• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403040402327
  • منبع : وزارت بهداشت و درمان

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد

ضرورت آگاهی مردم درباره «تب دانگ»/اهمیت از بین بردن زیستگاه‌های پشه آئدس

ضرورت آگاهی مردم درباره «تب دانگ»/اهمیت از بین بردن زیستگاه‌های پشه آئدس

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه باتوجه به ورود مسافران از کشورهای همسایه انتظار ورود بیماری تب دانگ به کشور را داشتیم، استراتژی مناسب به منظور مقابله با این بیماری را آموزش نیروهای متخصص و عموم مردم دانست.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین فرشیدی در نشست تخصصی «آئدس، اقدامات و راهکارها» که در هرمزگان برگزار شد، اظهار داشت: اخیرا به دلیل افزایش موارد ابتلا به بیماری در کشور امارات، تعدادی از مسافران مبتلا پس از تشخیص به کشور منتقل شدند.

وی افزود: باتوجه به افزایش سفرها در تابستان از کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس به ایران و رؤیت پشه آئدس در شهرهای مختلف کشور ازجمله شهرهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان، انتقال بیماران بدون علامت به کشور را باید جدی بگیریم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به توافقات سازمان پدافند غیرعامل، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص بودجه مجزا به موضوع مقابله با تب دانگی در کشور، گفت: استان هرمزگان باتوجه به اینکه تمامی مراحل قبل و بعد از مشاهده پشه آئدس، تشخیص بیماری و انتقال داخلی را دارد، می‌تواند نمونه خوبی از نظر آموزشی برای بیماری‌های منتقله از آئدس در سطح کشور باشد؛ بنابراین هرمزگان از نظر تجهیزات آزمایشگاهی و آموزش نیروهای انسانی می‌تواند برای کنترل مناسب آئدس در کشور کمک‌کننده باشد.

فرشیدی تصریح کرد: باتوجه به نحوه انتقال بیماری توسط پشه آئدس و قرار گرفتن در معرض گزش، نیاز به جدیت خاصی در این مورد وجود دارد. بیماری تب دانگ با مالاریا کاملا متفاوت است و استراتژی ما باید براساس آموزش نیروهای متخصص و عموم مردم باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید به افرادی که می‌خواهند از کشور خارج شوند در مورد بیماری‌های شایع در کشور مقصد اطلاعاتی ارائه شود، خاطرنشان کرد: مسافرانی که به کشور وارد می‌شوند باید از نظر بیماری رصد شوند و در مورد آزمایش و نحوه مواجهه با بیماری آگاه شوند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزایش آگاهی عمومی مردم در رسانه‌ها نسبت به بیماری تب دانگ را ضروری دانست و گفت:  باید مردم را از طریق فضای مجازی و سایر روش‌های مدرن نسبت به بیماری تب دانگ آگاه کنیم تا پیشگیری کرده و چنانچه در معرض گزش قرار گرفتند، آن را پیگیری کنند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، فرشیدی یادآور شد: همچنین نیاز داریم در این زمینه قوانین بازدارنده داشته باشیم و برای از بین نبردن محل‌های زیست پشه آئدس جریمه تعیین شود.

وی با بیان اینکه در هرمزگان تجهیز آزمایشگاهی تامین شده و کیت‌های تشخیص سریع در انتظار ترخیص است، تاکید کرد: کیت های تشخیص سریع در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار می گیرد.

فرشیدی در پایان عنوان کرد: زیرساخت‌های آموزشی در استان هرمزگان باید تقویت شود تا بتوانیم استان هرمزگان را به عنوان ایستگاه آموزشی، پژوهشی بیماری‌های منتقله از آئدس در نظر بگیریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha