• شنبه / ۲ تیر ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403040200372
  • خبرنگار : 30147

بلایی که زلزله ۵ ریشتری بر سر مدارس کاشمر آورد

بلایی که زلزله ۵ ریشتری بر سر مدارس کاشمر آورد

ایسنا/خراسان رضوی وقتی زمین می‌لرزد و غول زلزله جابه جا می‌شود؛ خانه، مدرسه، مسجد، بنای تاریخی و میراث گذشتگان برایش فرقی نمی‌کند و آسیب می‌بیند.

زلزله ۵ ریشتری اخیر که کاشمر را لرزاند موجب از دست رفتن جان چهار نفر و مصدومیت بیش از ۱۱۵ نفر شد، به ۳۰۰ واحد مسکونی در شهر خسارت وارد کرد و چندین منزل روستایی را در روستاهای مختلف به تلی از خاک بدل کرد. چند بنای تاریخی از جمله مدرسه حاج سلطان العلما و خانه تاریخی دانش و ... هم آسیب دیدند. در این میان خبر رسید، چندین مدرسه در این شهر آسیب جدی دیده و دیگر قابل‌ استفاده نیستند و باید مسئولان برای آغاز سال تحصیلی جدید فکری بردارند، زیرا برای حضور دانش آموزان در ابتدای مهرماه مناسب نبوده و باید تخریب شده و مجدد بازسازی شوند.

تسریع در بازسازی و ایمن‌سازی مدارس آسیب دیده از زلزله

حسین محمدزاده رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی در همین خصوص به ایسنا گفت: با توجه به زمین‌لرزه ۵ ریشتری ۲۹ خردادماه شهرستان کاشمر بازدیدهای میدانی توسط مدیر آموزش و پرورش شهرستان، مشاور مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی و دبیر دبیرخانه قرارگاه جهادی آموزش و پرورش استان نیز از مدارسی که براثر زمین‌لرزه دچار آسیب‌هایی شده بودند صورت گرفت.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه تعدادی از مدارس شهرستان دچار آسیب جدی شده‌اند مقرر شد در راستای تخریب و یا بازسازی و ایمن‌سازی مدارسی که در این زلزله آسیب دیده‌اند تسریع شود.

رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه تیم‌های ارزیاب از طریق آموزش و پرورش کاشمر به تمامی روستاهای شهرستان اعزام شده‌اند، بیان کرد: آسیب وارده به ۵ مدرسه شهرستان جدی‌تر بوده و برخی از تجهیزات و وسایل مدارس هم آسیب‌هایی دیده‌اند.

بلایی که زلزله ۵ ریشتری بر سر مدارس کاشمر آورد

وی با اشاره به اینکه این ۵ مدرسه دیگر قابل استفاده نبوده و باید تخریب و بازسازی شوند، خاطرنشان کرد: آسیب دیدگی باقی مدارس جزئی بوده و مشکل خاصی ندارند.

محمدزاده تصریح کرد: با توجه به حضور وزیر آموزش و پرورش در بیست و ششمین مجمع خیرین خراسان رضوی در خصوص آماده‌سازی، بازسازی و بهسازی مدارس برای ابتدای مهرماه با کمک خیرین و امکانات دولتی تأکید شد.

وی اظهار کرد: برای اینکه دانش آموزان در ابتدای مهرماه با مشکل مواجه نشوند باید تدابیر لازم اتخاذ و اگر نیاز به جابجایی بود شرایط لازم برای ثبت‌نام دانش آموزان در سایر مدارسی که امکانات و شرایط لازم را دارد مهیا شود.

ورود به این مدارس ممنوع شد

 براثر زمین‌لرزه ۲۹ خرداد شهرستان کاشمر به تعدادی از مدارس در سطح شهر و روستاها آسیب‌هایی وارد شده است، تیم‌های ارزیاب همچنان در حال بررسی آسیب‌های وارده به ساختمان‌ها و دیوارهای مدارس و فضاهای در حال ساخت هستند.

سعید تاج محمدی مدیر آموزش و پرورش کاشمر به ایسنا گفت: تعداد بسیاری از گروه‌های جهادی متشکل از معلمان و مردم آمادگی خود را برای بازسازی آسیب‌های وارده به مدارس و ساختمان‌ها نیز اعلام کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه تمام خسارت‌های وارده به طور دقیق و بر اساس واقعیت‌ها بررسی خواهند شد، به وضعیت مدارس اشاره و اظهار کرد: براثر زمین‌لرزه دیوار ضلع غربی مدرسه شهید نژاد غلام روستای محمدیه به طور کامل تخریب شده است.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر با بیان اینکه تمامی دیوارهای دیگر مدرسه هم باید تخریب و مجدد بازسازی شود، بیان کرد: کلاس‌های این مدرسه دچار آسیب جدی شده‌اند و امکان استفاده نیست.

وی با اشاره به اینکه این مدرسه از قبل تخریبی بوده اما به دلیل زلزله ترک‌های بسیاری برداشته و قابل استفاده نیست، اظهار کرد: مهرماه ۱۴۰۳ امکان استفاده از این مدرسه وجود نخواهد داشت.

تاج محمدی گفت: امیدواریم هر چه زودتر بتوانیم فضای دیگری را جایگزین این مدرسه کنیم؛ چراکه دانش آموزان و معلمان، ابتدای مهرماه در این فضا امنیتی نخواهند داشت و ورود افراد ممنوع شده است.

وی افزود: مهندسین ناظر نوسازی در حال ارزیابی میزان درصد خسارت‌ها و برنامه‌ریزی برای بازسازی و جایگزین کردن فضای دیگری هستند.

بلایی که زلزله ۵ ریشتری بر سر مدارس کاشمر آورد

مدیر آموزش و پرورش کاشمر با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر ابتدایی در مدرسه شهید نژاد غلام روستای محمدیه مشغول به تحصیل بودند، خاطرنشان کرد: با زلزله‌ای که اتفاق افتاد مدرسه در اول مهرماه غیرقابل استفاده خواهد بود.

وی در ادامه به وضعیت مدرسه شریعتی روستای سرحوضک اشاره کرد و افزود: متأسفانه ساختمان این مدرسه ۱۲ کلاسه که امسال قرار بود دو مدرسه را در خود پوشش دهد اما به دلیل خسارتی که از زلزله دیده و ترک‌های بزرگی که برداشته و تخریب‌هایی که اتفاق افتاده کاملاً غیرقابل استفاده شده به طوری که حتی امکان رفتن به داخل ساختمان نیست و بلااستفاده شده است.

زمین‌لرزه اخیر مدرسه شریعتی روستای سرحوضک را به طور کامل از خدمت‌رسانی خارج کرد و امیدواریم با جایگزین کردن فضای دیگری هرچه زودتر خلاء این مدرسه بزرگ برای مردم روستا رفع شود.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر با اشاره به اینکه مدرسه شریعتی روستای سرحوضک قرار بود مدرسه راهنمایی و پسرانه را در مهرماه به طور همزمان پوشش دهد که متأسفانه آسیب‌های جدی دیده و ساختمان هم چون قدیمی بوده به طور کامل امنیت آن از بین رفته و در آستانه فروریختن است.

وی همچنین از مدرسه شهید آریانی روستای محمدیه به عنوان یکی دیگر از مدارسی که در زلزله اخیر دچار خسارت‌های جدی شده است نام برد و گفت: علاوه بر تخریب دیوار مدرسه ساختمان دچار ترک خوردگی‌هایی شده است.

تاج محمدی بیان کرد: ضمن اینکه حدود ۸۰ متر از دیوار مدرسه در دو ضلع به طور کامل تخریب شده، نمازخانه و آبدارخانه مدرسه هم ترک‌های شدیدی برداشته است و به طور کامل باید بازسازی شود.

وی با اشاره به وضعیت مدرسه ملاصدرای روستای حاجی‌آباد از توابع بخش مرکزی کاشمر هم گفت: هرچند دیوار ضلع شمالی مدرسه تخریب شده اما فضای داخلی مدرسه آسیب زیادی ندیده است.

بلایی که زلزله ۵ ریشتری بر سر مدارس کاشمر آورد

مدیر آموزش و پرورش کاشمر همچنین در خصوص وضعیت مدرسه شهید خوش منظر روستای کسرینه اظهار کرد: براثر زمین‌لرزه نمازخانه مدرسه با آسیب‌های جدی که دیده برای اول مهر غیرقابل استفاده بوده و ایمنی خود را از دست داده است.

وی در همین خصوص از تخریب حدود ۵۰ متر از دیوار ضلع غربی مدرسه خبر داد و گفت: در مجموع حدود ۱۰۰ متر در دو ضلع دیوار مدرسه تخریب شده و باید بازسازی شود.

تاج محمدی با بیان اینکه خوشبختانه زلزله به فضای داخل کلاس‌های مدرسه آسیب جدی وارد نکرده است، ادامه داد: دبستان ابن‌سینای روستای کسرینه نزدیکترین روستا به مرکز زمین‌لرزه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: دو دیوار مشرف به این مدرسه که منازل روستائیان است در حال تخریب بوده و چون موجب ایجاد ناامنی برای دانش آموزان شده حتماً باید تخریب شوند.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر گفت: هرچند بنای ساختمان آسیبی ندیده اما وسایل داخل مدرسه مانند کامپیوتر و تلویزیون به دلیل سقوط از بین رفته است، ضمن اینکه باید تجهیزات نوسازی شود ایمن‌سازی دیوارها انجام شود.

وی همچنین به وضعیت مدرسه عربیان روستای کسرینه به عنوان یکی دیگر از مدارسی که در این روستا دچار خسارت‌هایی شده اشاره کرد و افزود: متأسفانه براثر زمین‌لرزه سقف و دیوارهای نمازخانه مدرسه دچار آسیب جدی شده است.

تاج محمدی با بیان اینکه نمازخانه مدرسه نیاز به مقاوم‌سازی و بازسازی دارد، اظهار کرد: خوشبختانه ساختمان اصلی مدرسه سالم بوده و آسیبی ندیده است.

بلایی که زلزله ۵ ریشتری بر سر مدارس کاشمر آورد

وی در ادامه در خصوص یکی دیگر از مدارس شهرستان به نام هنرستان کاردانش شهیدان نورانی گفت: با توجه به اینکه ساختمان فرسوده و قدیمی است براثر زمین‌لرزه ۵ ریشتری ۲۹ خردادماه دچار آسیب جدی شده به نحوی که برای اول مهر ساختمان قابل استفاده نیست.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر با بیان اینکه ساختمان دچار ترک‌های بزرگ و فروریختگی‌ها کامل شده است، بیان کرد: آسیب در حدی بوده که امنیت ساختمان به طور کامل از بین رفته است و برای اول مهر قابل استفاده نخواهد بود و باید به فکر جایگزین شدن این هنرستان که ۲۲۰ هنرآموز کاردانش را در خود جای داده بود باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: در کنار بررسی و مشکلات، حیاط ۳۰ مدرسه در شهر و روستا نیز برای اسکان اضطراری در اختیار شهروندان قرار گرفت.

به دلیل کمبود فضاهای آموزشی عملیات بازسازی و احیای مدارس تخریب شده در زلزله‌های کاشمر برای تکمیل تا سال تحصیلی جدید به توجه ویژه دولت نیازمند است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha