• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۳
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403040402067
  • خبرنگار : 50123

مطالبه فعالان دانشجویی از رئیس جمهور آینده چیست؟

مطالبه فعالان دانشجویی از رئیس جمهور آینده چیست؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری انتخابات عرصه‌ای برای رقم زدن سرنوشت مردم و کشور به شمار می‌رود، آنچه این روزها شاهد گپ و گفت های مردم و به نوعی به نقل محافل مردم تبدیل شده بحث انتخابات و مناظرات انتخاباتی است.

به گزارش ایسنا، تاکنون سه مناظره انتخاباتی را پشت سر گذاشته‌ایم، صحبت‌هایی که ۶ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرده‌اند به نوعی شک‌ها را به یقین تبدیل کرده است، یکی از حوزه‌های مهم جامعه توجه ویژه به حوزه فرهنگ است.

برای دیدن نتیجه نهایی میزگرد و مناظره‌ها و در مجموع رقابت‌های انتخاباتی هر چند باید تا هشتم تیرماه صبر کرد اما بسیاری از رسانه‌ها هم‌زمان با پیشبرد برنامه‌های تبلیغاتی در حمایت از نامزدهای مورد نظرشان، تحلیل‌هایی گوناگونی درباره مناظره‌ها ارائه داده‌اند.

مناظره‌ای از سوی خبرگزاری ایسنا با تعدادی از فعالان دانشجویی پیرامون بحث انتخابات با محوریت برنامه‌کاندیدا در حوزه فرهنگ برگزار شد، در این مناظره به میزان استقبال و برنامه نامزدها در مناظرات برگزار شده، پیرامون حوزه فرهنگ گریزی زده شد و واکاوی‌های لازم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مطالبه فعالان دانشجویی از رئیس جمهور آینده چیست؟

نگاه ضعیف برخی نامزدها به مقوله فرهنگ

یک عضو تشکل دانشجویی اظهار کرد: همه فضای اطراف ما را فرهنگ فرا گرفته و در قالب‌های مختلف به صورت مداوم با فرهنگ سر و کار داریم، اما این سوال پیش می‌آید که مقوله فرهنگ در دانشگاه چه جایگاهی دارد.

وی افزود: مقام معظم رهبری بیان می‌کنند هرگاه دانشگاه اصلاح شود کشور اصلاح می‌شود، بنابراین در درجه اول باید این امر مد نظر قرار گیرد. بسیاری از افرادی که در جایگاه مدیریتی کشور قرار دارند همان خروجی دانشگاه‌ها هستند، به عبارتی می‌توان گفت دانشگاه نقش بسیار مهمی در مقوله فرهنگ دارد.

این فعال دانشجویی گفت: باید مشخص شود کاندیدایی که قرار است در مهم‌ترین مقام اجرایی کشور قرار گیرد چه درکی از فرهنگ دارد، متاسفانه مناظره‌ای که در مقوله فرهنگ برگزار شد نشان داد که نگاه برخی کاندیدا به مقوله فرهنگ ضعیف است.

وی در ادامه بیان کرد: اگر به لحاظ اقتصادی در کشور به نقطه‌ای دست پیدا نکنیم قطعاً کنترل مردمی که در مضیقه هستند دشوار می‌شود، کما اینکه باید از سیاه نمایی و توهم در بسیاری از حوزه‌ها بپرهیزیم زیرا منجر به ناامیدی در جامعه می‌شود.

وی در مورد چرایی مشارکت در انتخابات، تصریح کرد: تنها راه برای ایجاد تغییر شرکت در انتخابات است زیرا از این راه می‌توان به تمدن اسلامی دست یافت.

مطالبه فعالان دانشجویی از رئیس جمهور آینده چیست؟

جای خالی مقوله فرهنگ در گفتمان نامزدها

در ادامه دیگر فعال دانشجویی گفت: در مناظرات انتخاباتی با محوریت فرهنگ می‌توان گفت تقریباً نقش مردم در فرهنگ در گفتمان هیچ کاندیدایی احساس نشد، البته برخی از کاندیداها تفکرات آرمانی و برخی هیچ درکی از مقوله فرهنگ نداشتند.

وی بیان کرد: باید به این درک برسیم که نه به اسم خدا مردم را کنار بزنیم و نه به اسم مردم ارزش‌ها را، در حقیقت ژنوم جمهوری اسلامی این است که همراه با مردم وفادار به ارزش‌ها باشیم و با این ژنوم باید مسائل فرهنگی و اقتصادی کشور برطرف شود، همان چیزی که در گفتمان کاندیداها مشاهده نشد.

این فعال دانشجویی گفت: مسئله ما عدالت نیست بلکه عقب ماندگی در عدالت نسبت به آنچه برنامه‌ریزی شده و به آن دست نیافتیم، است. تا زمانی که رئیس جمهوری اقتصادی نداشته باشیم قطعاً نمی‌توانیم رئیس جمهوری سیاسی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: سیاست ورزی به معنای ایجاد بارقه امید در میان مردم است، بنابراین به نفع کشور خود می‌دانم و از همه مردم می‌خواهم در انتخابات حضور پیدا کنند.

مطالبه فعالان دانشجویی از رئیس جمهور آینده چیست؟

در زمینه‌های مختلف فرهنگی دچار مشکل هستیم

همچنین دیگر فعال دانشجویی اظهار کرد: مقوله فرهنگ در انقلاب اسلامی یک بحث تمدنی نیست، در حقیقت ریشه و اساس بحث انقلاب اسلامی فرهنگی است و بر اساس فرهنگ انقلاب اسلامی شکل گرفت.

وی گفت: متاسفانه در سال‌ها و دوره‌های گذشته هر حزب و گروهی روی کار آمد وعده‌های انتخاباتی داده وبعد از انتخابات همه وعده‌ها به فراموشی سپرده شده است.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه در زمینه‌های مختلف از مقوله‌های فرهنگ دچار مشکل هستیم، تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات فرهنگی بحث خانواده و جامعه جوانان است، البته یکی از ده‌ها مقوله فرهنگی بحث حجاب است که هنجار اجتماعی به شمار می‌رود و نمی‌توان آن را با زد و خورد جمع کرد، در حقیقت نوع برخورد با حجاب بسیار مهم است.

وی یادآور شد: اگر برنامه‌ریزی بر موضوعاتی همچون سینما، تلویزیون و مطالعه کتاب‌هایی که به دست جوان می‌دهیم، انجام شود شاید بحث حجاب تا ۱۰ سال آینده به نتیجه برسد.

این دانشجو ادامه داد: یکی دیگر از مباحث فرهنگی و از مقوله‌های مهم فرهنگی بحث طلاق بوده که جامعه و بنیان خانواده را به نابودی کشانده است. ‌

این فعال دانشجویی در ادامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون اخلاق در انتخابات، گفت: متاسفانه مناظراتی که برگزار می‌شود اخلاق به طور کامل توسط برخی کاندیداها زیر پا گذاشته می‌شود، به نظر من هر زمان که توانستیم به انقلاب سال ۵۷ و به اصول خود در انقلاب برگردیم مردم هم به انقلابشان برمی‌گردند.

وی در ادامه بیان کرد: در مسائل اقتصاد و فرهنگ دچار سیاست زدگی هستیم، این را باید مدنظر قرار داد هر دولتی روی کار بیاید نباید کشور را دو قطبی و مردم را روبروی هم قرار دهد، زیرا این مسئله به جامعه و مردم آسیب وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: جامعه ما پویاست و مدیر پرور و قابل رشد است، بنابراین راهی جز پیشرفت نیست، نمی‌توان ترمز دستی را کشید و جلوی پیشرفت را گرفت، البته اقتداری که در میدان‌های نظامی و بین‌المللی داریم قابل کتمان نیست.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: تنها راه‌حل مشکلات، شرکت در انتخابات بوده و قطع به یقین میزان رای ملت است.

مطالبه فعالان دانشجویی از رئیس جمهور آینده چیست؟

ارتباط مستقیم طلاق با حوزه اقتصادی

در ادامه یکی از فعالان فرهنگی، گفت: به نظر من بحث فرهنگی مهم‌ترین بحث نبوده بلکه مهم‌ترین آن مساله اقتصادی است، زمانی که اقتصاد ما ضعیف باشد قطعاً زندگی مردم رو به جلو حرکت نخواهد کرد و به همین دلیل است که نامزدهای انتخاباتی تمرکز خود را به بحث اقتصاد اختصاص داده‌اند، زیرا رای آورترین حوزه اقتصاد است.

وی افزود: فقط مناظرات اختصاص به ارائه‌ برنامه‌ها ندارد و فضای مجازی و دیگر فضاهایی که کاندیدا می‌توانند برنامه‌های خود را بیان کنند می‌تواند کمک کننده باشد و نمی‌توان نام آن را بی‌برنامه بودن در حوزه فرهنگ گذاشت.

این فعال فرهنگی در ادامه بیان کرد: حاکمیت متشکل از دولت، قوه قضاییه و قوه مقننه بوده که در کنار آن قوای نظامی در بحث فرهنگ مشارکت دارند و نمی‌توان عمده مشکلات را به گردن دولت‌ها انداخت.

وی یادآور شد: به نظر من مشکلاتی همچون طلاق که مربوط به حوزه فرهنگ بوده به مشکلات اقتصادی نیز ارتباط دارد، زیرا عمده جدایی‌ها به دلیل مباحث اقتصادی اتفاق می‌افتد نه مباحث فرهنگی.

وی در خصوص فیلترینگ، بیان کرد: بسیاری از کشورها  به این سمت حرکت می‌کنند که محدودیت‌هایی در برنامه‌ها ایجاد کنند، بنابراین می‌توان گفت دولت باید به سمت قانونمندی برنامه‌ها به جای فیلترینگ پیش رود.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: هر چه مشارکت بیش‌تر باشد تاثیرگذاری آن در سطح جامعه احساس می‌شود، باید فردی به عنوان رییس جمهور انتخاب شود که نزدیک‌ترین به اکثریت مردم باشد.

مطالبه فعالان دانشجویی از رئیس جمهور آینده چیست؟

سیاست‌زدگی و ادامه دار شدن مشکلات فرهنگ

در ادامه یکی دیگر از فعالان دانشجویی با اشاره به مشکلات حوزه فرهنگ، اظهار کرد: به وضوح مشکلات فرهنگی در کشور وجود دارد. آنچه در طرح فضای فرهنگی مطرح بوده این است که مشکلات فرهنگی همواره در مصائب و حوزه‌های سیاسی نیز وجود دارد به عبارتی شاهد سیاست زدگی حوزه فرهنگ هستیم، یعنی باید اولویت‌های فرهنگی درجه اول کشور مشخص شود.

وی تاکید کرد: آنچه موجب ادامه‌دار شدن مشکلات فرهنگی کشور می‌شود بحث سیاست زدگی است.

این فعال دانشجویی گفت: آنچه در مناظرات مطرح می‌شود، موجب حرکت نکردن به سمت طرح مسائل اولویت‌دار و حل مسئله در فضای فرهنگی خواهد شد.

وی گفت: آنچه ناظر بر صحبت نامزدها در مناظرات انتخاباتی بوده بحث زن و خانواده است که در این راستا مشکلات عدیده‌ای از جمله بیمه زنان سرپرست خانوار، هجمه فرهنگی خانواده‌ها و مباحث طلاق وجود دارد.

وی در مورد چرایی مشارکت در انتخابات، تصریح کرد: نیازمند تحول در حکمرانی کشور هستیم، با وضع فعلی نمی‌توان حرکت کرد، در حقیقت رای دادن ثمره سال‌ها مبارزه بوده است.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: رای دادن نشانه بلوغ سیاسی افراد است و هر فرد سیستم محاسباتی خاص خود را دارد، بنابراین هر شخصیتی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود قطعا به رای مردم احترام گذاشته می‌شود.

مطالبه فعالان دانشجویی از رئیس جمهور آینده چیست؟

رای ندادن به بهانه اعتراض نفعی ندارد

دیگر دانشجوی فعال حوزه سیاسی گفت: دغدغه زنان ایرانی تنها موضوع حجاب نیست و موضوع حجاب یکی از مسائل موجود جامعه است.

وی در ادامه با اشاره به فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی، تصریح کرد: فرهنگ غربی در حوزه رسانه جذابیت‌هایی برای قشر نوجوان و حتی بانوان ایجاد کرده و موجب شده آن‌ها را به سمت خود بکشاند، زمانی که ما فرهنگ اسلامی را فرهنگ غنی می‌دانیم باید برای افزایش این فرهنگ برنامه‌هایی داشته باشیم.

این فعال سیاسی افزود: چرا فضای رسانه‌ای که بر اساس فلاسفه غرب ساخته شده نوجوان و زنان ما به راحتی در آن جولان دهند.

وی در ادامه گفت: اگر حجاب بخشی از فرهنگ اسلامی است باید به نوعی فرهنگ غرب کنار رود و فرهنگ اسلامی بین بانوان رواج پیدا کند که متاسفانه هیچ نامزدی برنامه‌ای در این راستا نداشت.

این دانشجو گفت: رای دادن و مشارکت حداکثری منجر به حفظ منافع ملی مردم خواهد شد و رای ندادن به بهانه اعتراض منفعتی به دنبال نخواهد داشت.

مطالبه فعالان دانشجویی از رئیس جمهور آینده چیست؟

رای سفید به معنای نداشتن آگاهی است

محمد روشن‌‍‌ضمیر مدیر فرهنگی دانشگاه شهرکرد با تاکید بر اینکه انتخابات یک پدیده سیاسی بوده که بی ارتباط با عرصه‌های دیگر حیات جمعی به ویژه فرهنگ نیست، اظهار کرد: آنچه مشخص بوده این است که فرهنگ می‌تواند تعریف کننده و کنترل کننده عرصه انتخابات باشد و به نتایج شکل و جهت دهد.

وی به سه مشخصه احترام، اجماع و اتحاد اشاره کرد و گفت: احساس می‌شود آنچه قوام‌بخش ارتباط بین مردم و حکومت بوده احترام است که شاید اندکی کمرنگ شده است، از طرفی به حسی که مابین نظام سیاسی و مردم مطرح بوده اجماع گفته می‌شود، البته آنچه در مورد اجماع صحبت می‌شود نشان دهنده میزان رضایتمندی مردم از حکومت است که اگر اجماع صورت گیرد رضایتمندی بروز و ظهور پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: در حقیقت اگر در یک جامعه اجماع و احترام اتفاق بیفتد اتحاد شکل می‌گیرد تا زمانی که احترام و اجماع به صورت همزمان و توأمان با هم نداشته باشیم اتحادی نخواهیم داشت.

این فعال فرهنگی یادآور شد: در حقیقت با توجه به مناظراتی که برگزار شد به این نتیجه می‌رسیم که احساس می‌شود توجه نسبت به بحث فرهنگ در مقایسه با بحث اقتصاد بسیار کمتر صورت می‌گیرد، البته شاید دلیل این بوده که اقتصاد ملموس است.

وی در ادامه تاکید کرد: رای سفید ممکن است انتخاب باشد اما به معنای نداشتن شناخت و آگاهی است، باید تغییر و تحول از صندوق رای اصلاح شود، هرچه صندوق پررونق‌تر باشد قدرت جامعه اسلامی که به سمت و سوی تمدن اسلامی حرکت می‌کند، بیشتر خواهد بود.

روشن‌ضمیر گفت: حضور ما در انتخابات قدرت ایران را نشان می‌دهد.

مطالبه فعالان دانشجویی از رئیس جمهور آینده چیست؟

قهر کردن با صندوق رای راه چاره نیست

دیگر فعال ادوار دانشجویی نیز با اشاره به اینکه فرهنگ ما در تقابل فرهنگ غرب قرار دارد، بیان کرد: فرهنگ غرب با فرهنگ اسلام در همه حوزه‌ها در تقابل است، متاسفانه جبهه اصلاحات در مناظرات انتخاباتی در راستای فرهنگ غرب صحبت می‌کند تا بتواند طرفداران فرهنگ غرب را به سمت خود جذب کند.

وی افزود: در حقیقت باید گفت این مسئله از مسائل روز جامعه به شمار نمی‌رود و به نظر من مسئله روز ما به عنوان مقوله فرهنگ تربیت دانش آموزان و کودکان ماست، البته دغدغه بسیاری از والدین و خانواده‌ها این مسائل است.

وی در ادامه افزود: در جامعه امروز مسائل و مشکلات خانوادگی در سطح جامعه وجود دارد که یکی از آن مشکلات عدیده که جامعه را تهدید می‌کند مسئله طلاق است.

وی همچنین گفت: جای سوال است که چرا نامزدها بیان می‌کنند که با فیلترینگ مخالف هستند آیا علاقه دارند فضای باز برای دانش‌آموزان ایجاد کنند، البته برخی کاندیداها به این بحث اشاره کردند که باید یک فضای کنترلی برای رسانه‌های فضای مجازی ایجاد شود.

این فعال فرهنگی ادامه داد: اکنون در شرایطی هستیم که کشور رئیس جمهور و به دلیل انتخابات رئیس مجلس ندارد اما هیچ مشکلی کشور را تهدید نمی‌کند زیرا مردم در نظام اسلامی احترام، اجماع و اتحاد را دارند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در اجتماع زندگی می‌کنیم و افراد تاثیرگذاری هستیم راه چاره قهر کردن با صندوق رای نیست بلکه با انتخاب درست و اصولی می‌توانیم در آینده کشور تاثیرگذار باشیم.

مطالبه فعالان دانشجویی از رئیس جمهور آینده چیست؟

باید از تئوری پردازی‌ها گذشت

در ادامه احمدرضا بسیج، فعال سیاسی و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: نظام ما به گونه‌ای است که هر فردی رئیس جمهور شود مانع حرکت امور نخواهد شد، به طور مثال اوایل انقلاب دعوای آمریکا با ایران بر سر نبود سفارتخانه اسرائیل در ایران بود و امروز دعوای آمریکا با ایران این است که چرا ایران در ونزوئلا، سوریه، لبنان و ... حضور دارد که تفاوت دعوا بعد از گذشت ۴۶ سال کاملاً مشهود است.

وی افزود: حتی مساله تحریم ایران در همه دولت‌ها بوده و مربوط به یک دولت خاص نمی‌شود.

این فعال سیاسی گفت: یکی از اهداف نظام اسلامی این است که مردم خود را به رشد برسانند.

وی در ادامه اضافه کرد: مباحثی که از سوی نامزدها ارائه می‌شود برای عامه مردم شاید جالب باشد، در حقیقت فردی تراز جمهوری اسلامی است که بیان کند زمانی که در منصب رئیس جمهوری قرار گرفتم سعی می‌کنم قانونی که وجود دارد را اجرا کنم، گرچه باید از تئوری‌پردازی‌ها عبور کرد.

بسیج بیان کرد: تا زمانی که به تولید، جهش تولید و ثروت دست نیابیم بسیاری از مشکلات برطرف نخواهد شد. بنابراین نباید به شعارها و حرف‌ها توجه شود.

وی تصریح کرد: رای همه در انتخابات ارزشمند است، ظهور و بروز برابری انسان‌ها در انتخابات خود را نشان می‌دهد و حیف است که از اظهار برابری خود چشم پوشی کنیم.

مطالبه فعالان دانشجویی از رئیس جمهور آینده چیست؟

شرکت نکردن در انتخابات به معنای واگذاری انتخاب به دیگران است

همچنین عزیزالله مولوی، معاون فرهنگی دانشگاه شهرکرد اظهار کرد: شناخت درمانی در حوزه رفتار درمانی، روان درمانی و رفتارشناسی به مکتب بزرگی تبدیل شده است، در حقیقت می‌توان با تغییر مؤلفه‌های ذهنی رفتار خود را اصلاح کنیم تا به یک بهبودی دست یابیم.

وی در خصوص استقبال مردم از مناظرات، بیان کرد: باید به جذابیت اصالت داده شود از طرفی اهمیت این انتخاب باید با شناخت درمانی برای مردم جا بیفتد شخصی که قرار است برای ۹۰ میلیون نفر در بخش‌های مختلف به عنوان رییس جمهور خدمت کند باید بداند تفکر دو قطبی و خطاهای شناختی که مردم مرتکب می‌شوند کنار گذاشته شود.

مولوی در ادامه گفت: دستاوردهای عظیم بسیاری در راه است که باید اتفاق بیفتد زیرا ما ابتدای راه هستیم و با آرمان‌ها و اهداف فاصله داریم.

وی با اشاره به خطر تقدم اقتصاد بر فرهنگ، تصریح کرد: این مسئله نگاه فوق‌العاده اشتباهی است. تقدم اقتصاد بر فرهنگ قابل تامل و تردید است.

معاون فرهنگی دانشگاه شهرکرد خاطرنشان کرد: انسان موجودی انتخابگر است موضوعی به نام عدم شرکت در انتخابات وجود ندارد، در حقیقت عدم شرکت فیزیکی نوعی انتخاب به معنای واگذاری حق انتخاب به دیگران است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha