• شنبه / ۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1403040200563
  • خبرنگار : 71959

اعمال قانون بیش از ۹۰۰ هزار موتورسیکلت در طرح۱۰/ موتورسیکلت وانت نیست

اعمال قانون بیش از ۹۰۰ هزار موتورسیکلت در طرح۱۰/ موتورسیکلت وانت نیست

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از اجرای موفقیت آمیز طرح ۱۰ برای ساماندهی موتورسیکلت سواران در پایتخت خبر داد و گفت کهاز زمان اجرای این طرح در زمستان سال گذشته تاکنون بیش از ۹۰۰ هزار موتورسیکلت متخلف شناسایی و اعمال قانون شدند.

به گزارش ایسنا، سرهنگ فیروز کشیر با اشاره به تخلفات موتورسیکلت‌ها گفت: طرح ۱۰ پلیس راهور که درباره انضباط بخشی و تردد ایمن موتورسیکلت‌هاست از ۱۸ دی ماه ۱۴۰۲ آغاز شد و هنوز ادامه دارد. برخورد با موتورسواران متخلف از جمله درخواست های مردم از پلیس بود. همچنین آمارها به ما نشان می‌دهد که میزان تصادفات موتورسیکلت‌ها بسیار بالاست به همین دلیل پلیس مجبور به اجرای این طرح برای حفظ جان افراد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که با چه تخلفاتی در این طرح برخورد می‌شود؛ گفت:‌ در این طرح به تخلفات موتورسیکلت سواران اعم از نداشتن کلاه ایمنی، تردد در خطوط ویژه، تردد خلاف جهت و حمل بار غیرمتعارف برخورد می‌شود.  

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره آمارها ادامه داد: در سه ماهه پایانی سال گذشته و در واقع زمان شروع این طرح، بیش از ۴۴۱ هزار فقره اعمال قانون نسبت به موتورسیکلت‌ها انجام شده است. همچنین در سه ماهه ابتدایی امسال، بیش از ۵۲۱ هزار فقره اعمال قانون انجام شده که نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش داشته است. سال گذشته نیز، ۱۴ هزار موتورسیکلت با کفی توقیف شده‌اند، همچنین ۲۵ هزار دستگاه موتورسیکلت به صورت ساعتی متوقف شدند. در سال جاری نیز، ۲۰۰۰ دستگاه با کفی توقیف شدند و ۲۹ هزار دستگاه به صورت ساعتی متوقف شدند. در مجموع می‌توان گفت که از زمان اجرای طرح ۱۰ تا کنون بیش از ۹۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت اعمال قانون شده‌اند.

وی با اشاره به تخلف پوشش پلاک افزود: در سال گذشته، ۹۹ هزار فقره تخلف پوشش پلاک کشف شده و در این زمینه ۵۰۰۰ دستگاه توقیف شد. در سال جاری نیز، ۸۳ هزار دستگاه موتورسیکلت این تخلف را مرتکب شدند که ۱۹۵ دستگاه به این خاطر توقیف شدند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: با اجرای این طرح، بر اساس آمار، پوشش پلاک‌ها ۳۳ درصد کاهش یافت. همچنین آشکارسازی ۲۹ درصد و حمل بار غیرمتعارف ۲۰ درصد کاهش یافت. اما متاسفانه تردد در خطوط ویژه هنوز وجود دارد و ۲۰ درصد نیز افزایش یافته است.

کشیر با اشاره به اجرای طرح موتوریار گفت: این طرح هنوز در حال اجراست و آموزش همکاران من به موتورسیکلت سواران هنوز ادامه دارد. در سه ماهه پایانی سال گذشته، ۴۳ هزار نفر و در سه ماهه سال جاری ۳۷ هزار نفر در این طرح آموزش دیدند.  

موتورسیکلت وانت نیست

وی درباره حمل بار غیرمتعارف از سوی موتورسیکلت سواران نیز اظهارکرد: متاسفانه شاهد هستیم که عده‌ای از موتورسواران، به اندازه یک وانت، به موتور بار می‌زنند در صورتیکه این امر هم خلاف قانون است و هم باعث واژگونی می‌شود. بر اساس ماده ۱۶۸ آئین نامه، موتورسیکلت سواران نباید برا غیرمتعارف حمل کنند، بنابراین با این مسئله نیز برخورد می‌شود.

به گفته معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در سال گذشته حدود  ۴۰۰۰ فقره و در سال جدید حدود ۵۰۰۰ فقره برخورد با این تخلف نیز صورت گرفته است.  

بیشترین علت فوت موتورسیکلت سواران چیست؟

وی با اشاره به علت مرگ بیشتر موتورسواران افزود: بر اساس ماده ۱۶۴ آئین نامه راهنمایی و رانندگی، رانندگان و سرنشینان هر نوع موتورسیکلت یا دوچرخه ای باید از کلاه ایمنی در طول تردد استفاده کنند بنابراین پلیس با این تخلف برخورد می‌کند. متاسفانه ۷۰ درصد علت فوت موتورسواران، ضربه سنگین به سر به خاطر عدم استفاده از کلاه ایمنی است.  

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: سال‌ها طول کشید که پلیس راهور توانست با اقدامات فرهنگی و اجرای طرح‌های مختلف، استفاده از کمربند ایمنی را برای رانندگان خودروها نهادینه کند. بنابراین اجرای این طرح ۱۰ نیز تا نهادینه شدن رعایت اصول ایمنی و استفاده از کلاه استاندارد توسط موتورسیکلت سواران ادامه خواهد داشت.  

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha