• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403033020609
  • خبرنگار : 50163

رئیس دادگستری خرم‌دره:

افزایش اطلاعات حقوقی مهمترین راهکارهای پیشگیری از جرم است

افزایش اطلاعات حقوقی مهمترین راهکارهای پیشگیری از جرم است

ایسنا/زنجان رئیس دادگستری خرم‌دره گفت: مهم‌ترین موضوع برای پیشگیری از وقوع جرم در جامعه در کنار اقدامات قضایی، فرهنگ‌سازی و افزایش اطلاعات حقوقی مردم است.

علی جعفری امروز (۳۰ خرداد ماه) در نشستی خبری به‌مناسبت هفته قوه قضائیه، بیان کرد: هفته قوه قضائیه فرصتی است که دستگاه قضا عملکرد خود را بررسی کند و در معرض نقد قرار دهد. هرچند این موضوع، مانع این نیست که ما در طول سال عملکرد خود را رصد نکنیم.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها را در این عرصه کمک حال خود می‌دانیم، تصریح کرد: اصحاب رسانه بین مردم هستند و بهتر از هر کسی می‌توانند دغدغه‌های آنها را به مسئولان منتقل کنند، هرچند مانعی بین مردم و مسئولان دستگاه قضا نیست، اصحاب رسانه می‌توانند نقاط ضعف و قوت را براساس منش حرفه‌ای که دارند، متذکر شوند.

او با بیان اینکه در کنار سایر ماموریت‌هایی که قوه قضائیه برعهده دارد، یکی از ماموریت‌های اصلی دستگاه قضا رسیدگی به پرونده‌ها است، عنوان کرد: در ۱۲ ماه اخیر، نزدیک به ۲۱ هزار ۵۰۰ فقره پرونده داشتیم که تعداد همکاران ما در قوه در دستگاه قضایی خرم‌دره ۹ نفر است که کم و زیاد هم می‌شود، با توجه به این حجم پرونده هر همکار باید روزانه به هشت پرونده رسیدگی کند و این رقم سالانه به ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ پرونده می‌رسد.

جعفری با اشاره به اینکه وجود این تعداد پرونده به معنای سیاه‌نمایی نیست، متذکر شد: برخی از پرونده‌ها در اصل خلاف نیستند و مواردی مانند انحصار وراثت و تصادف را نیز شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه رسیدگی سریع و با دقت به پرونده‌ها یکی از اولویت‌های دستگاه قضا در خرم‌دره است، تصریح کرد: وقت‌هایی که به این پرونده‌ها داده می‌شود، معمولاً کمتر از یک ماه است.

او با اشاره به اینکه ملاقات‌هایی که خارج از پرونده‌ها با مردم داشتیم، ۱۹۶۸ مورد بود که این موضوع بیانگر این است که مانعی بین مردم و مسئولان قوه دستگاه قضا در دیدارها و بیان مشکلات نیست، ادامه داد: ماهانه در مساجد شهرستان دیدارهای مردمی برگزار می‌شود. همچنین درباره مسائل مرتبط با حقوق عامه، نظم عمومی و موارد مختلف شهری نیز ۱۳۲ مورد مکاتبه با مراجع مختلف در موضوعات مختلف انجام‌ شده است.

جعفری با اشاره به اینکه در ۱۲ ماه اخیر از ۲۰ واحد صنعتی شهرستان دیدن و مشکلات آنها رصد شده است، افزود: مواردی که در رابطه‌ با این واحدها قابل حل بوده تا حد امکان حل شده است و مواردی که نیاز به انعکاس به استان داشتند، منعکس شده است.

 وی با بیان اینکه بحث انتخابات یکی از مسائل پیش روی در کشور است که امیدواریم با حضور حداکثری مردم بصیر و ولایت‌مدار ایران برگزار شود، ادامه داد: در راستای افزایش مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس، هیئت رسیدگی و پیشگیری از تخلفات انتخاباتی را داشتیم و درباره انتخابات مجلس چهار جلسه برگزار شد. در انتخابات ریاست‌ جمهوری نیز اولین جلسه برگزار شده است و جلسات بعدی نیز برگزار می‌شود.

او با اشاره به اینکه دادگستری خرم‌دره یک نظرسنجی از ارباب رجوع دارد، عنوان کرد: با توجه به نظرسنجی‌هایی که انجام شده حدود ۶۰ درصد مراجعه‌کنندگان از عملکرد دادگستری شهرستان رضایت داشتند. هرچند از کنار این مطلب نباید گذشت که دایره آماری این نظرسنجی محدود است.

جعفری با توضیح اینکه دو موسسه داوری در شهرستان خرم‌دره با توجه به آزمون برگزارشده آغاز به کار خواهند کرد، ادامه داد: این موسسات نقش موثری در کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری دارند.

رئیس دادگستری خرم‌دره با اشاره به موضوع سگ‌های ولگرد با بیان اینکه گاهی به این چالش نگاه واقع‌بینانه نمی‌کنیم، تصریح کرد: با توجه به احتمال حمله سگ‌های ولگرد به انسان که نمونه آن را در کشور شاهد بودیم که منجر به جان باختن افرادی شده است، باید تدبیر جدی برای این موضوع بویژه از سوی شهرداری‌ها اندیشیده شود.

رئیس دادگستری خرم‌دره با اشاره به اینکه تعرفه وکلا و مشاوران حقوقی آیین‌نامه مشخص دارد، عنوان کرد: ماده یک این آیین‌نامه می‌گوید طرفین می‌توانند خلاف تعرفه‌ای که مصوب شده است، توافق کنند. دادسرای کانون وکلا نیز به بحث تعرفه‌های غیرقانونی و فرار مالیاتی حساس است. الزام کردیم مبلغ حق‌الوکاله و رقم آن را در قرارداد بنویسند و مطابق آن‌ مالیات پرداخت شود.

او با یادآوری اینکه مهم‌ترین مسئله برای پیشگیری از وقوع جرم در جامعه در کنار اقدامات قضایی، فرهنگ‌سازی و افزایش اطلاعات حقوقی مردم است، افزود: گاهی به علت کم بودن اطلاعات حقوقی، مردم اسناد یا قراردادهایی را امضا می‌کنند که برای آن‌ها مشکلات زیادی به وجود می‌آورد. با آگاهی‌بخشی‌ای که در سال‌های اخیر انجام شده، این موضوع روند کاهشی داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha