• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۴
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403040402061
  • خبرنگار : 71129

انتقاد نظامیان ارشد کره‌شمالی از آمریکا بابت توسعه کمک‌ها به اوکراین

انتقاد نظامیان ارشد کره‌شمالی از آمریکا بابت توسعه کمک‌ها به اوکراین

یک مقام ارشد نظامی کره‌شمالی امروز (دوشنبه) از ایالات متحده به دلیل گسترش کمک‌های نظامی به اوکراین انتقاد و بر حمایت پیونگ‌یانگ از مسکو در جنگ اوکراین تاکید کرد. معاون وزیر دفاع کره‌شمالی هم اعزام یکی از ناوهای هواپیمابر آمریکایی برای پیوستن به رزمایش مشترک با کره‌جنوبی و ژاپن را محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، واشنگتن و سئول به طور فزاینده‌ای از تعمیق همکاری نظامی بین روسیه و کره‌شمالی نگران شده‌اند و آنها را به نقض قوانین بین‌المللی با تجارت اسلحه برای روسیه برای استفاده علیه اوکراین متهم کرده‌اند. مسکو و پیونگ‌یانگ هرگونه انتقال تسلیحات را رد کرده‌اند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، پیمانی که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در سفر هفته گذشته پوتین به پیونگ‌یانگ امضا کردند، هر یک از طرفین را متعهد می‌کند که در صورت تهاجم مسلحانه به یکی از آنها، کمک نظامی فوری به طرف مقابل ارائه کند.

تحلیلگران می‌گویند که این پیمان چارچوبی برای تجارت تسلیحاتی بین ۲ کشور ایجاد و ائتلاف ضد آمریکایی و ضد غربی بودن آنها را تسهیل می‌کند.

در واکنش به اعتراضات غرب، «پاک جونگ چون» یکی از مقامات ارشد نظامی کره‌شمالی در بیانیه‌ای که امروز توسط خبرگزاری کی.سی.ان.ای منتشر شد، گفت روسیه حق دارد هر نوع حمله تلافی‌جویانه را انتخاب کند و افزود: «اگر واشنگتن همچنان اوکراین را به سمت یک جنگ نیابتی علیه روسیه سوق دهد، می‌تواند واکنش شدیدتر مسکو و جنگ جهانی جدید را در پی داشته باشد.»

وی به اظهارات پنتاگون در هفته گذشته اشاره کرد که نیروهای اوکراینی می‌توانند از تسلیحات ارائه شده توسط ایالات متحده برای حمله به نیروهای روسیه در هر نقطه از مرز روسیه استفاده کنند.

مقامات ارشد کره‌جنوبی، آمریکا و ژاپن در بیانیه مشترکی که امروز توسط وزارت خارجه سئول منتشر شد، «به شدیدترین وجه ممکن» تعمیق همکاری نظامی بین کره‌شمالی و روسیه را محکوم کردند.

روزنامه واشنگتن پست روز شنبه گزارش داد که روسیه ممکن است حدود ۱.۶ میلیون گلوله توپخانه از کره‌شمالی از اوت تا ژانویه دریافت کرده باشد و داده‌های یک سازمان غیر دولتی امنیتی ایالات متحده را تجزیه و تحلیل کرد که نشان می‌دهد ۷۴ هزار تن مواد منفجره از بنادر خاور دور روسیه به مکان‌های دیگر در امتداد مرزهای نزدیک اوکراین جابجا شده است.

یک افسر ارشد ارتش آمریکا روز یکشنبه گفت توافق دفاعی متقابل پوتین با کره‌شمالی، پتانسیل ایجاد درگیری با چین را دارد که مدت‌هاست متحد اصلی کره‌شمالی بوده است.

این در حالیست که «کیم کانگ ایل» معاون وزیر دفاع کره‌شمالی اعزام یکی از ناوهای هواپیمابر آمریکایی برای پیوستن به رزمایش مشترک با کره‌جنوبی و ژاپن را محکوم کرد. این نظامی ارشد کره‌شمالی گفت، تحرکات آمریکا را قدرت‌نمایی «بسیار خطرناک» در شبه‌جزیره کره خواند و گفت چنین امری، راه را برای «نمایش گسترده و جدید بازدارندگی» کره‌شمالی هموار می‌کند.

مقامات نیروی دریایی گفتند، ناو هواپیمابر هسته‌ای آمریکا به نام تئودور روزولت روز شنبه وارد شهر بندری بوسان کره‌جنوبی شد تا در تمرینات نظامی مشترک اواخر ماه جاری با کشور میزبان و ژاپن شرکت کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha