• شنبه / ۲ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403040200412
  • خبرنگار : 50471

ایمن‌سازی محورهای حادثه‌خیز نهاوند مطالبه چندین ساله مردم

ایمن‌سازی محورهای حادثه‌خیز نهاوند مطالبه چندین ساله مردم

ایسنا/همدان شهرستان نهاوند دارای محورهای اصلی، فرعی و روستایی حادثه‌خیزی است که به علت موقعیت این شهرستان و تردد بالای مسافران، سالیانه تصادفات فوتی و جرحی زیادی در این محورها رخ می‌دهد.

شهرستان نهاوند شاهراه ارتباطی غرب به شرق بوده به‌طوریکه مسیر تردد استان‌های غربی به مرکز و شرق کشور به شمار می‌رود و همچنین با توجه به اینکه این شهرستان در مسیر عبور زائران عتبات عالیات قرار دارد، از شهرستان‌های پرتردد استان همدان محسوب می‌شود.

این شهرستان دارای محورهای مواصلاتی اصلی از جمله محور نهاوند_کنگاور_کرمانشاه است که با توجه به موقعیت مهم این محور و تردد زیاد در آن، به علت نا ایمن بودن تصادفات زیادی را رقم می‌زند و متأسفانه در سال گذشته هم تصادفات در این محور  ۳۱ نفر کشته و ۵۳ زخمی بر جای گذاشت که البته نباید نقش مهم عوامل انسانی از جمله بی‌احتیاطی و تخلفات رانندگی را نیز نادیده گرفت.

محور نهاوند_آورزمان_ملایر از دیگر محورهای حادثه‌خیز نهاوند است که طی سال‌های اخیر در حوزه استحفاظی شهرستان نهاوند این محور چهارخطه و ایمن‌سازی شد ولی در حوزه شهرستان ملایر متأسفانه کار به اتمام نرسیده که نیازمند تعامل و پیگیری برای ادامه کار در حوزه شهرستان ملایر است.

از دیگر محورهای حادثه‌خیز شهرستان محور نهاوند_ بروجرد است که این محور نیز در حوزه استحفاظی شهرستان چهارخطه شده و در محدوده بروجرد نیاز به پیگیری و تعریض دارد که البته با توجه به اینکه مردم شهرستان‌های ملایر و بروجرد در این دو محور تردد زیادی ندارند، مسئولان این دو شهرستان میل و غربتی برای ساماندهی باقیمانده این محورها ندارند.

هرچند که نماینده مردم نهاوند در مجلس یازدهم بارها اعلام کرد که با تلاش زیاد توانسته برای ادامه کار در این دو محور اعتباراتی جذب کند، ولی این امر در حد یک وعده باقی ماند.

علاوه بر محورهای اصلی، باید به محورهای فرعی و روستایی حادثه‌خیز شهرستان از جمله سه‌راهی فارسبان، محور دهفول به برزول و محور نهاوند به گیان به عنوان محورهای مهم گردشگری این شهرستان اشاره کرد که تردد بالای مسافران و گردشگران در این محورها به ویژه در فصل تابستان، هرساله باعث تصادفات زیادی می‌شود و بسیاری از شهروندان را به کام مرگ ‌کشانده‌ و خانواده‌های زیادی را داغدار کرده است.

۳۱ نفر کشته و ۵۳ نفر مجروح در محور نهاوند- فیروزان  طی سال گذشته  

رئیس پلیس‌راه استان همدان درباره آمار تصادفات  جاده‌های شهرستان نهاوند، گفت: سال گذشته در محور نهاوند_ فیروزان ۳۱ نفر کشته و ۵۳ نفر مجروح داشته‌ایم که فاجعه است.

سرهنگ علی فکری با بیان اینکه در استان همدان خوشبختانه آمار تصادفات منجر به فوت و جرح طی سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد کاهش داشته اما در نهاوند آمار فوتی‌ها و تصادفات جرحی افزایشی است، افزود: زیرساخت‌ها در محور نهاوند- فیروزان ایمن و استاندارد نیست و هر لحظه تعلل در ایمن‌سازی محور نهاوند- فیروزان، علت مرگ جوان‌های بیشتری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عوامل مؤثر در تصادفات، انسان، جاده، فرهنگ، علائم و ... است اما مدیریت وزنه سنگین‌تری در این حوزه به شمار می‌آید، ادامه داد: بیشترین سهم تصادفات یعنی ۷۰ درصد مربوط به عامل انسانی و تخلف و بی‌احتیاطی است که نمی‌شود این‌ موارد را  نادیده گرفت و باید پیگیری کرد.
رئیس پلیس‌راه استان همدان با اشاره به محور حادثه‌خیز نهاوند- فیروزان، تصریح کرد: جاده فیروزان نه تابلو دارد نه روشنایی و نه اغلب موارد ایمنی که باید داشته باشد، حداقل آن‌ها را هم ندارد؛ بر همین اساس در مقایسه با سایر محورها، سرآمد فوتی‌ها و حوادث، همین محور است.
به گفته فکری، هر لحظه تعلل در ایمن‌سازی این محور، علت مرگ جوان‌های بیشتری می‌شود، و با توجه به پیش‌رو بودن تعطیلات باید نسبت به ایمن‌سازی این محور اقدام کرد.

فکری با بیان اینکه  اجرای پروژه چهارخطه کردن محور فیروزان- نهاوند ممکن است چندین سال طول بکشد؛ بنابراین نصب سرعتکاه آن هم با رعایت نکات ایمنی ضرورت دارد، تأکید کرد: باید از سایر منابع اعتبار جذب و پروژه را به اتمام رساند تا بیش از این شاهد وقوع تصادفات فوتی و جرحی نباشیم.

۱۰ طرح عمرانی راهداری با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی در نهاوند

رئیس راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان نهاوند از فعالیت ۱۰ طرح عمرانی راهداری با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی در این شهرستان خبر داد و گفت: ساخت راه‌های روستایی عشوند-برجک و قشلاق- راوند به‌طول پنج کیلومتر در حال ساخت و چهار دستگاه زیرگذر نیز با پیشرفت فیزیکی میانگین ۹۰ درصدی در حال اتمام و تکمیل است.
سید حسین موسوی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۴۰۰ کیلومتر شانه‌سازی و آزادسازی حریم، ۲.۵ کیلومتر نصب نیوجرسی، ۳۵ مورد رفع تجاوز به حریم، ۶۷ کیلومتر خط‌کشی، پنج مورد ترانشه‌برداری، چهار مورد ایمن‌سازی و اصلاح تقاطع در جاده‌های شهرستان نهاوند انجام شده است.

اجرای تعریض تقاطع در محور فارسبان-شهرک ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

موسوی تأکید کرد: عملیات اجرایی تعریض تقاطع در محور روستای فارسبان-شهرک با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی در حال تکمیل است و در تلاش هستیم تعریض این تقاطع تا پایان فصل کاری به بهره‌برداری برسد.

این مقام مسئول با اشاره به وجود جاذبه‌های طبیعی-گردشگری و آغاز سفرهای تابستانی در شهرستان، افزود: از تمامی توان و ظرفیت‌های راهداری برای ارتقاء ایمنی جاده‌های اصلی، فرعی و روستایی نهاوند استفاده می‌شود که در همین زمینه ۳۱ نیروی راهدار با استفاده از ۲۱ دستگاه از ماشین‌آلات مشغول خدمت‌رسانی به هم استانی‌ها و هموطنان گرامی هستند.

رئیس راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهاوند اضافه کرد: در سال گذشته نیز ۳۳۴کیلومتر خط‌کشی، ۳۹ کیلومتر روکش آسفالت، دوهزار و ۶۷۲ عدد تابلو و علائم، ۱۷۰ شاخه گاردریل و سه کیلومتر نیوجرسی در طول جاده‌های اصلی، فرعی و روستایی شهرستان اجرا شده است.

ساماندهی پروژه محور نهاوند- فیروزان در تاریخ اعلام‌ شده به اتمام برسد

فرماندار نهاوند نیز در این زمینه به ایسنا گفت: متأسفانه طولانی شدن اجرای پروژه‌ ساماندهی نهاوند- فیروزان و محور روستاهای شهرک، زرینی و فارسبان باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده است و باید رأس تاریخ اعلام‌ شده این طرح‌ها به اتمام برسد.

ضرغام احمدوند اظهار کرد: ایمنی راه‌ها همیشه از مطالبات به‌حق مردم و از عوامل و زمینه‌ساز توسعه پایدار در هر منطقه‌ای است و در شهر توریستی نهاوند که جاذبه‌های گردشگری و طبیعی و سراب‌های زیبایی دارد و مسیر عبور استان‌های همدان، کرمانشاه، لرستان و محل رفت‌وآمد زائران عتبات عالیات است ایمنی راه‌ها اهمیت دوچندانی دارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته آمار تصادفات فوتی‌ و جرحی‌ در شهرستان افزایش داشته است، تصریح کرد: متأسفانه در سال گذشته در شهرستان نهاوند ۱۳۰ نفر براثر تصادف مجروح و کشته‌ شده‌اند که فقط در محور نهاوند به فیروزان ۳۱ نفر کشته و ۵۳ نفر مجروح داشته‌ایم.

احمدوند ادامه داد: تکمیل نصب نیوجرسی در محور نهاوند به فیروزان، احداث زیرگذر روستای حسین‌آباد، ساماندهی سه‌راهی طائمه، ساماندهی سه‌راهی شهرک سلگی، ساماندهی ایستگاه راه‌آهن، پل راه‌آهن، سه‌راهی فارسبان، محور دهفول به برزول و محور نهاوند به گیان از مطالبات به حق مردم شهرستان است.

وی با بیان اینکه مسیر سه‌راهی فارسبان که نیمه‌کاره است بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طبق مصوبه مقرر شده در مدت دو ماه ۱۰۰ درصد این پروژه انجام و تحویل مردم داده شود، یادآور شد: از سه‌راهی شهرک سلگی تا سه‌راهی فارسبان نیز پیمانکار مشخص‌ شده و تعریض جاده انجام خواهد شد و سه‌راهی فارسبان هم‌ میدان احداث و در ادامه از میدان تا روستای فارسبان بعد از تعریض بر اساس طرح و نقشه بلوار اجرا می‌شود.


محور شهرک_ فارسبان، محور پُر ریسک استان 

احمدوند با اشاره به اینکه در مسیر شهرک به فارسبان حدود هفت کیلومتر به‌تناسب ابلاغ اعتبارات انجام می‌شود و چون هنوز اعتبارات سال‌جاری مشخص نشده است از ابتدای مسیر شروع به تعریض می‌شود، تاکید کرد: با توجه به اینکه این محور جزء محورهای خطرناک و پُر ریسک استان است باید اقدامات ایمنی و عمرانی در این محور هرچه سریع‌تر انجام شود.

وی تاکید کرد: متأسفانه طولانی شدن اجرای این پروژه‌ها باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده است بنابراین باید رأس تاریخ اعلام‌ شده این طرح‌ها به اتمام برسد.

به گفته فرماندار نهاوند با توجه قرار گرفتن نهاوند و فیروزان در طول مسیر عتبات عالیات و همچنین وجود سراب‌های تفریحی فارسبان و کنگاورکهنه در طول مسیر محور فیروزان_کرمانشاه موجب شده در طول سال مسافران زیادی از این محور تردد کنند که نیازمند ساماندهی هر چه سریع‌تر محور نهاوند تا فیروزان و کنگاور و همچنین محور روستای شهرک و از شهرک به رزینی و فارسبان است.

فرماندار نهاوند در خاتمه بر ضرورت رفع نقاط حادثه‌خیز شهرستان به‌ویژه محور گردشگری فارسبان به‌عنوان مطالبه مردمی با توجه به تصادفات اخیر تأکید کرد.

دیدار نماینده نهاوند با وزیر راه‌و شهرسازی برای حل مشکلات جاده‌های نهاوند  

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز از دیدار خود با وزیر راه و شهرسازی برای حل مشکلات محورهای نهاوند و تأمین اعتبار ساماندهی محورهای مواصلاتی این شهرستان خبرداد و به ایسنا گفت:  در این دیدار مسائل مربوط به بهسازی، تعریض، دو بانده کردن ۱۲ محور مواصلاتی اصلی و فرعی شهرستان بررسی شد.

علیرضا نثاری با بیان اینکه در این شهرستان ۵۰۹ کیلومتر راه استحفاظی وجود دارد که نیمی از آن اصلی و مابقی فرعی است، خاطرنشان کرد: متأسفانه شمار تصادفات منجر به فوت و جرح در این شهرستان بالاست و رانندگان و مسافران باید تا اصلاح این جاده‌ها، بیشتر احتیاط کنند.

او گفت: طول جاده نهاوند، فیروزان، کنگاور ۳۵ کیلومتر است که ۱۷ کیلومتر آن ساماندهی شده و ۱۸ کیلومتر مابقی هم در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه برای ساماندهی محور نهاوند_ فیروزان تا قارلق حدود ۲۰۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: به دنبال تخصیص این اعتبار برای سرعت گرفتن اجرای طرح هستیم.

نثاری همچنین از آغاز ساماندهی جاده حادثه‌خیز و پرتردد شهرک_ رزینی-_فارسبان به طول هفت کیلومتر با ۲۸ میلیارد تومان اعتبار خبر داد.

به گزارش ایسنا، سالیان زیادی‌ است که ساماندهی و ایمن‌سازی محورهای شهرستان نهاوند از مطالبات مهم و به‌حق مردم بوده است که البته طی این چند سال اخیر اقداماتی صورت گرفته که کافی نیست و امیدواریم با همراهی و تلاش مسئولان، به ویژه نماینده مردم شهرستان نهاوند در مجلس دوازدهم، این مطالبه مهم‌ محقق شود تا بیش از این شاهد مرگ جوانان در این محورها نباشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha