• پنجشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۵
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403033020708
  • خبرنگار : 71516

پهپاد «هدهد» حزب‌الله، نتانیاهو را به وحشت انداخت

پهپاد «هدهد» حزب‌الله، نتانیاهو را به وحشت انداخت

شدت گرفتن عملیات‌های پهپادی حزب‌الله لبنان علیه پایگاه‌های صهیونیست‌ها در شمال اراضی اشغالی به ویژه عکس‌برداری از بندر حیفا و نقاط حساس دیگر توسط پهپاد «هدهد»، صهیونیست‌ها را دچار ترس و نگرانی کرده است.

به گزارش ایسنا، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای‌الیوم در تحلیلی درباره تحولات در پی عملیات‌های حزب‌الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی نوشت: حزب الله لبنان سه‌شنبه در یک تحول نظامی بی‌سابقه، در بیانیه رسمی اعلام کرد که تانک مرکاوای اسرائیل را با چند پهپاد در پایگاه نظامی «حدب یارین» در الجلیل هدف قرار داد و آن را به طور کامل منهدم کرد. همچنین حملات موشکی منجر به آتش‌سوزی‌های گسترده‌تری شد.

این تحول زمانی به اوج خود رسید که حزب‌الله لبنان از پهپاد شناسایی «هدهد» خبر داد که از تمام رادارهای اسرائیل عبور کرد و توانست به فیلمبرداری دقیق از مناطق نظامی حساس در شمال اراضی اشغالی از جمله فرودگاه‌ها، انبارهای سلاح و سکوهای پرتاب موشک و بنادر در حیفا بپردازد. این ضربه کوبنده‌ای به نهاد نظامی اسرائیل است و این هدهد وارد تاریخ نظامی خواهد شد.

این تحول از حیث کیفیت و پیامدهای آن دارای اهمیت بسیار زیادی است. ما در اینجا درباره حمله با پهپاد و همچنین زمان آن صحبت می‌کنیم که به دلایل زیر مهم است:

اول اینکه این حمله با ورود «آموس هوکشتاین» فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا به بیروت با هدف کاهش شدت درگیری‌ها در مرزهای لبنان و شمال اراضی اشغالی همزمان بود و این سفری است که به صورت عجله‌ای ترتیب داده شد و نشان دهنده نگرانی روزافزون آمریکا است.

دوم این حمله به عنوان یکی از تازه‌ترین حلقه‌های تشدید عملیات از نظر کمی و کیفی از سوی فرماندهی حزب الله لبنان در جنگ فرسایشی علیه رژیم صهیونیستی است. درست است که بیانیه صادره از شاخه نظامی حزب‌الله لبنان ماهیت این پهپاد و ویژگی‌های آن را فاش نکرد اما واضح است که از نوع پیشرفته و بسیار دقیق در هدف‌گیری است که با پهپادهای قبلی تفاوت دارد.

سوم واضح است که نسل کشی، ویرانی و تخریب در نوار غزه موجب ترس و نگرانی حزب‌الله لبنان نشده است بلکه نتایج عکس داده و شکنندگی قدرت بازدارندگی اسرائیل را آشکار کرده است. رهبری اسرائیل دیگر جرأت تهدید به بازگرداندن لبنان به عصر حجر و نابود کردن بیروت را ندارد.

چهارم وقایع حملات نظامی حزب‌الله لبنان در عمق شمال اراضی اشغالی در روزها و هفته‌های اخیر، گستردگی میزان پاسخ حزب‌الله به عملیات ترور رهبران این حزب توسط اسرائیل از جمله «طالب سامی عبدالله» را ثابت کرد. عملیات اخیر با استفاده از پهپاد یکی از مثال‌ها در این باره است.

پهپاد «هدهد» حزب‌الله، نتانیاهو را به وحشت انداخت
آتش‌سوزی در شمال فلسطین اشغالی در پی حمله حزب‌الله

پنجم این عملیات دقیق و عملیات‌های پهپادی اخیر ثابت کرد که فشارهای آمریکا که از سوی برخی گروه‌های داخلی لبنان حمایت می‌شود که با اقدامات تحریک آمیز اسرائیل برای مجبور کردن حزب‌الله به انتقال نیروهای خود به شمال رود لیتانی همدست هستند، همچنان از نظر سیاسی و نظامی کوته‌بینانه است. رسیدن حزب‌الله به پایگاه‌ها و شهرک‌های اسرائیلی از طریق پهپادهای پیشرفته و موشک‌های دقیق ممکن است و عامل مسافت دیگر مهم نیست و رهبری حزب‌الله لبنان تسلیم این فشارها نخواهد شد. به این دلیل که هیچ قدرتی در جهان ‌نمی‌تواند حزب‌الله را مجبور کند که بخش‌هایی از سرزمین خود را ترک کند.

ششم اگر حزب‌الله لبنان ۵۰۰۰ موشک کاتیوشا را به عمق شمال اراضی اشغالی در طول هشت ماه گذشته شلیک کرده است و این موشک‌ها شمال فلسطین اشغالی را به پاره‌های آتش تبدیل کرده‌اند و شهرهای صفد و طبریا اهداف موشک‌های کاتیوشا هستند پس اگر حزب‌الله از تمام موشک‌های هوشمند خود استفاده کند و روزانه ۳۰۰۰ موشک را به شهرهایی مثل حیفا، یافا، عکا، قدس اشغالی، اشدود، بئر السبع و دیمونا شلیک کند، چه اتفاقی می‌افتد؟

نکاتی که ذکر کردیم دلایل سفر اضطراری هوکشتاین به بیروت در تلاشی ناکام برای توقف گسترش جنگ فرسایشی لبنان با هدف نجات رژیم اشغالگر و کاهش شکست‌های آن در نوار غزه و شمال فلسطین و دریاهای عرب، سرخ، مدیترانه و اقیانوس آرام را روشن می‌کند.

پهپاد «هدهد» حزب‌الله، نتانیاهو را به وحشت انداخت
دیدار هوکشاین با نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان

هوکشتاین که با «نجیب میقاتی» نخست وزیر موقت لبنان و «نبیه بری» رئیس پارلمان دیدار کرد، در اولین اظهارات خود گفت: ما در شرایطی سخت به سر می‌بریم و خواهان راه حل‌های قطعی برای وضعیت مرزهای لبنان هستیم. توقف جنگ در غزه منجر به پایان تنش مرزی بین لبنان و اسرائیل خواهد شد.

این اظهارات هوکشتاین اعتراف صریحی به ارتباط مقدس بین ۲ جبهه غزه و جنوب لبنان و نشان دهنده نگرانی آمریکا از شدت گرفتن درگیری‌ها در این دو جبهه به ویژه شمال اراضی اشغالی است که به سرعت در حال گسترش است و به جنگ اصلی تبدیل می‌شود.

نباید به حرف‌های هوکشتاین و راه‌حل‌های قطعی که درباره آن صحبت می‌کند، گوش داد چراکه این فرد کارشناس روش‌های دروغگویی و خندیدن به ریش دیگران است. آخرین دروغ‌ها و فریب‌های وی توافق ترسیم مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی و اعطای میدان گازی «کاریش» به رژیم اشغالگر و عمل نکردن به تمام وعده‌هایی است که به لبنان داده بود. آیا هوکشتاین و دولت وی به لبنانی‌ها وعده آسایش و رفاه اقتصادی و تبدیل لبنان به یک کشور تولید کننده نفت و گاز و چه بسا عضویت در اوپک نداده بودند؟

از هوکشتاین و سفیر وی در لبنان باید این سوال‌ها را پرسید: گازی که قرار بود از مصر وارد لبنان شود و برقی که قرار بود از اردن شب‌های لبنان را روشن کند، کجاست؟

بهتر است مودبانه وی را طرد کرد و از او استقبال نکرد و به حرف‌هایش نیز گوش نداد چرا که او ضعیف است و شما با مقاومت و پایداری خود قوی هستید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha