌کند.

اعطای ۱۲۳ میلیارد تومان تسهیلات به فعالیت شتاب دهی/تشریح جزئیات بسته«رویش»برای شتابدهنده‌ها

معاون توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد: از ۸۰ خدمت این صندوق، ۴۴ مورد آن مربوط به خدمات توانمندسازی می‌شود و اگر مجموعه‌ها از این خدمات آگاهی داشته باشند، می توانند تا یک میلیارد تومان خدمات بلاعوض دریافت کنند. مصطفی بغدادی در نشست اعضای مرکز شتابدهی نوآوری که صبح امروز در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با بیان اینکه بسته‌های حمایتی این صندوق در راستای عبور کسب و کارها از دره مرگ و رسیدن به مسیر تجاری سازی دیده شده‌اند، افزود: در این راستا حمایت‌هایی چون تامین فضای استقرار شامل اعطای تسهیلات و ودیعه رهن، تامین سرمایه بذری شامل تسهیلات و سرمایه‌گذاری، گرنت، مشاوره، شبکه‌سازی با دانشگاه‌ها و VC ها می‌شود.

دبیر «برنامه ملی توسعه و رشد غزال‌های دانش‌بنیان» معاونت علمی معرفی شد

دبیر برنامه ملی توسعه و رشد غزال‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری منصوب شد. با حکم معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، میلاد مقدس پور به سمت دبیر برنامه ملی توسعه و رشد غزال‌های دانش بنیان منصوب شد.

ابتکار دانشمند ایرانی در تولید مواد خودترمیم برای زیستگاه‌های فضایی

محیط فضا خشن و پر از تشعشعات شدید است. به همین دلیل، دانشمندان طراح فضاپیماها و ماهواره‌ها به موادی نیاز دارند که بتوانند این شرایط را تحمل کنند. دکتر «احمد کرمانی» دانشمند ایرانی «مؤسسه فناوری راچستر»، یک ماده نیمه‌رسانای جدید را ابداع کرده است که می‌تواند در برابر تشعشع فضایی مقاوم باشد و خود را پس از آسیب دیدن ترمیم کند.

پرانرژی‌ترین نوترینو تاریخ از زیر آب شناسایی شد

یک رصدخانه در حال ساخت زیر دریای مدیترانه آنچه را که می‌تواند پرانرژی‌ترین نوترینویی باشد که تاکنون ثبت شده کشف کرده است. «ژائو کوئلیو» فیزیکدانی که در کنفرانس نوترینو ۲۰۲۴ در میلان ایتالیا صحبت می‌کرد، این کشف را فاش کرد و آن را به عنوان یک مشاهده برجسته و «بسیار متفاوت از هر چیز دیگری» توصیف کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha