• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: ایران در جهان
  • کد خبر: 1403033020260
  • خبرنگار : 71628

آکسیوس: واشنگتن گفت‌وگوی راهبردی با تل‌آویو درباره ایران را لغو کرد

آکسیوس: واشنگتن گفت‌وگوی راهبردی با تل‌آویو درباره ایران را لغو کرد

مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی خبر دادند که در پی انتشار ویدیویی توسط نخست‌وزیر این رژیم که در آن واشنگتن را به مضایقه در انتقال تسلیحات و مهمات به اراضی اشغالی متهم می‌‎کند، یک جلسه راهبردی میان مقامات بلندپایه امنیتی طرفین را که قرار بود روز پنجشنبه در واشنگتن برگزار شود، لغو کرد.

به گزارش ایسنا، در پی انتشار پیامی ویدیویی از سوی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در روز گذشته(سه‌شنبه) که در آن به انتقاد از دولت بایدن پرداخته و آن را به ایجاد تاخیر در انتقال تسلیحات به رژیم صهیونیستی متهم کرد، کاخ سفید یک نشست راهبردی مهم را لغو کرد که قرار بود با محوریت برنامه هسته‌ای ایران، فردا در واشنگتن برگزار شود.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص با انتشار این مطلب گزارش داد که یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی به این روزنامه گفته است که به جای هیاتی که قرار بود به ریاست «ران درمر» وزیر امور راهبردی رژیم صهیونیستی به واشنگتن سفر کند، تنها دیداری میان «زاچی هانگبی» رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و «جین سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا انجام خواهد شد.

پایگاه خبری صهیونیستی واللا نیز گزارش داد که «آموس هوکشتاین» نماینده ویژه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که در راستای تلاش برای جلوگیری از وقوع جنگی‌ تمام‌عیار میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی به اراضی اشغالی سفر کرده است، به نتانیاهو گفته که او «اغراق کرده» و باعث برانگیختن خشم مقامات بلندپایه دولت آمریکا شده است.

پایگاه خبری-تحلیلی آکسیوس نیز گزارش داد که ۲ مقام رسمی آمریکایی در گفت‌وگو با آکسیوس لغو شدن این جلسه از سوی کاخ سفید را تایید کرده‌اند.

در گزارش آکسیوس در این باره آمده است: این تصمیم روشن می‌سازد که چنین موضع‌گیری‌هایی با پیامدهایی همراه است.

یک مقام ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی نیز گفت: «آمریکایی‌ها عصبانی شده‌اند. ویدیو بی‌بی آسیب زیادی وارد کرد.»

برخی مقامات رژیم صهیونیستی گفتند که هنگام لغو شدن این جلسه، عازم واشنگتن بوده‌اند.

۲ مقام آمریکایی نیز به آکسیوس گفتند که این جلسه برای ارسال پیامی درباره این ویدیو لغو شد. مقام آمریکایی دیگری نیز مدعی شد که این نشست به تعویق افتاده و لغو نشده است.

نتانیاهو در این پیام خود در حالی که به انگلیسی سخن می‌گفت، با اشاره به دولت آمریکا گفت، «باورکردنی نیست که دولت در ماه‌های اخیر از ارسال تسلیحات و مهمات به اسراییل مضایقه کرده است.»

آکسیوس روز گذشته درباره برگزاری این جلسه گزارش داده بود که ۲ مقام آمریکایی و ۲ مقام فعلی و پیشین رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند نهادهای اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال بررسی دقیق اطلاعات تازه‌ای درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند که می‌تواند در تحقیقات و توسعه تسلیحات اتمی مورد استفاده قرار بگیرد.

در گزارش آکسیوس در این‌باره آمده است: برخی مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفته‌اند این اطلاعات نشانه نگران‌کننده‌ای درباره اهداف هسته‌ای ایران است اما برخی مقامات دیگر ۲ طرف نیز معتقدند این تنها یک تغییر ناگهانی و موقت است که نمایانگر تغییری در سیاست و راهبرد ایران در جهت استفاده جنگ‌افزاری (از فناوری هسته‌ای) نیست.

این اطلاعات جدید یکی از مسائل مورد بحث در جلسه پنج‌شنبه آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره ایران خواهد بود.

یک مقام آمریکایی نیز گفت که نتیجه‌گیری قطعی درباره این اطلاعات جدید وجود ندارد اما مسائلی را مطرح می‌کند که باید توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد بحث قرار بگیرند.

رژیم صهیونیستی که بدون عضویت در پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی(ان‌پی‌تی) بزرگ‌ترین زرادخانه اتمی در غرب آسیا را دارد و امنیت آن را به خطر انداخته، بارها ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را  مطرح کرده است. رژیم صهیونیستی این ادعا را دستمایه فعالیت‌های خرابکارانه در ایران، از  جمله عملیات‌های ترور دانشمندان هسته‌ای آن قرار داده است.

این در حالی است که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای ایران به‌رغم پیشرفته بودن، ماهیت صلح‌آمیز دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha