• جمعه / ۱ تیر ۱۴۰۳ / ۲۰:۲۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403040100307
  • خبرنگار : 71533

سومین مناظره انتخابات ۱۴۰۳

پورمحمدی: با زنان‌مان ستیز نکنیم/همه می‌گویند کی بود کی بود، من نبودم!

پورمحمدی: با زنان‌مان ستیز نکنیم/همه می‌گویند کی بود کی بود، من نبودم!

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما هنوز زنان را باور نداریم، بعد می خواهیم آنها ما را باور و قبول کنند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی جمعه شب؛ اول تیر ۱۴۰۳ با حضور در  سومین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ با موضوع فرهنگی - اجتماعی، در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول سخنان خود، اظهار کرد: امام خمینی (ره) صفحه جدیدی در تاریخ ایران با حضور زنان رقم زدند. امام راحل زنان را به همه عرصه‌های جتماعی وارد کرد و انقلاب و جنگ را با حضور زنان سامان داد.

وی افزود: سه دیدگاه درباره حضور زنان در عرصه اجتماعی وجود دارد. یک دیدگاه حضور ابزاری، نمایشی، برای جذابیت، لجام گسیخته است که زنان ما آن را نمی‌پذیرند و آن را طرد کرده‌اند. دیدگاه دیگر حضور حداقلی، به ضرورت و اضطرار است که اگر فرصتی برای کنار گذاشتن زن مان فراهم شود از آن استفاده می شود. یک نگاه امام که حضور واقعی، جدی و تاثیرگذار، باوقار و حفظ شئونات است و سبک زندگی طراز اسلام و نظام اسلامی است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: در جمهوری اسلامی زنان پیشرفت‌های بسیار زیادی داشتند اما به جایگاه واقعی خود رسیده‌اند؟ مجلس شورای اسلامی می‌خواهد برای همه جامعه تصمیم بگیرد. آیا سهم زنان در مجلس باید ۱۵-۱۴ نفر باشد؟ این همه زن شایسته، متخصص، فرهیخته، فعال و مبتکر داریم و نباید برای خود تصمیم بگیرند؟ هنوز به زنان اعتماد نداشته و آنها را باور نداریم. انتظار داریم آنها ما را قبول داشته باشند و سبک زندگی ما را بپذیرند و به حوزه‌های دیگر سوق پیدا نکنند؟ دیگران دارند کعبه آمال جوانان و زنان ما را در هالیوود، بالیوود و نتفلیکس تعیین می کنند؟ برنامه ای ندرایم؟‌ سبک زندگی ما را آنها باید تعیین کنند؟

پورمحمدی خاطرنشان کرد: فرهنگ زنان عقلانیت، عاطفه و لطافت و رضایت و انتخاب است، اما عده ای زبان اعتماد و رضایت را با زبان تهدید و باتوم اشتباه گرفته‌اند. اگر زبان فرهنگ جای خود را به زبان باتوم بدهد، جوابش فحش، ناسزا و درشت‌گویی است. نمی‌شود با خشونت و تحمیل با زن رفتار کرد. برادر عزیزم شهید سلیمانی گفت این دختران و پسران، فرزندان ما هستند. من پورمحمدی که در دوره‌ای ناچار بودم بخاطر مسئولیت‌های خشن و تلخ، اشدا علی الکفار باشم، امروز می گویم بر زنان و جوانانمان باید رحماء بینهم باشیم و در برابر آنها ذلیل باشیم و خاکسار باشیم، چنانچه برادر شهیدمان شهید رئیسی این چنین با مردم عمل کرد و پاسخ شایسته را دریافت کرد؛ درود بر او.

با زنان‌مان ستیز نکنیم

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش اول سخنان خود، اظهار کرد: امروز در جامعه ما یکی از مسائل مهم پوشش و حجاب است. این یک دغدغه جدی است، حکم شرع و حکم قانون است. این سبک عرفی است که همه ما قبول داریم.

وی یادآور شد: بیش از ۴۰ سال است که همه داریم تلاش می‌کنیم تا برای این پوشش رسمی و اسلامی، هم قانع کنیم و هم سبک مناسبی را ترویج کنیم. از بیت‌المال هم بسیار هزینه کردیم؛ در عرصه‌های مختلف، در مدارس، در دانشگاه، در منابر و نظایر اینها، اما به آنچه مطلوب‌مان بود دست پیدا نکردیم.

پورمحمدی تاکید کرد: البته سطح توقع و مقایسه ما هم باید تعریف روشن داشته باشد که چقدر است، توقع و مقایسه‌مان چگونه است؟ این موضوع حساس و مهمی است ولی با تعاریف مختلف عده‌ای می‌گویند به آنچه می‌خواستیم دسترسی‌ پیدا نکردیم.

وی افزود: چه کسی مقصر است و باید توبیخ و مواخذه شود؟ بیشتر دست‌اندرکاران، مجریان، مربیان و سخنوران، امثال ما، مردم، جوانان، دختران یا بانوان ما؟ این مسئله بسیار مهم و حساس است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه به تهاجم فرهنگی به جدیت معتقدم، اظهار کرد: نگرانی اساسی باید در این زمینه داشته باشیم ولی واقعیت این است که بخش بزرگی از سبک‌های متفاوتی که ما نمی‌پسندیم، متاسفانه در جامعه وجود دارد، نه از باب اعتقادات که بیشتر به خاطر لج‌بازی و اعتراض است. باید به این موضوع توجه کنیم.

پورمحمدی یادآور شد: زنان و دختران ما نجیب و عفیف هستند. با زنان‌مان ستیز نکنیم. آیا اگر با زنان ستیز کنیم پیروز می‌شویم؟ آیا در خانه یا در جامعه اگر ستیز کنیم ما پیروز می‌شویم؟

وی تاکید کرد: همه بزرگان ما دغدغه حجاب و اخلاق و دین داشته‌اند اما می‌دانند و می‌دانیم این مسئله بسیار حساس و ظریف است. نمی‌شود بی‌برنامه، بدون حساب و کتاب و فقط با روشهای تند با آن برخورد کرد. جواب نمی‌دهد، این درست نیست.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید در همه‌جا حرمت زنان را حفظ کنیم و جایگاه زن ایرانی نقطه قوت و قدرت کشور ماست، اشتباه نکنیم. قرار من با بانوان و جوانان این است که اگر موفق به جلب رأی شما شدم این لایحه عفاف و حجاب که مورد بحث است، نحوه اجرایش مسئله دارد، نگرانی ایجاد شده است حتماً پس می‌گیرم و در دولت با کارشناسان و دلسوزان و بانوان بحث می‌کنیم که برای حل این مشکل چه راهکاری را تعقیب کنیم. متعهد می‌شوم به نحو درست دنبالش کنم و مطمئن هستم با هزینه‌ای بسیار کمتر موفق خواهیم شد.

انتقاد پورمحمدی از مافیای وی‌پی‌ان

پورمحمدی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش دوم سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع حکمرانی فضای مجازی، اظهار کرد: موضوع فضای مجازی و اینترنت و ارتباطات، بحثی است که ضرورت و اهمیتش برای همه پذیرفته شده است و در آن هیچ اختلافی نیست. فضای مجازی دنیای هزاررنگ فرصت‌ها و تهدیدات است. اول باید این فضا را شناخت و اهمیت آن را درک کرد و تهدیداتش را به خوبی ارزیابی کرد و روی فرصت‌هایش دست گذاشت.

وی افزود: ما باید اول به فرصت‌های فضای مجازی توجه کنیم. بدون این فضای مجازی دیگر زندگی امکان‌پذیر نیست. الان کودکان ما از ابتدای زندگی با موبایل و بازی‌های کودکانه در آن فضا، رشد کرده‌اند. دنیای آنان با دنیای ما متفاوت است. راهکار این نیست که ما برای مقابله با آسیب‌ها که بسیار هم نگران‌کننده است و همه ما را آزار می‌دهد خودمان را از فرصت‌ها محروم کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه صورت مسئله را پاک کنیم و فقط روی یک موضوع مثل فیلترینگ تمرکز کنیم که در مقطعی تصمیمی تا حدودی قابل‌توجه و درست بود که در خیلی از زمینه‌ها اینطور است که در مقطعی یک کار قابل دفاع است، اما استمرارش نگران‌کننده و مشکل‌ساز است.

وی یادآور شد: اینکه مافیای وی‌پی‌ان به میدان می‌آید، هم کیسه مردم خالی می‌شود، هم سرعت اینترنت محدود می‌شود و هم امنیت به مخاطره می‌افتد.

پورمحمدی یادآور شد: من در دولت یازدهم خودم در موضوع دولت الکترونیک و فضای مجازی تقریباً فعال بودم و کارهای بزرگی هم در این زمینه انجام دادم، در آن زمان تاکید جدی بر بخش خصوصی و غیره داشتم که همه جمع شویم و یک پیام‌رسان توانمند برای حل نیازهای داخلی و پاسخگویی و اینکه ما را در منطقه به قدرت برتر در این زمینه بدل کند و حداقل در عرصه جهان اسلام یک پیام‌رسان قابل‌قبول باشد، برسیم.

وی گفت: ارزیابی من این بود که توانایی طراحی چنین پیام‌رسانی را داریم اما متاسفانه تا دیدند در این زمینه سود وجود دارد و ظاهرش قشنگ است و بروز و ظهور دارد، هر دکانی، هر نهادی، هر موسسه‌ عمومی و خصوصی راه افتاد که پیام‌رسان درست کند؛ این اصلا مسئله و مشکل ما شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: آن زمان گفتم حتی اگر الان مشکل داریم با یکی از پیام‌رسان‌های بین‌المللی که البته آنوقت پیشنهاد اولم غربی نبود، شرقی بود، صحبت اولیه شد اما با بهانه‌های بسیار کوچک کسانی‌که حاضر بودند شریک ما شوند، سهم شراکت خوبی به ما بدهند و دانش ما بالا برود را از دست دادیم و یکی دوبار که یک پیام‌رسان غربی وقتی ما شرط گذاشتیم و کمی بازی درآورد، آقایان عقب‌نشینی کردند. متاسفانه فرصتهای ما در این زمینه از دست رفته و به این مشکلات در حوزه فضای مجازی و فیلترینگ برخورده‌ایم.

همه می‌گویند کی بود کی بود من نبودم!

پورمحمدی در  فرصت ۴ دقیقه دوم بخش دوم دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری با موضوع حکمرانی فضای مجازی، اظهار کرد: زمان زیادی گذشته است. همه مشکلات را می‌بینیم و فقط از آنها می‌گوییم و از اوضاع نابسامان و وضع ناهنجار می‌گوییم. پس چه کسی مسئول بوده است؟ همه می‌گویند کی بود کی بود من نبودم!

وی خطاب به قالیباف اظهار کرد: آقای قالیباف شما چهار سال رئیس مجلس بودید. خیلی حرفهای قشنگی می‌زدید، خیلی‌ها همین دغدغه‌های شما را قبول دارند و خیلی جالب است که چرا اجازه ندادید این دغدغه‌ها پیگیری شود؟ مجلس خیلی قدرت دارد؛ چهار سال فرصت داشتید، گاهی یک روز هم برای ملت تعیین‌کننده است. چرا تعارف می‌کنیم؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: خیلی چیزها پیش چشم همه ما اتفاق می‌افتد؛ گردش مالی وی‌پی‌ان گفته می‌شود نزدیک ۵۰ درصد گردش مالی کل فضای مجازی است. بعد ما اینجا می‌نشینیم و می‌گوییم خیلی بد است که تمام پیام‌رسان‌ها را با فیلترشکن باید باز کرد.

وی تصریح کرد: این دولت شهید عزیز ما آقای رئیسی که دوستان فقط دارند از آن دفاع می‌کنند و من هم دفاع می‌کنم، سه سال وقت داشت، چه کرد؟ من جدا دولت‌های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم را دچار کم‌کاری در این عرصه می‌دانم، مسئله بسیار جدی است.

پورمحمدی تاکید کرد: ما حرف‌های جدی داریم، حالا از برخی نمی‌خواهم اسم ببرم چون چندان کاندیدای جدی نمی‌بینم‌شان. اما این مسئله پیام‌رسان و شبکه ملی اطلاعات برای کشور بسیار مهم است؛ هم از نظر اقتصادی، هم فرهنگی و هم اجتماعی.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: از همان روز اول گفتم که باید پاسخ مردم را بدهیم. باید با یکی از پیام‌رسان‌های یکی از کشورهایی که تا حدودی از نظر سیاسی با ما همگرا هستند که نمی‌خواهم اسم ببرم و اکنون کارهای فوق استراتژیک با آنها انجام می‌دهیم، شریک شویم و بعد وارد بومی‌سازی پیام رسان شویم.

وی تصریح کرد: مدام دوستان می‌گویند شما خودتان چرا انجام ندادید؟ ما قرار است پنجاه درصد سرعت اینترنت را بیشتر کنیم، ما ۷۵ درصد شبکه ملی اطلاعات را درست کردیم و این حرف‌ها؛ اما ببینیم چه شده است؟

پورمحمدی تصریح کرد: دولت‌ها باید راهبردها و استراتژی روشنی داشته باشند، این همه ظرفیت را پراکنده نکنیم، معلوم است وقتی ۶ پیام‌رسان داخلی درست می‌کنیم، ۳۰ کارخانه خودروسازی و ۵۰ کارخانه لوازم خانگی درست می‌کنیم، رقابت‌های کور و مضر برای کشور ایجاد می‌کنیم و اصلا توان رقابت و بروز و ظهور توان ملی و تخصصی گرفته می‌شود.

وی گفت: ما آخوندها و شیخ‌ها که همیشه چرخ زیرین آسیاب هستیم و همیشه پاسخ همه مشکلات کشور را می‌دهیم و پایش هم ایستاده‌ایم و به دستاوردها افتخار می‌کنیم که ملی و ارزشمند است اما قرار نیست توجیه یا ماست‌مالی کنیم.

امنیت فرهنگی را باید هدف‌گیری کنیم

پورمحمدی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش سوم سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع تولیدات فرهنگی و هنری، اظهار کرد: کشور ما فرهنگی است. اقتدار فرهنگی داریم و انقلاب ما هم فرهنگی بود. در طی ۴۵ سال هم در عرصه‌های مختلف هنر و فرهنگ قله‌های زیادی را فتح کردیم و در جاهایی هم در دامنه هستیم و در جاهایی هم پایین هستیم و ارتقای خوبی نداشتیم، ولی در مجموع باید قبول کنیم که دستاوردهای قابل‌توجهی داشته‌ایم.

وی افزود: هیچ کشوری بدون سیاست فرهنگی نیست، فقط ابعاد آن متفاوت است ولی سیاست فرهنگی یک مسئله اساسی است. یک جاهایی سیاست صریح و مستقیم است و یک جاهایی سیاست غیرمستقیم است. آنجا که سیاست مستقیم است ما امر و نهی و تشویق و تنبیه ظاهری انجام می‌دهیم و آنجا که غیرمستقیم است و صریح نیست معمولاً دولت‌ها به شکل تنظیم‌گر و هدایت‌کننده و حمایت‌کننده ظاهر می‌شوند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: به نظرم رفتار دوم هوشمندانه‌تر است و حاشیه‌های کمتری به وجود می‌آورد و من طرفدار این نوع پشتیبانی و سیاست‌گذاری هستم. یکی از مسائل در حوزه فرهنگی بحث عدالت فرهنگی است که هم برای فعالان و هم مصرف‌کنندگان باید در نظر گرفته شود.

وی افزود: به خصوص در پهنه سرزمینی ما این موضوع اهمیت دارد چون بخش‌های مختلف کشور از اهمیت فرهنگی برخوردار هستند و این عدالت فرهنگی به شکوفایی این بخش‌ها کمک می‌کند. ما در جای‌جای ایران باید این ظرفیت‌ها را با مدیریت‌های توزیع‌شده و قبول تنوع فرهنگی و قومی بپذیریم، ارتقا دهیم و از توان آن در صحنه داخلی و خارجی استفاده کنیم.

پورمحمدی ادامه داد: شهید رئیسی پروژه بزرگی را مطرح کرد که هنر برای همه بود. فکر بسیار جالبی است و البته توفیق خود او نشد چون آن حادثه ناگوار پیش آمد ولی این سیاست باید حتماً تعقیب شود و ادامه پیدا کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: فرهنگ و هنر اقتضای ویژه‌ای دارد و باید در این بخش، تمرکززدایی انجام شود. یک نکته اساسی ضمانت تدوام رشد و ارتقای فرهنگی است که با تحمل و سعه‌صدر و پذیرش سلیقه‌ها و ایجاد امنیت شفاف و پایدار برای همه فعالان و مصرف‌کنندگان باید فراهم شود.

وی اظهار کرد: به خصوص ما باید امنیت فرهنگی را هدف‌گیری کنیم که بستر رشد و ارتقا را فراهم می‌کند.

دستگاه حاکمیتی از نمایش خانگی نگران نباشد

پورمحمدی در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش سوم سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع تولیدات فرهنگی و هنری، اظهار کرد: بدبینی‌ها و اختلافات ما سایه بر قوت‌ها، پیشرفت‌ها و دستاوردهای ما انداخته است. باید یک همت همه‌جانبه برای فهم موقعیت، دستاوردها و افتخار به آنچه انجام داده‌ایم داشته باشیم.

وی افزود: موضوع حقوق مالکیت هم در حوزه فرهنگ و هنر بسیار جدی است. یکی از مسائل آن همین سرقت‌های ادبی و هنری است که بسیار آسیب می‌زند. باید این مسئله بسیار جدی پیگیری شود. در دوران وزارت دادگستری معاونت حقوق مالکیت تشکیل داده بودم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مورد فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید گفت که کتاب قله فرهنگ است. خوشبختانه با اشراف مقام معظم رهبری و هدایت و حمایت‌شان در این زمینه پیشتاز هستیم و موفقیت‌های خیلی خوبی داریم، ولی این حوزه همچنان به کمک نیاز دارد. الان گرانی اقلام و کاغذ برای مردم مشکل شده است.

پورمحمدی گفت: اقتصاد فرهنگ تعیین‌کننده است. ما باید به کرامت و زندگی مفاخر فرهنگی و هنری‌مان خیلی توجه کنیم. رشد اقتصادی مسئله بسیار مهمی است که در همه عرصه‌ها تعیین‌کننده است. شکل‌گیری و تقویت بخش خصوصی که در کتاب بیشتر متجلی شده‌ است جادارد که باز حمایت بیشتری انجام شود.

وی افزود: در هنر سینما هم ظرفیت‌های جدیدی در دنیا و کشور ما ایجاد شده است که همین شبکه نمایش خانگی است و خیلی مهم است؛ از قبیل فیلیمو، فیلم‌نت، نماوا و تلوبیون که بسترهایی بسیار قوی است تا اقتصاد هنر تقویت نشود. این‌ها را رقیب احساس نکنیم. دستگاه حاکمیتی از نمایش خانگی نگران نباشد. بحث نظارت و مقرارت هم باید مورد توجه باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دولت چهاردهم نهاد نظارتی بر شبکه‌های خانگی را حتماً باید اصلاح و تقویت کنیم که در این هیچ شکی نیست. ما باید به قدرت فرهنگ و هنر باور داشته باشیم. برای ساختن جامعه‌ای شایسته و تراز ایران و اسلام باید این باور و اعتماد تعیین‌کننده ایجاد شود و در دولت قرار، رسالت ما دفاع از هویت، عدالت و امنیت فرهنگی و حقوق فعالان هنری به عنوان یک موضوع جدی است.

بین امنیت فرهنگی و فرهنگ امنیتی یکی را انتخاب کنیم

پورمحمدی در جمع‌بندی سخنانش در سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: ما در همه مراحل باید انصاف داشته باشیم و طوری درباره گذشتگان قضاوت کنیم که دوست داریم آیندگان درباره ما قضاوت کنند. برخی می‌گویند ۳۰ سال قبل، ۱۰ سال قبل چه شده است؟ آیندگان هم همین برخوردها را کرد. من در بخشی از دولت نهم بودم. به هرحال هدفمندی یارانه‌ها، مسکن مهر، انتخابات الکترونیک، سهام عدالت و کارهای مهم دیگری شد. البته انتقادات و کمبودهایی هم بوده است ولی باید انصاف داشته باشیم.

وی افزود: ما نسبت به زنان باید رویکرد امام و رهبری را جدی بگیریم و حاکم کنیم. به زنان اعتماد کنیم. توان و ظرفیت‌ آنان را برای رشد و توسعه و تعالی مادی و معنوی کشور باور کنیم. مردم در آستانه یک انتخابات بزرگ هستند. باید بین سیاست حکیمانه جذب حداکثری یا سیاست تنگ‌نظرانه و ناموفق دفع حداکثری یکی را انتخاب کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما با ستیز نمی‌توانیم با مردم برخورد کنیم و حکمرانی داشته باشیم. در بحث حجاب، بسیاری از زنان و مردان دلسوز و دغدغه‌مند ما حسرت همین حجاب تا حدودی نیم‌بند قبل از پاییز ۱۴۰۱ را می‌کشند.

پورمحمدی تصریح کرد: ما باید بین امنیت فرهنگی و فرهنگ امنیتی یکی را انتخاب کنیم. شما مردم بین دولت تصدی‌گر و فضول و مداخله‌گر در امور فرهنگی و هنری و مسائل دیگر یا دولت تنظیم‌گر و تسهیل‌کننده یکی را انتخاب کنید. بین دولت فرار از مسئولیت‌ها و گردن دیگران انداختن یا دولت قرار باهمه مردم و در این عرصه با اهالی فرهنگ و هنر.

وی یادآور شد: زنان و مردان و فرهیختگان، دولت قرار شما را سرمایه بی‌بدیل این کشور می‌داند و به وجود شما می‌بالد و در جریان مصائب و مشکلات شما هست. ما برای گشودن گره‌های باقیمانده و ناگشوده و ناراحتی‌ها و دغدغه‌های شما تلاش و نهایت کوشش خود را بکار می‌گیریم و از همه ظرفیت‌ها، آبرو و آسایش و پیشینه و صداقت خود و خون شهدا و هدایت امام و رهبری این مسیر را ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha