• شنبه / ۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403040200533
  • خبرنگار : 50463

فالوده یزدی؛ با این خوراکی از گرما در امان باشید!

فالوده یزدی؛ با این خوراکی از گرما در امان باشید!

ایسنا/یزد شرایط سخت کویر و گرمای طاقت فرسای یزد مردمان این خطه را در بسیاری از حوزه‌ها به مسیری هدایت کرده است که سعی کرده‌اند با ابتکارات خود از سختی زندگی در کویر کاسته و با آن خو گیرند.

یزدی‌ها در فصل گرما نیز دست به ابتکارات مشابهی زده‌اند که از آن می توان به اختراع و تولید موارد خوراکی متناسب با گرما و خشکی آب و هوا اشاره کرد.

یکی از خوراکی هایی که یزدی ها در فصل گرما  به آن متوسل شده و سعی می کنند با خوردن آن خنک شوند فالوده است؛ این ماده غذایی خوشمزه همواره بخشی از علایق مردم این شهر و همچنین مسافران و توریست‌ها بوده، البته فالوده تنها مخصوص یزد نیست بلکه انواع لذیذ و گوناگون آن در شهرها و حتی کشورهای دیگر نیز می‌توان یافت.

فالوده یزدی بنا به گفته فعالین حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و میز گردشگری خوراک از قدمت چند صد ساله برخوردار است و در گذر زمان به دلیل خوش طعمی و خاصیت از بین برندگی گرما همواره مورد استقبال مردم و گردشگران بوده است؛ البته برخی‌ها نام آن را پالوده می‌نامند.

فالوده در گذشته، دسری بود که از پختن پودر بادام و شکر تهیه می‌شد، اما بعد، تبدیل به دسری خنک و خوشمزه و در عین حال با قیمتی بسیار ارزان شد؛ فالوده اولین بار در یکی از روستاهای شهرستان تفت به نام طزرجان تهیه شد.

برای تهیه فالوده یزدی، نشاسته را آب کرده و سپس آن را پخته و در هنگامی که داغ است از آبکشی که زیر آن ظرف یخی قرار گرفته، عبور می‌دهند تا رشته رشته شود.

تفاوت آن با فالوده شیرازی در  این است که  در تهیه‌ی فالوده شیرازی، نشاسته‌ی پخته شده را بوسیله‌ی دستگاه و با فشار از توری عبور می‌دهند تا رشته رشته شود و بعد در فریزر قرار می‌دهند تا یخ بزند.

از طرفی فالوده یزدی را بعد از آماده شدن با شیره‌ی، گلاب و سیاه دانه صرف می‌کنند؛ اما فالوده شیرازی را با آبلیموی تازه و آب آلبالو، تناول می‌کنند.
 
ناگفته نماند که فالوده یزدی، نسبتاً ناشناخته مانده و مانند فالوده شیرازی در همه شهرها شناخته شده نیست بلکه فقط مخصوص یزد است؛ اما مسافران و گردشگران در هنگام سفر به یزد بسیار از آن استقبال می‌کنند و در تابستان کمتر کسی فالوده نخورده، یزد را ترک می‌کند.

البته مردم یزد در فصل گرما از انواع عرقیجات گیاهی نیز به عنوان نوشیدنی استقبال می‌کنند به نحوی که مصرف عرق کاسنی به دلیل طبع سرد، بسیار در یزد رواج دارد و برای رفع گرمازدگی از آن استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا، فالوده یزدی در مرداد ماه سال ۱۴۰۲ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۲ ۱۵:۳۵

یزد اصلا فالوده ای نداشته اینا اومدن از روی دست کرمانی ها تقلید کردن به این شکل نشاسته ای درست میکنن ،در حالی که ایران دو نوع فالوده داره کرمانی و شیرازی که یزدی ها از روی کرمانی ها کپی کردن اومدن به این شکل زدن

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۲ ۱۶:۱۶

فالوده یزدی نیست.این فالوده کرمانی است

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۲ ۱۹:۲۰

اما این فالوده در اصل کرمانی هستش

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۲ ۲۰:۲۴

این فالوده یزده .فالوده که از نظر شکل با فالوده کرمانی فرق داره .فالوده یزدی اینطوری مثل عکس رشته رشته های دوسانتی نشاسته است. ولی فالوده کرمانی نشاسته هاش تقریبأ گلوله گلوله ریز اندازه دونه تسبیح

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۲ ۲۰:۵۵

این فالوده اتفاقأ فالوده یزده وبا فالوده کرمان فرق داره پس حتمن شما اصالتأ کرمانی نیستین . اگه واقعأ کرمانی باشید میتونید تشخیص بدین این فالوده مال یزده .

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۲ ۲۰:۵۶

این فالوده بهش میگن فالوده کرمانی نه یزدی. اصلش مال کرمان.

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۳ ۰۱:۴۳

این فالوده کرمانی هست نه یزدی

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۳ ۱۱:۰۹

این فالوده کرمانی است نه یزدی ، یزدی ها فقط بلدن از روی دست این و اون تقلب کنند و یچیزی رو بزور مال خودشون کنن

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۳ ۱۱:۵۳

یه کپی با اندکی تغییر از فالوده ما کرمونیاست کاش حداقل تغییرات بیشتری روش اعمال میکردین

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۳ ۱۴:۰۲

سلام فالوده یزدی مال یزد هستش و ما هیچوقت کپی یا تقلید نکردیم بیش از صد سال هستش این فالوده مال یزد بوده و هست و خواهد بود .ما یه چیزی داریم به نام ماقوت که مواد اولیه فالوده و ماقوت تقریبا یکسان هستش اینو گفتم که در آینده کرمانی ها نگن ماقوت هم مال اونا بوده اگر توی گوگل هم سرچ کنید می‌بینید که گفته فالوده را کرمانی ها از یزدی ها کپی کردن و فالوده کرمانی یه ذره گرد تر هستش اصلا به غیر یزدی ها و کرمانی ها کسی هستش که اسم فالوده کرمانی را شنیده باشه ؟

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۴ ۰۷:۰۱

اتفاقا کپی میکنید دوست عزیر . باقلوا ،پشمک،قطاب .همین سه قلم را بروید مطالعه کنید ببنید اصالتا متعلق به کدام شهر و بخش از کشور است . با احترام

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۴ ۱۹:۰۶

شهر یزد مبدا بسیاری از خوراکی هاست اما این فالوده کرمانی هستش

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۴ ۰۹:۱۱

اون دانه های سیاه روی فالوده یزدی سیاه دونه نیست تخم خرفه هُست

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۴ ۰۹:۱۶

سلام .فالوده یزدی نیست وفالوده کرمانی هست .یزدی ها از روی فالوده کرمان تقلید کردند.فالوده کرمان گرد هست واز رد کردن نشاسته پخته از صافی درست میشود