• سه‌شنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403032919963
  • خبرنگار : 71661

استولتنبرگ: برای حفاظت از منافع غرب به اوکراین کمک می‌کنیم

استولتنبرگ: برای حفاظت از منافع غرب به اوکراین کمک می‌کنیم

دبیرکل ناتو با بیان اینکه اروپا و آمریکا برای حفاظت از منافع خود از اوکراین حمایت می‌کنند، بر لزوم افزایش نقش اروپا در تامین هزینه‌های دفاعی ناتو تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت تقسیم عادلانه‌تر هزینه‌های حمایت از اوکراین در میان متحدان ناتو و بهبود هماهنگی در حوزه ارسال کمک‌ها به کی‌یف می‌تواند بار حمایت‌ها را از روی دوش ایالات متحده بردارد.

استولتنبرگ در نشست خبری مشترک با «آنتونی بلینکن» گفت: «از سال ۲۰۱۴، اروپا و کانادا بیش از ۶۴۰ میلیارد دلار به سهم خود در هزینه‌های دفاعی اضافه کرده‌اند که نشان‌دهنده اهمیت تقسیم هزینه‌ها در ناتو است. این نشان می‌دهد ایالات متحده نباید تمام این بار را به‌تنهایی تحمل کند و در یک اتحاد قوی حضور دارد که اعضای آن هر سال مشارکت خود را افزایش می‌دهند.»

او با اشاره به اینکه اروپا هزینه‌های دفاعی خود در ناتو را افزایش داده، گفت: «بسیاری از این هزینه‌ها هم همین‌جا (آمریکا) خرج می‌شود. در ۲ سال گذشته متحدان اروپایی ناتو با شرکت‌های آمریکایی قراردادهایی با ارزش ۱۴۰ میلیارد دلار امضا کرده‌اند.»

دبیرکل ناتو با بیان اینکه ناتو و آمریکا برای حفاظت از منافع خود به اوکراین کمک می‌کنند، گفت: «انتظار دارم متحدان اروپایی و کانادا در نشست امسال ناتو در واشنگتن حمایت مالی و نظامی بیشتری ارائه کرده و رهبران اروپایی برای به دست گرفتن کنترل هماهنگی‌های ناتو، کمک‌های امنیتی و آموزش سربازان اوکراین به نتیجه برسند. این کار فشارها را از دوش آمریکا کم خواهد کرد.»

با نزدیک‌شدن انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، یکی از نگرانی‌های بزرگ اعضای ناتو روی کار آمدن دوباره «دونالد ترامپ» است. ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری قبلی خود نقش آمریکا در ناتو را کم‌رنگ‌تر کرده و از وابستگی کشورهای عضو به قوای نظامی ایالات متحده شکایت داشت. او پیش‌تر گفت اگر کشورهای عضو ناتو سهم بیشتری از بودجه دفاعی لازم در این اتحاد را تقبل نکنند، ممکن است آمریکا از آن‌ها حمایت نکند، خصوصاً در برابر حمله احتمالی روسیه که بزرگ‌ترین نگرانی امنیتی امروز اروپاست.

او همچنین گفت ناتو به توافق بر سر انتخاب «مارک روته» نخست‌وزیر هلند به‌عنوان دبیرکل جدید این ائتلاف نظامی نزدیک شده است.

در اکتبر ۲۰۲۲ دوره دبیرکلی «ینس استولتنبرگ» در ناتو به پایان رسید، اما با آغاز جنگ اوکراین، او یک سال دیگر در جایگاه خود ابقا شد. در ژوئیه سال میلادی گذشته، اعضای ناتو بار دیگر دبیرکلی او را به مدت یک سال تمدید کردند و بدین ترتیب، استولتنبرگ در اکتبر سال میلادی جاری این جایگاه را به دبیرکل بعدی ناتو تحویل خواهد داد.

استولتنبرگ گفت: «من معمولاً در مورد جانشینم صحبت نمی‌کنم، زیرا انتخاب او بر عهده من نیست. بااین‌حال، با اظهارات امروز ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در حمایت از نامزدی روته فکر می‌کنم واضح است که به نتیجه‌گیری برای انتخاب دبیرکل بعدی بسیار نزدیک هستیم.»

دبیرکل ناتو همچنین به سفر رسمی امروز «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به کره شمالی اشاره کرد و آن را نشانه‌ای از لزوم افزایش همکاری اروپا با آسیا دانست.

استولتنبرگ گفت: «این سفر نشان می‌دهد که امنیت ما منطقه‌ای نیست، بلکه جهانی است. آنچه در اروپا اتفاق می‌افتد برای آسیا مهم است و آنچه در آسیا رخ می‌دهد برای ما اهمیت دارد.»

او همچنین گفت ناتو در اجلاس آتی خود در واشنگتن روابطش را با استرالیا، نیوزیلند، کره جنوبی و ژاپن تقویت خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha