• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۰:۱۶
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403033020035
  • خبرنگار : 71974

سید رضا رئیس‌کرمی نماینده ستاد پزشکیان:

طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی طرحی نسنجیده و شتاب‌زده است

طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی طرحی نسنجیده و شتاب‌زده است

نماینده ستاد مسعود پزشکیان گفت: طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی طرحی نسنجیده و شتاب‌زده است، کمبود پزشک به دلیل کمبود توزیع همکاران پزشک، ورود پزشکان به بخش زیبایی و مهاجرت پزشکان به خارج از کشور است.

به گزارش ایسنا،  سید رضا رئیس کرمی نماینده ستاد مسعود پزشکیان شامگاه سه‌شنبه در برنامه «مناظره مسیر و مقصد چهار ساله قطار سلامت» که توسط واحد سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بستر اسکای روم  برگزار شد، اظهار کرد: طرح افزایش ظرفیت پذیریش دانشجوی پزشکی طرحی نسنجیده و شتاب‌زده است، کمبود پزشک به دلیل کمبود توزیع همکاران پزشک، ورود پزشکان به بخش زیبایی و مهاجرت پزشکان به خارج از کشور است.

وی افزود:باید در گام نخست زیر ساخت آموزشی اصلاح شود، جذب دانشجویان بومی و با توزیع متناسب و اصلاح تعرفه درمانی مشکلات این حوزه را برطرف خواهد کرد.

رئیس‌کرمی با اشاره به طرح پزشک خانواده عنوان کرد: نحوه پزشک خانواده و نظام پرداخت آن باید اصلاح شود، برای حضور پزشکان در مناطق محروم امتیازهای تشویقی را در نظر بگیریم.

رئیس کرمی با بیان اینکه زیر ساخت‌های فنی و نیروی انسانی در تولید دارو بسیار خوب است، عنوان کرد: امکان تولید بسیاری از داروها وجود دارد، عدم تامین به موقع منابع ارزی باعث ایجاد وقفه در جریان تولید خواهد شود، باید منابع ارز ترجیحی برای این بخش تامین شود تا علاوه بر تامین نیاز داخلی، شرایط برای صادرات فراهم شود.

وی با بیان اینکه قیمت دستوری باعث کاهش تولید شده است، اظهار کرد: کمبود ارز و از سوی دیگر قیمت‌گذاری دستوری باعث شده که تولید کنندگان برای تولید دارو به سمت استفاده از مواد اولیه درجه دوم حرکت کنند که تاثیر آن بر روند درمان کاهش خواهد یافت. فلذا قیمت گذاری دستوری مانع از حیات تولید کنندگان شده است.

رئیس کرمی بیان کرد:طرح پزشک خانواده از سال ۸۴ در سال آخر وزارت دکتر پزشکیان در روستا آغاز شد و روستائیان بیمه شدند.در دولت بعد به تدریج این موضوع کم رنگ شد، طرح پزشکی خانواده نیازمند فرهنگ سازی است مردم باید سیستم ارجاع را بپذیرند، عدم پذیرفتن این موضوع منجر به مراجعه فرد با یک بیماری ساده به پزشک فوق تخصص است.

وی افزود: اجرای طرح پزشک خانواده نیازمند تامین منابع پایدار است، باید هزینه‌ها به صورت واقعی در این طرح دیده شود، عدم توجه به منابع باعث طرح افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی شده است، باید عنوان کرد که با این شرایط هر چقدر تعداد پزشکان افزایش یابد باز هم دچار کمبود پزشک هستیم.

نماینده ستاد پزشکیان بیان کرد: منابع این طرح نیازمند افزایش است، به علت عدم اجرای طرح اجرای صحیح خانواده مقدار زیادی منابع صرف بخش‌های دیگر  می‌شود باید روال کار همکاران آمار محور و سلامت محور تربیت شوند. زمانی که محور در آمد بیمار باشد، افزایش بیماران به نفع پزشکان است اما در صورت سلامت محوری تلاش برای سلامت جمعی افزایش خواهد یافت.

وی در پایان گفت: معمولاً وزیر بهداشت از جامعه پزشکان بود، با این وجود در دو سال آخر وزارت روحانی یک دکتر دارو ساز بر سمت وزارت بهداشت تکیه زده بود، به نظر بنده الزامی نیست که وزیر بهداشت حتماً پزشک باشد بلکه باید یک مدیر آشنا در نظام سلامت باشد و تسلط فراگیری در این بخش داشته باشد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۳۰ ۱۳:۳۶

اصلا پزشکان چرا باید در مورد ظرفیت پزشکی بگن؟؟

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۳۰ ۱۶:۲۴

طبیعی هست بااین قانون مخالفت کنید چون خودت پزشکی و هیچ پزشکی دلش نمیخواد برای بازار کاسبی اش رقیب درست بشه