• شنبه / ۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403040200811
  • خبرنگار : 50184

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان:

ورود ۱۳۲ هزار پرونده به شورای حل اختلاف کرمانشاه/ ۱۷۰۷ «صلح‌یار» در استان فعالند

ورود ۱۳۲ هزار پرونده به شورای حل اختلاف کرمانشاه/ ۱۷۰۷ «صلح‌یار» در استان فعالند

ایسنا/کرمانشاه معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمانشاه از فعالیت ۱۷۰۷ صلح یار در استان خبر داد و گفت: این افراد در قالب ۱۵۸ گروه سازماندهی شده‌اند.

یزدان فلاحی امروز(دوم تیر) به مناسبت هفته قوه قضائیه (اول تا هفتم تیر) در نشستی خبری، با اشاره به فعالیت ۱۴۶ شعبه شورای حل اختلاف در سطح استان، اظهار کرد: طی یکسال اخیر (از اول تیر سال گذشته تا اول تیر امسال) جمعا ۱۳۲ هزار و ۴۸۶ پرونده به شعب شورای حل اختلاف استان وارد شده است. 

وی افزود: طی همین مدت ۱۳۳ هزار و ۱۵۷ پرونده نیز در شعب شورای حل اختلاف استان مورد رسیدگی قرار گرفته است. 

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان با بیان اینکه در شورای حل اختلاف استان دو نوع شعبه حکمی و صلحی فعال هستند، گفت: در شعب حکمی پرونده‌هایی که در صلاحیت شورای حل اختلاف باشد مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما پرونده‌هایی به شعب صلحی وارد می شوند که در صلاحیت ما نیست و برای سازش به این شعب ارجاع می‌شوند. 

وی خاطرنشان کرد: طی سال گذشته ۷۶ هزار و ۹۲۴ فقره پرونده جهت سازش به شعب صلحی شورای حل اختلاف استان وارد شده که ۲۶ هزار و ۴۷۱ فقره، معادل ۳۴.۴۱ درصد آن به سازش ختم شده است. 

به گفته این مسئول، بیشتر پرونده‌هایی که برای سازش به شعب صلحی ارجاع می‌شوند در حوزه اختلافات خانوادگی، ضرب و جرح، منازعات، قتل عمدی، تصادفات و... هستند. 

وی در بخش دیگری از سخنانش به مهمترین دستاوردهای یکسال گذشته شورای حل اختلاف استان اشاره کرد و گفت: یکی از این دستاوردها، افزایش میزان صدور ابلاغ‌های الکترونیک است، بگونه‌ای که در حال حاضر حدود ۹۷.۵ درصد از کل ابلاغ‌های شورای حل اختلاف استان به صورت الکترونیکی صادر می‌شود. 

فلاحی تصریح کرد: برای انتخاب کارشناس در پرونده‌ها برخلاف رویه سنتی گذشته، انتخاب کارشناسان به شکل قرعه‌کشی و کاملا سیستمی و الکترونیک صورت می‌گیرد که این مسئله به رفع برخی از چالش‌ها، شائبه‌ها و ابهامات موجود در این حوزه کمک بسیاری کرده است. 

وی در ادامه به فعالیت صلح یاران برای سازش در پرونده‌ها در شورای حل اختلاف استان اشاره کرد و افزود: در سطح استان جمعا ۱۷۰۷ صلح یار به صورت کاملا افتخاری و در قالب ۱۵۸ گروه سازمان‌دهی شده فعالیت می‌کنند که طی سال گذشته به پاس قدردانی از تلاش‌هایشان، از ۱۹۴ نفر از آنها تجلیل به عمل آمد. 

رئیس شورای حل اختلاف استان کرمانشاه همچنین به تصویب قانون جدید شوراهای حل اختلاف در سال گذشته اشاره کرد و گفت: براساس این قانون، ماموریت‌های شورای حل اختلاف تا حدودی تغییر کرده است. طبق این قانون، دیگر شعب حکمی در شوراهای حل اختلاف نخواهیم داشت و حکمی صادر نمی‌کنیم و وظیفه ما صرفا در سه حوزه شامل صلح و سازش، میانجیگری و داوری خواهد بود. 

فلاحی افزود: براین اساس، شعب حکمی ما برچیده خواهند شد و تنها شعب صلحی را خواهیم داشت که البته این فرآیند با راه‌اندازی دادگاه‌های صلحی در دادگستری استان اجرایی خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی انجام شده دادگاه‌های صلحی از آذر امسال در استان راه‌اندازی خواهند شد. 

معاون توسعه حل اختلاف استان اضافه کرد: در حوزه میانجیگری نیز تاکنون سه بار فراخوان برای افراد متقاضی راه‌اندازی موسسات میانجیگری داده‌ایم که طی این مدت ۲۴۹ نفر متقاضی شدند که در نهایت از بین آنها حدود ۶۵ نفر برای صدور پروانه معرفی شدند که تاکنون ۲۹ نفر موفق به اخذ پروانه شده‌اند. 

به گفته این مسئول، با راه‌اندازی موسسات میانجیگری از این پس پرونده‌های با درجه ۶، ۷ و ۸ که مربوط به جرائم سبک هستند، قبل از ارجاع به دادسرا به این موسسات ارجاع می‌شوند تا در آنها صلح و سازش صورت گیرد. 

وی تاکید کرد: در حوزه راه‌اندازی موسسات داوری نیز سه مرحله فراخوان داده شده که ۵۸۹ نفر متقاضی بودند و از بین آنها جمعا ۳۳ نفر برای صدور پروانه به تهران معرفی شدند که تاکنون پنج نفر توانسته‌اند پروانه حرفه‌ای داوری بگیرند و در حال تلاش هستیم تا در هفته قوه قضائیه شاهد راه‌اندازی دو موسسه داوری در سطح استان باشیم. 

فلاحی با بیان اینکه پرونده‌های حقوقی به موسسات داوری ارجاع می شوند، عنوان کرد: همچنین از این پس تمام قراردادهایی که در بنگاه‌های املاک و اتومبیل بسته می‌شود، باید شرط داوری در آنها لحاظ شود، به این معنا که اگر دو نفر طرف معامله به اختلاف خوردند باید اختلاف خود را به داوری ارجاع دهند. 

وی در ادامه با بیان اینکه طی یکسال گذشته ۳۰ پرونده قتل در شورای حل اختلاف استان به سازش منتهی شده، عنوان کرد: برای ایجاد سازش در پرونده‌های قتل دو شعب ویژه در شورای حل اختلاف استان تشکیل داده‌ایم و از نظر سازش در این نوع پرونده‌ها جزو استان‌های پیشرو در کشور به شمار می‌رویم.  

معاون توسعه حل اختلاف استان کرمانشاه در ادامه گفت: در شورای حل اختلاف استان کرمانشاه حدود ۶۷۲ نفر فعالیت می‌کنند که بخش زیادی از این افراد به صورت افتخاری مشغول به فعالیت هستند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha