• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403033020423
  • خبرنگار : 50189

رئیس کل دادگستری اعلام کرد

از آزادی ۵۰ زندانی غیرعمد تا جزئیات دیگری از فساد مس رفسنجان

از آزادی ۵۰ زندانی غیرعمد تا جزئیات دیگری از فساد مس رفسنجان

ایسنا/کرمان رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در موضوع فساد در باشگاه مس رفسنجان برای هفت نفر پرونده تشکیل و تفهیم اتهام شده‌اند، گفت: این افراد از مسئولان سابق فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، کمیته داوران، مسئول کمیته نقل و انتقال و دو نفر از مسئولان و سردبیران ورزشی و دو نفر از مسئولان سابق باشگاه مس رفسنجان بوده‌اند که هفت نفر آنها ممنوع‌الخروج هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی پیش از ظهر امروز ۳۰ خردادماه در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری بسیار با اهمیت است و در چند روز آینده سرنوشت حداقل چهار سال کشور رقم خواهد خورد. ضمن اینکه شور انتخاباتی توسط رسانه‌ها در جامعه ایجاد می‌شود.

وی در ادامه سخنانش حضور در گلزار شهدا و ادای احترام به شهدا، تجلیل از خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان، تجلیل از قضات و کارمندان نمونه دادگستری و سازمان‌های تابعه، برگزاری همایش محوری قوه قضائیه در استان کرمان، سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه و ارائه میز خدمت در مصلاهای استان، برگزاری عید ولایت، سرکشی مدیران قضایی و قضات از زندان‌ها و  بازدید استاندار و امام جمعه کرمان از مجتمع‌های قضائی را از جمله برنامه‌های هفته قوه قضائیه برشمرد.

طبق اعلام رئیس کل دادگستری استان کرمان، در هفته قوه قضائیه حداقل ۵۰ زندانی جرائم غیرعمد در استان آزاد خواهند شد. همچنین مراسم گرامیداشت شهدای هفتم تیر در این ایام برگزار می‌شود.

وی در ادامه به تشریح عملکرد دادگستری استان کرمان در سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: ۷۰۱ هزار و ۴۱۵ پرونده وارد دادگستری استان شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳ درصد رشد داشته است.

به گفته حمیدی، در سال گذشته به ۶۸۷ هزار و ۹۸۹ پرونده رسیدگی و مختومه شده که نرخ رسیدگی ۹۸ درصد است و نرخ مختومه سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵ درصد رشد داشته است. همچنین ۲۵۰ هزار و ۹۹۲ پرونده به شوراهای حل اختلاف وارد شده که به ۲۴۸ هزار و ۷۸۷ مورد آن رسیدگی شده است.

«۵۰۴ صلح یار، ۱۷۴ میانجی‌گر و ۲۰۲ نفر داور در استان وجود دارد و همچنین ۴۵ هیئت صلح در کرمان برای کمک به امر صلح و سازش تشکیل شده است.» این مطلب را رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت.

وی ادامه داد: ۷۷۶ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی رفع تصرف شده و حدود ۴۸۱ مورد قلع و قمع در اراضی دولتی داشتیم و در مجموع به حدود ۱۱۹ پرونده در راستای حفظ حقوق بیت‌المال رسیدگی شده است.

به گفته حمیدی، به ۳۳۱۳ پرونده املاک تملیکی نیز رسیدگی شده که ۱۹۱ میلیارد تومان از محل فروش اموال تملیکی به حساب خزانه واریز شده است.

وی افزود: در سال گذشته از بیکاری ۷۸۰۰ نیروی متخصص و کارگر و همچنین از تعطیلی ۵۶ واحد تولیدی جلوگیری شد. ضمن آنکه ۵۱ واحد تولیدی تعطیل شده را احیا کردیم و مشکلات ۱۶۴ واحد تولیدی بررسی و در این راستا ۳۳۲ مصوبه برای حل مشکلات آنها صادر شد.

رئیس شورای قضائی استان کرمان در ادامه سخنانش گفت: تشکیل شعب ویژه رسیدگی به عفاف و حجاب، برخورد با متخلفان در فضای مجازی، حمایت از آمران به معروف، از جمله اقدامات دادگستری استان در حوزه عفاف و حجاب بوده و از ابتدای طرح تا کنون ۵ هزار و ۸۴۶ پرونده رسیدگی و رای قضائی در مورد آنها صادر شده است.

وی با بیان این مطلب که در سال گذشته در رابطه با انتخابات مجلس اقداماتی انجام شد و در حال حاضر نیز در حال اجراست، تصریح کرد: در سال گذشته ۵۲ شعبه در سطح استان برای رسیدگی به جرائم انتخابات داشتیم که اکنون نیز دایر هستند و در سال گذشته ۱۲۲ پرونده (مجلس شورای اسلامی و خبرگان) تشکیل شد. 

طبق اعلام حمیدی، در سال گذشته ۶۰۱ نفر از محکومان استان مشمول عفو رهبری شده‌اند و ۲۵۳۳ نفر از زندانیان استان کرمان به کار گرفته شده که ۴.۵ میلیارد تومان از سوی بنیاد تعاون زندانیان به آنها و خانواده‌شان حقوق پرداخت شده است.

وی افزود: ۱۰۰ کارگاه تولیدی در سال گذشته ایجاد کرده‌ایم و ۳۰ کارگاه حرفه‌آموزی احداث شده است و حدود ۷۱۶۸ نفر از زندانیان آموزش دیدند و بیش از ۵۰۰۰ نفر آنها گواهینامه گرفته‌اند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: امسال هشت هدف از اهداف سند تحول قضائی در اولویت کاری دادگستری استان کرمان قرار دارد و کارگروه‌های لازم برای رسیدن به این اهداف تشکیل شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره پرونده فساد در فوتبال نیز گفت: در سال گذشته این پرونده باز شد و شاکی اول این پرونده باشگاه مس رفسنجان بود و گزارش اولیه تهیه و پرونده به اطلاعات سپاه استان ارجاع شد و مستندات جمع‌آوری و در نهایت در دادسرای رفسنجان ثبت و مورد رسیدگی قرار گرفت.

حمیدی با اشاره به اینکه برای هفت نفر پرونده تشکیل و تفهیم اتهام شده‌اند و پرونده در حال تکمیل است، تصریح کرد: این افراد از مسئولان سابق فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، کمیته داوران، مسئول کمیته نقل و انتقال و دو نفر از مسئولان و سردبیران ورزشی و دو نفر از مسئولان سابق باشگاه مس رفسنجان بوده‌اند.

وی بیان کرد: هفت نفر آنها ممنوع‌الخروج هستند و نمی‌توانند از کشور خارج شوند و تحقیقات جامع در حال انجام و اگر اتهام افراد دیگری محرز شود، حتما به تخلفات آنها رسیدگی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha