• سه‌شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۰۰:۳۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403040402340
  • خبرنگار : 71233

مدیرکل دفتر حمل و نقل سازمان شهرداری‌ها خبر داد

ورود ۲۰۱۵ واگن جدید به ناوگان مترویی کشور/ قطارهای جدید در راه شیراز، تبریز و اصفهان

ورود ۲۰۱۵ واگن جدید به ناوگان مترویی کشور/ قطارهای جدید در راه شیراز، تبریز و اصفهان

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از تصویب قراردادهای تأمین ۱۱۴۰ دستگاه واگن جدید برای خطوط متروی کشور در جلسه هفته گذشته شورای اقتصاد کشور خبر داد و با تأکید بر این‌که در دولت سیزدهم مجموع فعال سازی قراردادهای قبلی و انعقاد قراردادهای جدید ناوگان مترو به ۲٠۱۵ دستگاه رسید، گفت: ساخت اولین قطار در کارخانه شرکت چینی تا پایان امسال تمام می‌شود.

محمد بابایی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، به اهمیت حمل و نقل ریلی در کشور اشاره کرد و گفت: در ایران احداث ۳۳ خط ریلی به طول بالغ بر ۹۴٠ کیلومتر برای ۱۰ شهر کشور مصوب شده است که در حال حاضر بیش از ۴۲٠ کیلومتر از این خطوط مصوب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با ۲۵۷ ایستگاه مترو در ۱۵ خط به بهره‌برداری رسیده است و این ۱۵ خط مترویی در شهرهای تهران، مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان و اخیرا به طور آزمایشی در کرج فعالیت می‌کند.

قراردادهای سازمان شهرداری‌ها با شرکت واگن‌سازی چینی برای تأمین ۳۱۵ دستگاه واگن متروی ۳ کلانشهر

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به قراردادهای سازمان شهرداری‌ها با شرکت چینی برای دریافت واگن مترو طی سالهای گذشته، اظهار کرد: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به عنوان کارفرمای قراردادی که پیش تر در سال ۱۳۸۷ با یک شرکت واگن‌سازی چینی برای تأمین ۳۱۵ دستگاه واگن متروی شهرهای تبریز، اصفهان و شیراز امضاء شده بود، تاکنون ۱۲۰ دستگاه واگن تحویل این سه شهر داده که منجر به افتتاح خطوط متروی تبریز و اصفهان و نیز پایدار شدن خط تازه گشایش یافته شیراز در اواسط دهه نود شد.

رفع موانع تضامین بانکی برای ورود تجهیزات واگن‌های مترو به کشور

به گفته وی، پس از انعقاد قرارداد ساخت ۳۱۵ واگن مترو با شرکت چینی، طراحی و تحویل واگن‌ها به سرعت آغاز شد؛ اما پس از ورود به مرحله تولید داخل با مشکلاتی چون تحریم‌های تضامین بانکی روبرو شدیم که طی این سال‌ها متوقف ماند و خوشبختانه طی دو سال اخیر با اهتمام وزیر کشور و تدابیر رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در رفع موانع مذکور، دوباره فعال و تجهیزات مترو وارد ناوگان کشور شده تا تولید این واگن‌ها در شهر ابهر ادامه یابد که ان‌شاء الله امسال نیز قطارهای مترو به سه شهر شیراز، تبریز و اصفهان مجددا تحویل داده می‌شود.

بیش از ۵۰ درصد از تعهدات مالی قرارداد ۳۱۵ واگن مترو محقق شده

بابایی‌زاده تأکید کرد: بیش از ۵۰ درصد از تعهدات مالی قرارداد ۳۱۵ واگن مترو محقق شده و در سال ۱۴٠۱ با عزم سلیمی رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور جهت اجرای مصوبه بر زمین مانده از سال ۱۳۹۸ هیأت وزیران، الحاقیه این قرارداد نیز به میزان ۵٠ دستگاه جهت تأمین ناوگان متروی در حال بهره‌برداری قم منعقد شد. با اتمام طراحی این بخش از قراردادی که دیگر به سقف ۳۶۵ دستگاه رسیده، مراحل ساخت اولین قطار جهت تحویل به شهر قم نیز در شرف آغاز است که البته کمک‌های ارزشمند و مسبوق به سابقه سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی را می‌طلبد.

مصوبه شورای اقتصاد کشور جهت تأمین ۲۰۰۰ واگن مترو

وی در ادامه به مصوبه شورای اقتصاد کشور جهت تأمین ۲۰۰۰ واگن مترو اشاره کرد و افزود: با توجه به این‌که قیمت ساخت هر واگن مترو بیش از یک میلیون یورو است، شورای اقتصاد کشور مصوب کرد تا منابع لازم از محل سرمایه‌ گذاری خارجی (فاینانس بین‌المللی) تعریف شود. این در حالی است که به منظور تشکیل زنجیره تأمین ساخت داخل و انتقال تکنولوژی این واگن‌ها در بستر موجود، مدیر طرح تامین ۲۰۰۰ دستگاه واگن مصوب شورای اقتصاد، مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا از این طرح به عنوان یک فرصت طلایی برای ارتقای صنایع داخلی نیز استفاده شود.

بابایی زاده عنوان کرد: جای خرسندی است که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته توسط سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، تمام واگن سازان داخلی کشور مانند واگن سازی تهران، واگن پارس و ایریکو در تولید این واگن‌ها سهیم و نقش آفرین خواهند بود.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به دیگر قراردادهای این سازمان، یادآور شد: در سال ۱۳۹۵ سازمان شهرداری‌ها با مدیر طرح قراردادی امضاء کرده و اسناد مناقصه را نوشتند که در این راستا ۱۹ شرکت داخلی و خارجی این اسناد را خریداری کرده و در نهایت در فاز اول، برای ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران مناقصه در سال ۱۳۹۶ برگزار شد.

فاز عملیاتی پنج ساله قرارداد تامین واگن مترو

به گفته وی، در این مناقصه یک کنسرسیوم چینی - ایرانی برای قطارهای هفت واگنه برنده مناقصه شدند و با توجه به فاینانس بودن آن، باید مراحل اداری آن در داخل و خارج کشور جهت اخذ تأییدیه طی می شد که زمان زیادی برای اخذ این تأییدیه سپری شد. لکن با عزم جدی مجموعه وزارت کشور طی سه سال اخیر، در نهایت در دی‌ماه سال ۱۴۰۱ تأیید فاینانس قرارداد ۶۳۰ واگن تهران به سرانجام رسید و اعتبار اسنادی آن پس از تأمین منابع مالی پیش پرداخت، در سال ۱۴٠۲ گشایش یافت تا قرارداد رسما وارد فاز عملیاتی پنج ساله شود.

بابایی‌زاده با تأکید بر اینکه ۱۵ درصد پیش قرارداد واگن‌های مترو از محل قوانین بودجه سنواتی و کمک سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی و پیگیری مساعد شهرداری تهران، در نهایت توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاریهای کشور تأمین شد، اظهار کرد: بانک عامل با تضامین حواله‌ای نفتی به شرکت واگن‌سازی تهران وام ارزی داد و شهرداری تهران هم برای کمک به این امر تضمین کرد که سود این تسهیلات را متقبل شود؛ البته وام با ضمانت سازمان شهرداری‌ها و حواله‌های نفتی پرداخت شده است، ضمن این‌که باید طراحی پایه واگن مترو را نیز تأیید می‌کردیم.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: طبق برنامه زمان‌بندی شده از سال ۱۳۹۶ قرارداد ساخت ۶۳۰ واگن مترو از سوی شرکت چینی امضاء شده و فعال شدن این قرارداد در دولت سیزدهم با همت وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور صورت گرفت.

اتمام ساخت اولین نمونه ظاهری واگن (ماک آپ) از سوی شرکت سازنده چینی تا هفته آینده

وی به تعیین زمان شش ماهه برای بررسی و طراحی مدارک جهت شروع تولیدات اشاره کرد و افزود: شش ماه برنامه زمان‌بندی شده برای طراحی‌ها و شروع تولید به چهار ماه کاهش پیدا کرد و از دی‌ماه سال گذشته که قراردادها فعال شد، شرکت واگن ساز مدارک طراحی را طی بازه‌ای دو ماهه تا اسفندماه سال گذشته در اختیار سازمان شهرداری‌ها قرارداد که در نهایت با تلاش فشرده و شبانه روزی تیم فنی کارفرما (از جمله خود بنده به عنوان یک کارشناس برق مترو) و دستگاه مشاور، در اردیبهشت‌ماه امسال فرایند بررسی اسناد طراحی پایه و تأیید آن توسط سازمان شهرداری‌ها به پایان رسیده و در نهایت ساخت اولین نمونه ظاهری واگن (ماک آپ) از سوی شرکت سازنده آغاز و تا یک هفته دیگر در کارخانه تمام می‌شود.

تولید انبوه قطارهای مترو منوط به تایید نهایی نمونه واقعی واگن‌ها

به گفته بابایی‌زاده، ماک‌آپ یا همان نمونه واقعی واگن متروی ساخته شده از سوی سازنده توسط مسئولین و کارشناسان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور باید به تایید نهایی برسد و این امر مقدمه تولید و تست نمونه اول و سپس تولید انبوه قطارها خواهد بود.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به همکاری تنگاتنگ دو سال گذشته سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با سازمان سرمایه‌ گذاری اقتصادی و بانک مرکزی اشاره کرد و با اعلام این خبر که طی این همکاری‌ها، ظرفیت‌های بیشتری برای جذب فاینانس به سازمان شهرداری‌ها داده شد، اظهار کرد: در این راستا و از سال گذشته اولین ایده‌ای که به ذهن ما رسید این بود که مراحل تشریفات قرارداد ۶۳۰ واگن را طی نکنیم و ۲۵ درصد به این قرارداد الحاق کنیم که در این شرایط تعداد واگن‌ها را به ۷۹۱ واگن رساندیم، ضمن این‌که با همان کنسرسیوم مذاکره کردیم و قرارداد ۲۸۰ واگن دیگر را هم در همان سال ۱۴٠۲ منعقد کردیم که مراحل ترک تشریفات آن با تدبیر رئیس سازمان شهرداری‌ها و همت شخص وزیر کشور تسریع شد.

بابایی‌زاده تصریح کرد: این ۲۸۰ واگن جدید قرار است برای خطوط با ایستگاههای ۱۶٠متری و به صورت هشت واگنه در متروی تهران، مورد استفاده قرار گیرد.

تصویب قراردادهای ۱۱۴۰ دستگاه واگن جدید مترو در جلسه هفته گذشته شورای اقتصاد کشور

انقلاب ناوگان ریلی در دولت سیزدهم

وی در ادامه از تصویب قراردادهای ۱۱۴۰ دستگاه واگن جدید مترو در جلسه هفته گذشته شورای اقتصاد کشور خبر داد و با تأکید بر این‌که در دولت سیزدهم مجموع انعقاد و تصویب قراردادهای جدید واگن مترو به ۱۱۹٠ دستگاه رسید، گفت: در این دولت بیشتر از کل واگن‌های موجود در خطوط مترویی کشور به صورت فعالسازی یا انعقاد قرارداد محقق شده است و می‌توان گفت که انقلاب ناوگان ریلی صورت گرفته و ۴۲۴ کیلومتر خط متروی افتتاح شده با واگن‌های جدید به بهبود وضعیت بهره‌برداری و کاهش زمان انتظار برای مسافر هم خواهد رسید.

اتمام ساخت اولین قطار مترو تا پایان سال و بهره‌برداری در خط متروی تهران از ابتدای سال آینده

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به این‌که قرار است ساخت اولین قطار در کارخانه تا پایان امسال تمام شود و از ابتدای سال آینده در خط متروی تهران مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد: پس از ورود اولین واگن به تهران، ماهانه دو تا سه رام قطار تولید خواهد شد و به صورت روتین ساخت واگن‌ها ادامه می‌یابد. این در حالیست که ساخت بخش عمده این واگن‌ها در داخل کشور صورت خواهد گرفت و ان‌شاءالله به عمق ۵۵ درصد بومی سازی در انتهای طرح خواهیم رسید.

بابایی زاده ادامه داد: با ورود واگن‌های جدید مترو هدوی یا سرفاصله قطارها که در برخی خطوط که حتی به ۲۰ دقیقه هم می‌رسد به سه تا چهار دقیقه کاهش می‌یابد.

ایجاد زیرساخت‌های تولید داخلی واگن‌ مترو س از ساخت تعدادی از واگن‌ها از سوی شرکت خارجی

وی به انتقال تکنولوژی ساخت واگن‌های مترو در تهران پس از ساخت تعدادی از واگن‌ها از سوی شرکت خارجی و ورود آنها به کشور اشاره کرد و با بیان این‌که تیپ قراردادهای بین‌المللی اینگونه است و باید تعدادی از واگن‌ها ساخته شده و وارد کشور شود تا بتوان زیرساخت‌های تولید داخلی را ایجاد کرد، گفت: تاکنون تمام واگن‌هایی که وارد کشور شدند در حد مونتاژ و ۳۰ درصد تولید داخل بودند که در قراردادهای جدید قرار است با در نظر گرفتن سیستم‌های حیاتی چون سیستم رانش، ترمز و غیره به ۵۵ درصد تولید داخل برسیم.

تأمین قطار از احداث خطوط مترو عقب‌تر است

به گفته مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، با مصوبه شورای اقتصاد نیاز بخش اعظمی از کشور در حوزه واگن‌های مترو حل می‌شود و تنها شهرهایی که در مورد واگن‌هایشان تعیین تکلیف نشده شهرهای اهواز، کرمانشاه و خط سه متروی مشهد است و دلیل آن هم در حال احداث بودن خطوط‌شان بوده که هنوز به سطح نیاز واگن نرسیدند، البته تأمین قطار از احداث خطوط مترو عقب‌تر بوده و با ورود واگن‌های متروی جدید از چین به کشور مشکلات واگن‌ها نیز حل خواهد شد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha