• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403033020080
  • خبرنگار : 71402

منابع: حضور نظامی فرانسه در آفریقا به حداقل کاهش می‌یابد

منابع: حضور نظامی فرانسه در آفریقا به حداقل کاهش می‌یابد

منابع آگاه گزارش دادند، فرانسه قصد دارد تعداد نیروهای مستقر در غرب و مرکز آفریقا را با رعایت سیاست امانوئل ماکرون مبنی بر محدود کردن حضور نظامی این کشور در این قاره به حدود ۶۰۰ سرباز کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه به نقل از ۲ مقام دولتی و یک منبع نظامی که خواستند نامشان فاش نشود، گزارش داد پاریس تنها حدود ۱۰۰ سرباز در کشور گابن در آفریقای مرکزی خواهد داشت و این از ۳۵۰ نظامی حاضر در آنجا کمتر است و تعداد نیروها به حدود ۳۰۰ پرسنل در چاد می‌رسد که پایین‌تر از ۱۰۰۰ سرباز کنونی در آنجاست.

در ساحل عاج و سنگال که به ترتیب ۶۰۰ و ۳۵۰ نیروی فرانسوی حضور دارند، پاریس بنا بر گزارش‌ها قصد دارد تعداد سربازان خود را به حدود ۱۰۰ نفر در هر یک از کشورهای غرب آفریقا کاهش دهد.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در اوایل سال گذشته، در بحبوحه موجی از احساسات ضد فرانسوی در چندین مستعمره سابق، به‌ویژه در منطقه ساحل، جایی که سربازانش به بهانه مقابله با افراطی‌ها مستقر شده بودند، «کاهش قابل توجه» در حضور نظامی فرانسه در آفریقا را اعلام کرد.

فرانسه بیش از ۵۰۰۰ سرباز در منطقه ساحل به‌عنوان بخشی از عملیات «برخانه» داشت؛ یک ماموریت یک دهه‌ای ضد شبه‌نظامی‌گری که در اواخر سال ۲۰۲۲ پایان یافت، زمانی که پاریس ارتش خود را از کشور مالی به دلیل فروپاشی روابط پس از کودتای مه ۲۰۲۱ باماکو خارج کرد.

اعتراضات علیه این کشور اروپایی در سال‌های اخیر افزایش یافته است که ناشی از کاستی‌های نظامی و دخالت در امور داخلی مستعمرات سابق بوده است. در دسامبر ۲۰۲۲، پاریس نیروهای خود را از جمهوری آفریقای مرکزی خارج و به روابط نزدیک‌تر بین این کشور آفریقایی و روسیه اشاره کرد.

چندین مستعمره سابق فرانسه در این قاره، از جمله بورکینافاسو، مالی و نیجر، مشارکت نظامی با پاریس را لغو کرده و برای کمک در مبارزه با تروریسم به مسکو مراجعه کرده‌اند. ساحل از سال ۲۰۱۱ به دنبال مداخله ناتو به نمایندگی از شورشیان در لیبی، گرفتار افراطی‌ها شده است.

اوت گذشته، گروهی از قانونگذاران فرانسوی در نامه‌ای به ماکرون، نارضایتی خود را از شکست‌های سیاست آفریقایی فرانسه که به گفته آنها منجر به وخامت روابط با مستعمرات سابق شده است، ابراز کردند. قانونگذاران فرانسوی از رئیس‌جمهور کشورشان خواستند تا راهبردهای دولت خود در «قاره دوست» را بررسی کند تا سوءتفاهمات درباره نقش و حضور پاریس اصلاح شود.

«ژان-ماری بوکل» فرستاده ویژه فرانسه به آفریقا که ماکرون او را مامور مذاکره در مورد شیوه‌های جدید حضور نظامی فرانسه با شرکای آفریقایی کرده است، ماه گذشته به سنای فرانسه گفت پاریس می‌خواهد «حضور مشهود خود را در این قاره کاهش دهد.» بوکل گفت، با این حال فرانسه «دسترسی لجستیکی، انسانی و مادی به این کشورها را حفظ خواهد کرد و در عین حال اقدامات ما را در پاسخ به تمایلات آنها تقویت خواهد کرد.»

به گفته ۲ منبعی که با خبرگزاری فرانسه صحبت کردند، ارتش فرانسه در نظر دارد در تابستان امسال یک فرماندهی ویژه آفریقا در پاریس ایجاد کند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha