• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۸
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1403033020729
  • منبع : مرکز ملی فضای مجازی

مرکز ملی فضای مجازی:

تحویل روزانه گزارش‌های رصد شبکه‌های اجتماعی به ستادهای انتخاباتی کاندیداها

تحویل روزانه گزارش‌های رصد شبکه‌های اجتماعی به ستادهای انتخاباتی کاندیداها

ستاد انتخابات مرکز ملی فضای مجازی با به‌کارگیری ظرفیت‌های کشور در حوزه رصد و داده‌کاوی، گزارش های روزانه رصد شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را در اختیار ستادهای انتخاباتی کاندیداها قرار می دهد.

به گزارش ایسنا، ستاد انتخابات مرکز ملی فضای مجازی با به‌کارگیری ظرفیت‌های کشور در حوزه رصد و داده‌کاوی، امکانات و قابلیت‌های متنوعی را به منظور توانمندسازی کاندیداها در جهت معرفی برنامه های خود، در اختیار ستادهای انتخاباتی آنها قرار داده است.

یکی از محصولات تولید شده در مرکز ملی، گزارش های رصدی است که برای هر نامزد به صورت اختصاصی، تهیه و در اختیار ستادهای انتخاباتی نامزدها قرار می گیرد. یکی از این گزارش‌ ها که توسط ستاد رسانه مرکز ملی تهیه می‌شود، محتوای تولید شده مرتبط با هر نامزد در سکوهای مختلف بررسی شده و همچنین تعداد محتوا، ابر کلمات و میزان انتشار محتوا به تفکیک هر استان را شامل می‌شود.

گزارش دوم، بررسی وضعیت نامزدهای ریاست‌جمهوری در فضای مجازی است که توسط ستاد فراداده مرکز ملی تهیه می‌شود. تعداد توئیت‌های کاربران نسبت به هر نامزد، جهت‌گیری توئیت‌ها، تحلیل توئیت‌های کاربران تاثیرگذار در این گزارش بررسی و برای هر کاندیدا به تفکیک ارسال می‌شود. همچنین در سکوهای دیگر داخلی و خارجی و خبرگزاری‌های فعال، تعداد پست‌ها و جهت‌گیری‌های کاربران نیز به طور مجزا داده‌کاوی می‌شود. عناوین پرتکرار و میزان جستجوی هر نامزد در گوگل به تفکیک هر استان نیز در این گزارش‌ آمده است.

گزارش سوم نیز وضعیت‌شناسی انتخابات ۱۴۰۳ در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است که مرکز ملی با استفاده از ظرفیت مراکز داده‌کاوی برای نامزدها از طریق سامانه Esetad ارسال می‌کند.

در این گزارش، سهم محتواهای انتخاباتی به تفکیک سکوهای مختلف ذکر می‌شود. همچنین سهم میزان محتوای انتخاباتی در هر سکو، خوشه بندی کاربران، هشتگ‌های پرتکرار در هر پلتفرم، سهم میزان محتوای دعوت به مشارکت و ضد مشارکت و مهم ترین محورهای محتوایی ناظر به انتخابات در این گزارش‌ها فهرست شده است.

رویکرد محتواهای تولیدی، تحلیل عواطف محتوا و خوشه بندی کاربران به تفکیک هر نامزد و نقشه جغرافیایی تراکم محتوا درباره هر نامزد که نشان می‌دهد بیشترین محتوا در کدام استان تولید شده، در این گزارش آمده است.

گزارش چهارم هم مربوط به ارزیابی وضعیت کاندیداها در هر مناظره است که مبتنی بر داده کاوه فضای مجازی تهیه شده و اولین نسخه آن که مربوط به مناظره اول بود، تحویل ستادهای انتخاباتی کاندیدها شده است.

در این گزارش آمار محتوای منتشر شده پیرامون اولین مناظره انتخابات 1403 در شبکه های اجتماعی، تعداد محتوای منتشر شده پیرامون نامزدها به تفکیک پلتفرم‌ها، تعداد دریافت لایک و بازدید نامزدها، روند انتشار محتوا در بسترهای مختلف در بازه‌های زمانی، ابر کلمات محتواهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی ناظر به مناظره، هشتگ پرتکرار، پست های برتر در سکوهای مختلف پیرامون مناظره اول، تحلیل احساسات به تفکیک نامزدها و گراف کل محتوای مناظره اول به تفکیک هر نامزد و در نسبت با یکدیگر ذکر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha