• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403040402083
  • خبرنگار : 71589

تاثیر تماشای مسابقات ورزشی بر غذا خوردن افراد!

تاثیر تماشای مسابقات ورزشی بر غذا خوردن افراد!

پژوهشگران می‌گویند تماشای رویدادهای ورزشی در واقع می‌تواند بر میزان غذا خوردن ما تأثیر بگذارد.

به گزارش ایسنا، تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا بعد از رفتن به باشگاه ورزشی به سراغ یک میان وعده می‌روید؟

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش کردن و فعالیت جسمی اغلب منجر به افزایش مصرف غذا می‌شود و شاید دوباره انرژی سوزانده ‌شده را جبران کنید.

امروزه با پخش رویدادهای ورزشی پرشمار و نمایش مداوم مسابقات ورزشی از طریق تلویزیون و اینترنت یک سوال جدید مطرح می‌شود؛ اینکه آیا تماشای ورزش نیز می‌تواند بر میزان غذا خوردن ما تأثیر بگذارد؟ شاید برایتان جالب باشد که پاسخ مثبت است.

تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد که تماشای ویدیوهای ورزشی می‌تواند مصرف شیرینی را افزایش دهد. اما چیزهای بیشتری نیز وجود دارد. مثلا اینکه درجه سختیِ ورزش‌هایی که تماشا می‌کنیم نقش مهمی در این تأثیرات دارد.

از نمایشگر تا مصرف غذاهای ناسالم

پژوهشگران می‌گویند ما ابتدا ۱۱۲ دانش‌آموز را به یک آزمایشگاه تجربی دعوت کردیم تا یک ویدیو را تماشا کنند و همزمان چند آب‌نبات را نیز امتحان کنند. نیمی از آنها ویدیویی را دیدند که مردان و زنان در آن در حال ورزش بودند، در حالی که نیمی دیگر ویدیویی را بدون هیچ گونه فعالیت بدنی تماشا کردند.

سپس به هر دانش‌آموز یک ظرف ۷۰ گرمی آب‌نبات داده شد و از آنها خواسته شد کیفیت آن را به مدت سه دقیقه قضاوت کنند. دانش‌آموزانی که ویدیوی ورزشی را دیده بودند، بیشتر از دانش‌آموزانی که ویدیوی بدون فعالیت بدنی را دیده بودند، آب‌نبات خوردند.

بنابراین آزمایش اولیه نشان داد که تماشای ویدیوهای ورزشی می‌تواند مصرف آب‌نبات و شیرینی را افزایش دهد، اما پیچیدگی داستان این است که دانش‌آموزان پسر به مراتب بیشتر از دانش‌آموزان دختر آب‌نبات مصرف می‌کنند، بنابراین شاید نتایج نشان دهنده مصرف بیشتر مردان بر اثر تماشای رویدادهای ورزشی باشد.

ضمن اینکه پژوهشگران هنوز نمی‌دانستند که آیا نوع ورزش تماشا شده بر مصرف آب‌نبات تأثیر می‌گذارد یا خیر.

برای کسب اطلاعات بیشتر، فقط دانش‌آموزان دختر دعوت شدند تا ویدیوهایی را تماشا کنند که ورزش‌های آسان (دویدن سبک) یا ورزش‌های دشوار (ژیمناستیک، بیسبال، راگبی یا صخره نوردی) را به تصویر می‌کشید. پس از آن از دانش‌آموزان دعوت شد تا همان آب‌نبات‌های قبلی را امتحان کنند.

دانش‌آموزانی که فیلم‌های ورزشی آسان را تماشا کردند که شامل نمایش یک زن و یک مرد در حال دویدن در مناظر مختلف بود، بسیار بیشتر از دانش‌آموزانی که فیلم ورزشی دشوار را تماشا کردند آب‌نبات خوردند که میزان دقیق آن ۱۸ گرم در برابر ۳۰.۱ گرم بود.

بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که سهولت یا دشواری ورزش به نمایش درآمده به طور قابل توجهی بر مصرف آب‌نبات تأثیر می‌گذارد و تماشای ورزش‌هایی که انجام آنها آسان است به میزان قابل توجهی بیشتر از تماشای ورزش‌های دشوار منجر به مصرف آب‌نبات می‌شود.

چرا این اتفاق می‌افتد؟

پژوهشگران برای توضیح یافته‌های خود به پژوهش در مورد انگیزه هدف نگاه کردند. وقتی مردم احساس می‌کنند به هدفی نمی‌رسند، سخت‌تر به خود فشار می‌آورند. اما به محض مشاهده پیشرفت، تمایل به سستی دارند.

به عنوان مثال پس از یک تمرین، کسانی که قصد دارند به تناسب اندام برسند ممکن است احساس کنند پیشرفت خوبی داشته‌اند و سپس تلاش خود را کم کنند. این می‌تواند منجر به کاهش انگیزه برای دنبال کردن اهداف مرتبط مانند تغذیه سالم شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که دستیابی به اهداف کوچک‌تر مانند ورزش آسان می‌تواند باعث شود افراد احساس کنند حق دارند به خودشان جایزه دهند و این می‌تواند منجر به افراط بیشتر در مصرف غذا شود. بنابراین تکمیل یک جلسه تمرینی ممکن است باعث شود بیشتر از زمانی که ورزش نکرده‌اید با غذای اضافی به خودتان پاداش دهید.

اما چرا زنان بعد از تماشای یک ویدیوی ورزشی در معرض پدیده آب نبات خوردن بیشتری هستند؟ پژوهشگران می‌گویند صرفاً به این دلیل که مدتهاست نشان داده شده است که زنان بیشتر از مردان به وزن خود اهمیت می‌دهند و بنابراین اهداف رژیم غذایی آنها برجسته‌تر است.

پژوهشگران می‌گویند تحقیقات ما نشان می‌دهد که صرفاً تماشای ورزش می‌تواند به احساس تحقق اهداف تناسب اندام منجر شود. در واقع هنگامی که افراد می‌توانند خود را در حال انجام فعالیتی که تماشا می‌کنند، تصور کنند، احساس می‌کنند که آنها هم ورزش کرده‌اند که می‌تواند منجر به انتخاب‌های غذایی راحت‌تر شود.

اگر آنها تمرین به نمایش درآمده را آسان تصور کنند، می‌توانند راحت‌تر خود را در حال انجام آن تصور کنند که منجر به احساس پیشرفت بیشتر به سمت اهداف تناسب اندامشان می‌شود. این دستاورد خیالی می‌تواند باعث شود آنها احساس کنند که حق لذت بردن را به دست آورده‌اند و بر جستجوی آنها برای دریافت پاداش تأثیر می‌گذارد که اغلب منجر به افزایش مصرف غذا می‌شود.

باید چه کار کرد؟

این دانش می‌تواند توسط سیاستگذاران یا مبلغانی که هدفشان تشویق سبک زندگی سالم است، مورد استفاده قرار گیرد. آنها باید توجه داشته باشند که وقتی فعالیت‌های سالم را با تصویر کردن فعالیت‌های بدنی که خیلی آسان به نظر می‌رسند، تبلیغ می‌کنند، ممکن است افراد احساس موفقیت بیشتری داشته باشند که می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و منجر به افزایش مصرف غذا شود.

پژوهشگران می‌گویند پیشنهاد می‌کنیم یک ورزش آسان مانند پیاده‌روی یا نرم دویدن و سپس یک ورزش سخت‌تر مانند دوی سرعت یا دوی ماراتن را به عنوان راه حل جایگزین نشان دهید.

به گفته آنها، این رویکرد می‌تواند افراد را تشویق کند تا با تمرینات پایه شروع کنند و در عین حال یادآوری کند که هنوز راه زیادی برای رسیدن به تناسب اندام وجود دارد. این استراتژی می‌تواند جایگزینی برای ارتقای فعالیت بدنی بدون ایجاد حس کاذب موفقیت ارائه دهد.

پژوهشگران خاطرنشان می‌کنند که مراقب باشید تماشای ورزش چگونه می‌تواند بر عادات غذایی ما تأثیر بگذارد. اگر قصد دارید رژیم غذایی خود را ادامه دهید، ورزش‌های چالش برانگیزتری را تماشا کنید، چرا که می‌تواند به شما کمک کند در برابر خوراکی‌های وسوسه‌انگیز مانند شکلات مقاومت کنید.

علاوه بر این، هنگام تعیین اهداف رژیم غذایی به خود یادآوری کنید که پیشرفت واقعی از تلاش مداوم ناشی می‌شود، نه اینکه فقط خود را در حال انجام تمرین تصور کنید. در فعالیت‌هایی شرکت کنید که واقعاً شما را به چالش می‌کشد و آنها را با عادات غذایی آگاهانه همراه کنید. به این ترتیب می‌توانید از تله احساس اینکه هدف تناسب اندام زودتر از موعد تحقق یافته و سپس در مصرف غذا زیاده‌روی ‌کنید، جلوگیری کنید.

در پایان، اگر می‌خواهید رژیم غذایی خود را حفظ کنید و به آن وفادار بمانید، آیا باید بازی‌های المپیک را تماشا کنید؟ مانعی ندارد، اما شاید بهتر باشد آن ورزش‌هایی را انتخاب کنید که انجام آنها برایتان سخت‌تر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha