• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403033020270
  • خبرنگار : 71560

بررسی آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل

تاکید نمایندگان بر مدیریت ناترازی بنزین و بهینه‌سازی مصرف انرژی

تاکید نمایندگان بر مدیریت ناترازی بنزین و بهینه‌سازی مصرف انرژی

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناترازی‌ها در حوزه انرژی بر ضرورت مدیریت بهینه مصرف بنزین در سطح کشور و تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل در سطح کشور پس از استماع توضیحات جواد اوجی وزیر نفت به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند.

محمد خوش‌سیما نماینده مردم گرمی خطاب به وزیر نفت بیان کرد: علت اینکه سهم مرزنشینان از صادرات فرآورده‌های نفتی پرداخت نمی‌شود، چیست؟ انتظار می‌رود وزارت نفت به مسئولیت‌های اجتماعی این صنعت و شرکت‌های زیرمجموعه آن توجه داشته باشد. متاسفانه اکنون عموما بدون برنامه کار جلو می‌رود. باید برنامه‌ای برای هزینه مبالغ در نظر گرفته شده در راستای تحقق مسئولیت‌های اجتماعی این صنعت تهیه شود. اصلاح سیاست‌های الگوی مصرف امر مهمی است. اگر الگوی مصرف اصلاح شود مشکل ناترازی‌ها حل خواهد شد.

عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد نیز خطاب به اوجی بیان کرد: وضعیت صدور کارت سوخت علی‌رغم آمادگی سایر دستگاه‌ها مساعد نبوده و سوال بنده این است که چرا متوقف شده است؟ سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز باید به ۲۰۰ میلیون دلار برسد اما سوال بنده این است که چگونه می‌خواهید این مبالغ را تهیه کنید؟ اگر این سرمایه‌گذاری انجام نشود در ۱۰ سال آینده در تامین مصارف خانگی نیز با مشکل مواجه خواهیم شد. وزارت نفت برای ناترازی بنزین چه برنامه‌ای دارد؟

محمد باقری نماینده بناب نیز به وزیر نفت گفت: شما تاکید کردید که صادرات نفت خام ما نسبت به دولت قبلی سه برابر شده است. سوال بنده این است که دو میلیون صادراتی که شما از آن صحبت می‌کنید اساساً توسط چه افرادی و به کدام کشورها صورت می‌گیرد؟ در بحث مازوت‌سوزی وزارت نفت چه اقدامی انجام داده است؟ بارها در این زمینه به وزارت نفت تذکر داده‌ایم.

امید کریمیان نماینده مریوان و سروآباد خطاب به وزیر نفت بیان کرد: وزارت نفت علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا توانست صادرات نفت را مدیریت کرده و مبالغ آن را به کشور بازگرداند. بار سنگینی بر دوش این وزارتخانه است چراکه بیش از ۷۰ درصد از منابع بودجه توسط این وزارتخانه تامین می‌شود. در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل اقدامات خوبی صورت گرفته است.

ولی‌الله بیاتی نماینده تفرش بیان کرد: براساس قانون اساسی همه افراد باید به صورت متوازن از سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی بهره‌مند شوند. امروز مسائل اقتصادی مهمترین چالش کشور است و در تولید و تامین و مصرف انرژی نیازمند برنامه خاص هستیم. روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود و بیش از ۱۵ میلیون لیتر قاچاق صورت می‌گیرد. این دهک‌های پایین جامعه هستند که خودرو ندارند و باید هزینه مصرف اقشار متمول را پرداخت کنند. برنامه وزارت شما برای جلوگیری از قاچاق چیست؟ تا کی قرار است بنزین با این قیمت عرضه شود؟ امروز اگر یک لیتر آب بخواهیم خریداری کنیم قیمت آن دو برابر بنزین است.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر خطاب به وزیر نفت بیان کرد: ما در سال ۹۸ قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت با سرمایه‌گذاری مردمی را مصوب کردیم اما امروز گزارش‌ها حاکی از آن است که عده‌ای مجوز گرفتند اما کار خاصی انجام ندادند. وزارت نفت باید ورود کرده و یا مجوز خود را پس بگیرد و یا سرمایه‌گذاری را دنبال کند. از سوی دیگر در قانون بودجه ۱۴۰۲ بر ذخیره‌سازی گاز تاکید شده است. درخصوص اجرای این قانون چه اقدامی صورت گرفته است؟

رحمت‌الله نوروزی نماینده علی‌آباد کتول خطاب به وزیر نفت گفت: آقای اوجی؛ کشاورزی و امنیت غذایی همانطوری که رهبر انقلاب و امام راحل بر آن تاکید داشتند موضوع مهمی است اما امروز سوخت کشاورزان تامین نشده و ما با قطعی پنج ساعته برق مواجه هستیم.

مصطفی نخعی نماینده نهبندان و سربیشه خطاب به وزیر نفت بیان کرد: در برنامه هفتم احکام خوبی در حوزه انرژی برای رفع ناترازی‌ها و اصلاح زیرساخت‌ها مصوب کردیم. یکی از این احکام به ذخیره‌سازی گاز بازمی‌گردد. امروز متوسط ذخیره‌سازی گاز در دنیا ۱۱ درصد کل مصرف گاز می‌باشد و در کشورهای اروپایی و پیشرفته بالای ۲۰ درصد ذخیره‌سازی صورت می‌گیرد اما در کشور ما ذخیره‌سازی گاز یک و نیم درصد می‌باشد. بخش قابل توجهی از ناترازی گاز با همین ذخیره‌سازی قابل مدیریت است. بهینه‌سازی موضوع مهمی است که باید با جدیت دنبال شود. ما تشکیل حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی را پیش‌بینی کردیم.

علی بابایی کارنامی نماینده ساری نیز تصریح کرد: از افتخارات دولت سیزدهم بحث دیپلماسی قوی انرژی می‌باشد. علی‌رغم اینکه در آغاز این دولت عده‌ای در تامین دخل و خرج این کشور ناامید بودند اما در دولت سیزدهم با انضباط‌بخشی و افزایش فروش نفت و بازگشت پول آن شاهد بودیم که اتفاقات خوبی رقم خورد. بنده انتظار دارم که وزیر نفت آمار و اعداد را در این روزها برای مردم شفاف اعلام کنند. اما مساله‌ای که باید وزیر نفت باید به آن توجه داشته باشد موضوع سوخت کشاورزان در استان‌های شمالی است که امروز با مشکل مواجه شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha