• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403033020379
  • خبرنگار : 50040

رئیس سازمان چای خبر داد

چین دوم، هفته آینده آغاز می شود

چین دوم، هفته آینده آغاز می شود

ایسنا/گیلان رئیس سازمان چای، از تولید ۱۱ هزار و ۷۶۹ تنی چای خشک در سال جاری خبر داد و یادآور شد: چین دوم چای هفته آینده آغاز می‌شود و تاکنون ۵۲ هزار تن برگ سبز را از چایکاران خریداری کردیم.

حبیب جهانساز در گفت وگو با ایسنا، گیلان را قطب تولید چای در کشور دانست و اظهار کرد: بالغ بر ۹۵ درصد تولید چای در گیلان بوده و استان مازندران سهم پنج درصدی دارد.

وی از رشد سالانه ۲۰ درصدی تولید برگ سبز چای طی سال‌های اخیر خبر داد و افزود: حمایت دولت سیزدهم از محصول چای در قالب سهم ۲۵ درصدی پرداخت بهای برگ سبز و افزایش قیمت خرید تضمینی از ۶۶۸۰ تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۸ هزار تومان در سال جاری و پرداخت به موقع مطالبات و ارائه تسهیلات از محل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای و... موجب افزایش تولید شده است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه سرمایه صندوق تخصصی چای از ۳۷ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده که رشد ۱۹۷ درصدی را نشان می‌دهد، گفت: از محل صندوق، تسهیلات ارزان قیمت چهار درصدی به چایکاران و کارخانجات پرداخت می شود.

جهانساز با اشاره به افزایش تولید برگ سبز از ۱۱۶ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به ۱۳۹ هزار تن در سال ۱۴۰۲، اضافه کرد: واردات بی رویه چای خشک در سال ۱۴۰۱ چایکاران را آزار داد، اما واردات سال ۱۴۰۲ را کاهش دادیم و تجار را مکلف به ثبت سفارش واردات چای در قبال خرید چای داخلی کردیم.

وی از خرید ۱۱ هزار و ۷۰۰ تنی چای داخلی توسط تجار و بازرگانان خبر داد و خاطرنشان کرد: واردات چای خشک در سال ۱۴۰۲ به ۴۲ هزار تن کاهش یافت؛ همچنین شاهد صادرات ۱۳ هزار تنی چای ایرانی بودیم.

رئیس سازمان چای با بیان اینکه ظرفیت تولید چای خشک تا ۵۰ هزار تن را داریم، تاکید کرد: بهای برگ سبز خریداری شده از ۹۸۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۱۸۶۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسید؛ البته تولید برگ سبز طی سال جاری معادل مدت مشابه سال گذشته بوده است.

وی از تولید ۱۱ هزار و ۷۶۹ تنی چای خشک در سال جاری خبر داد و یادآور شد: تاکنون ۵۲ هزار تن برگ سبز را از چایکاران خریداری کردیم؛ ارزش ریالی این میزان برداشت ۹۰۰ میلیارد تومان بوده که بالغ بر ۳۲۰ میلیارد تومان در وجه چایکاران پرداخت شده است.

جهانساز، با اشاره به پایان چین اول(بهاره)، متذکر شد: چین دوم یا تابستانه نیز از هفته آینده آغاز می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha