• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۱:۱۵
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403033020044
  • خبرنگار : 71974

حسنعلی غفاری نماینده ستاد قالیباف:

برای افزایش تولید دارو باید تحریم داخلی برداشته شود

برای افزایش تولید دارو باید تحریم داخلی برداشته شود

نماینده ستاد قالیباف با بیان اینکه برای افزایش تولید دارو باید تحریم داخلی را برداریم، عنوان کرد: برای تولید دارو باید ارز ترجیحی در زمان نیاز تامین شود در صورتی که این موضوع صورت نگیرد شاهد کاهش تولید خواهیم بود که در این وضعیت باید منابع مالی برای واردات دارو فراهم شود.

به گزارش ایسنا، حسنعلی غفاری نماینده ستاد محمدباقر قالیباف شامگاه سه‌شنبه در برنامه «مناظره مسیر و مقصد چهار ساله قطار سلامت» که توسط  واحد سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بستر اسکای‌ روم برگزار شد، اظهار کرد: افزایش ظرفیت جذب دانشجو پزشکی بدون توجه به  زیر ساخت غیر ضرر هیچی چیزی نخواهد داشت، یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی تربیت پزشکان حرفه‌ای است افزایش ظرفیت بدون زیر ساخت اقدام صحیحی نبود و شورای انقلاب فرهنگی اگر کمبود پزشک را حس می ‌کرد باید هزینه‌ها را می‌دید.

وی افزود:اگر به دنبال محرومیت‌زدایی بودیم باید از  اساتید در مناطق محروم استفاده و زیر ساخت‌ها را برای پرورش دانشجو پزشکی در مناطق محروم افزایش دهیم، ابن طرح فشار زیادی به ساختار سلامت داشته است و دانشگاه ها نگران این هستند که برای بالینی و علوم پایه چگونه آموزش دریافت کنند. این طرح  یک طرح شتاب زده است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی با حذف مالیات پلکانی و سقف دریافت به دنبال ایجاد شرایط بهتری برای پزشکان اعزامی به مناطق محروم است، یکی از علت‌هایی که این مناطق از پزشکان محروم هستند عدم توسعه آموزش بومی در این مناطق است.

غفاری با بیان اینکه در برنامه هفتم افزایش ۱۲ درصد سالانه آموزش پزشک مشخص شده است، که اگر اعتبارات آن تامین نشود دچار مشکل خواهیم شد، عنوان کرد: ما پزشک به اندازه داریم اما به مناطق محروم نمی روند، امیدواریم با زیر ساخت مناسب توزیع مناسبی در این مناطق داشته باشیم.

نماینده ستاد قالیباف عنوان کرد: راغب کردن پزشک ها برای اعزام به مناطق محروم امری دشوار است اگر بخواهیم این مشکل را حل کنیم باید بومی گزینی کنیم و از خود جوانان و استان‌ها دانشجویانی بگیریم که همان جا بمانند.

وی با بیان اینکه افزایش جذب دانشجویان پزشکی هزینه فراوانی را به این وزارت خانه تحمیل خواهد کرد گفت: نباید کمیت را فدای کیفیت کرد. اگر قرار است ۱۲ درصد افزایش ظرفیت داشته باشیم بدون امکانات، با مشکلات فراوانی مواجه خواهیم شد.

غفاری بیان کرد: تعداد زیادی پزشک عمومی بیکار داریم که در شغل های دیگری مانند تاکسی‌های اینترنتی و مشاور املاک فعالیت دارند، پس نتیجه می‌گیریم که نمی‌توان به اجبار پزشک به جنوب و کرمان اعزام کرد.

غفاری با بیان اینکه برای افزایش تولید دارو باید تحریم داخلی را برداریم، عنوان کرد: برای تولید دارو باید ارز ترجیحی در زمان نیاز تامین شود در صورتی که این موضوع صورت نگیرد شاهد کاهش تولید خواهیم بود که در این وضعیت باید منابع مالی برای واردات دارو فراهم شود.

نماینده ستاد قالیباف بیان کرد: ما اعتقاد به پزشک خانواده داریم. در دنبا پزشک خانواده تعریف دارد و درآمد سالانه آن در آمریکا حدود ۱۵۰ هزار دلار است، این رقم در کشور بر اساس بیمار محور است و مراجعه به پزشک‌های فوق تخصص و تجویز داروهای گران هزینه‌های سنگینی را به جامعه تحمیل کرده است.

وی افزود: طرح پزشک خانواده در دولت های گذشته شدت و ضعف‌هایی داشت و در دولت گذشته این طرح متوقف شده است ما باید با ایجاد زیرساخت لازم این طرح را بار دیگر اجرا کنیم.

غفاری بیان کرد: برنامه هفتم توسعه با هنر دکتر  قالیباف تدوین شده و متاسفانه در دورهای گذشته طرح های توسعه تنها ۳۰ درصد اجرا می شد اما این دوره در صورت انتخاب مدیر لایق حتما سهم تحقق برنامه افزایش خواهد یافت.

نماینده ستاد قالیباف بیان کرد: وزیر پیشنهادی بهداشت نباید حتما پزشک باشد اما انتخاب از سایر رشته های مانند فلسفه و فقه نباید صورت گیرد بلکه آشنایی آکادمی با این بخش به افزایش بازدهی کمک خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به وضعیت هرم سنی و پیری جمعیت در آینده باید ساختار سلامت برای ارائه خدمات به سالمندان فراهم شود مقابله با این شرایط نیازمند شایسته سالاری و تکیه بر مدیریت فراجناحی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha