• سه‌شنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403032919866
  • خبرنگار : 50649

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

روش‌های نوین برای اصلاح فرهنگ رانندگی به کار گرفته شود

روش‌های نوین برای اصلاح فرهنگ رانندگی به کار گرفته شود

ایسنا/فارس معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با یادآوری اینکه عامل انسانی مهم‌ترین عامل حوادث رانندگی است، این عامل را نیازمند آموزش، تغییر رفتار و فرهنگ‌سازی دانست که باید برای این کار از روش‌های نوین استفاده شود.

نخستین نشست کارگروه تخصصی بهداشت در حوادث و بلایا سال ۱۴۰۳ دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به همت واحد کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت و با حضور مدیران واحدهای ستادی و اعضای چارت فرماندهی حادثه (ICS) معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز، ۲۹ خردادماه در محل این دانشگاه برگزار شد.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست با تاکید بر لزوم اهمیت ایجاد آمادگی و ارائه راهکار در راستای کاهش وقوع سوانح و حوادث ترافیکی و همچنین برنامه‌ریزی‌های لازم در مواجهه با پشه آئدس و بیماری تب دانگی، افزود: ایجاد زمینه‌های لازم به منظور آموزش و افزایش آگاهی، گسترش فرهنگ ایمنی و آمادگی مسئولان و مردم در برابر سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه، یکی از سیاست‌های کلی نظام است.

محمدرضا کریمی، حوادث را یکی از مهم‌ترین عوامل تهدید کننده سلامت دانست و افزود: در آموزه‌های دینی تاکید شده که «حفظ جان یک نفر، مانند حفظ جان همه انسان‌هاست»، چرا که بالاترین موهبت الهی، جان آدمی است و مرگ هموطنان در تصادفات جاده‌ای که متاسفانه بیشتر آنان را جوانان تشکیل می‌دهند، علاوه بر آثار زیان‌بار اقتصادی دارای تبعات اجتماعی نیز هست که این تبعات غیر قابل جبران است.

وی در مجموع سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه به عنوان عوامل اصلی وقوع حوادث جاده‌ای برشمرد و افزود: مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در ایجاد حوادث رانندگی و جاده‌ای که در تحقیقات مختلف به آن پرداخته شده، عامل انسانی است.

کریمی ادامه داد: از آنجا که عامل انسانی نیازمند آموزش، تغییر رفتار و فرهنگ‌سازی است، از این‌رو، برخلاف اینکه اصلاح فرهنگ، امری زمان‌بر است، باید به طور جدی و مستمر و با روش‌های نوین در این راه گام برداشته تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

کارشناس مسئول کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست ضمن مقایسه وضعیت و روند آمار و ارقام مرتبط با وقوع حوادث ترافیکی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، تببین راهبردهای اصلی برای کنترل حوادث ترافیکی را از اولویت‌های برنامه‌های حوزه سلامت دانست و بر فعال‌سازی کارکردهای تخصصی واحدهای ستادی معاونت برای مدیریت مواجهه با بیماری تب دانگی و پشه آئدس تاکید کرد.

علی سمتی با اشاره به وجود شرایط لازم برای شیوع بالقوه بیماری تب دانگی در برخی مناطق، گفت: برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری مانور دورمیزی با موضوع مدیریت بحران در مواجهه با بیماری تب دانگی و کنترل پشه آئدس در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha