• سه‌شنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403032919864
  • خبرنگار : 50560

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قزوین:

تخصیص ۱۶ میلیارد اعتبار به محیط‌زیست قزوین در سفر «شهید جمهور»

تخصیص ۱۶ میلیارد اعتبار به محیط‌زیست قزوین در سفر «شهید جمهور»

ایسنا/قزوین مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قزوین گفت: در سفر شهید آیت‌الله رئیسی به استان قزوین بالغ‌بر ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار به سازمان محیط‌زیست استان قزوین اختصاص داده شد که ۶۰ درصد اعتبارات برای تجهیز شبکه پایش و همچنین سایر تجهیزات سازمان محیط‌زیست جذب شد.

سعیده خضیر روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین اظهار کرد: سازمان محیط زیست امسال با شعار «سهم من در تداوم حیات» از ۸۰ واحد صنعتی که در خصوص حفاظت از محیط‌زیست عملکرد مناسبی داشتند دعوت به هم‌اندیشی و رفع مشکلات زیست‌محیطی کرد و در این راستا برای حل مشکل پسماندهای صنعتی که مشکلی دیرینه در قزوین بود، پنج تصفیه‌خانه در شهرک‌های صنعتی استان افتتاح شد.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت، در خصوص دستاوردهای دولت سیزدهم اظهار کرد: طی سفر رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی به استان قزوین، بالغ‌بر ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار به سازمان محیط‌زیست استان قزوین اختصاص داده شد که ۶۰ درصد اعتبارات برای شبکه پایش و همچنین تجهیزات سازمان محیط‌زیست جذب شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قزوین گفت: سازمان محیط‌زیست استان قزوین با ۲۰۵ نیروی انسانی و ۵۵ محیط‌بان، سه منطقه حفاظت‌شده دارد و ۵۲ خانه محیط‌زیستی برای حفاظت از محیط‌زیست این استان مشغول به فعالیت هستند که این خدمت نیز یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم است.

وی بیان کرد: سازمان حفاظت از محیط‌زیست یک سازمان نظارتی است و بر روی پروژه‌های نقطه‌ای قدرت مداخله دارد اما این سازمان از نظر قانونی در برابر پروژه‌های خطی و جاده‌سازی بازدارندگی لازم را ندارد؛ به عنوان مثال پروژه راه‌سازی الموت به تنکابن بنا به دلایلی مانند عبور حیات‌وحش، تخریب چشمه‌ها و گونه‌های حیاتی، پیوست زیست‌محیطی ندارد اما چون یک پروژه کلان و عمرانی محسوب می‌شود محیط زیست اجازه مداخله ندارد.

این مسئول با اشاره به اجرای این طرح به‌عنوان یک پروژه ملی، بیان کرد: این ابر پروژه طی دوره ۱۰ سال آغاز به کار کرد و مسیرهای آن به‌صورت چند فاز عملیاتی در نظر گرفته شد که ارائه گزارش پیوست محیط‌زیستی مسیر اول صورت گرفت و یک پالایشگاه محیط‌بانی در این قطعه‌ راه‌اندازی شد برای ادامه مسیر نصب دوربین‌های حفاظتی و نصب تابلوهای هشدار نیز در دستور کار آن قرار دارد.

معضل سوخت نیروگاه شهید رجایی قزوین

به گزارش ایسنا، وی در بخش دیگری از سخنان خود سوخت نیروگاه شهید رجایی قزوین را از دیگر معضلات محیط‌زیستی این استان قلمداد کرد و افزود: نیروگاه برق شهید رجایی مسئولیت تأمین برق کل کشور را بر عهده دارد بنابراین نمی‌توان جلوی تأمین سوخت آن از طریق مازوت را به‌طور کامل گرفت اما این نیروگاه اجازه استفاده بیش‌ازحد از سوخت مازوت را ندارد و باید ظرف ۲ هفته آینده سوخت خود را از طریق گاز تأمین کند.

خضیر در ادامه به مشکلات جمع‌آوری پسماند در استان قزوین، اشاره کرد و گفت: یکی از فعالیت‌هایی که سال گذشته در خصوص جمع‌آوری پسماند استان صورت گرفت، مکان‌یابی سایت دوم پسماند در شهرستان بوئین‌زهرا بود که از حالت انحصاری خارج شد. البته باید گفت که محیط‌زیست استان در خصوص موضوع قیمت‌گذاری پسماند شهری هیچ نقشی ندارد بلکه این امر بر عهده شهرداری‌ها است.

وی بیان کرد: با توجه به صنعتی بودن استان قزوین، چهار هکتار از سایت «پاکسار» برای جمع‌آوری پسماندهای صنعتی استان اختصاص یافت و طی یک سال اخیر هم ۲ خط پردازش در آن راه‌اندازی شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قزوین در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قزوین در کشور رتبه اول تصفیه روغن را دارد، در سال ۹۸ مصوبه‌ای مبنی بر جلوگیری از احداث واحد جدید تصفیه روغن در استان ابلاغ شد و مابقی تصفیه‌خانه‌ها نیز به سمت فنّاوری‌های جدید پیش می‌روند.

وی تصریح کرد: استان قزوین از آلودگی هوا متأثر است که در این خصوص در هر شهرستان ۲ ایستگاه سنجش کیفیت هوا راه‌اندازی شده است. وجود گردوغبار از دیگر مشکلات زیست‌محیطی قزوین است. تالاب الله‌آباد و موضوع گردوغبارهای محلی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. موضوع ورود بیش‌ازحد شتر به این تالاب و همچنین تأمین حقابه آن باید مورد پیگیری قرار بگیرد تا بتوان گردوغبار منطقه را کنترل کرد.

خضیر در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چرا فعالیت سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد محیط‌زیستی کم‌رنگ شده است؛ گفت: ۲۵ تشکل محیط‌زیستی در استان قزوین مجوز فعالیت داشته‌اند که مجوز پنج سمن ابطال شد و در حال حاضر ۱۷ سمن دارای مجوز هستند و ۱۲ سمن فعال محیط‌زیستی در استان وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قزوین ادامه داد: فعال بودن انجمن‌های مردم نهاد در حوزه محیط‌زیست بر اساس جلساتی است که با انجمن‌ها با سازمان محیط‌زیستی دارند. اما اینکه می‌گویند انجمن‌ها فعال نیستند را قبول نداریم چون در بسیاری از برنامه‌های مناسبتی کمک‌حال محیط‌زیست هستند.

به گزارش ایسنا، وی در پایان اظهار کرد: سطح فعالیت مؤسسه‌های مردم‌نهاد استان در زمینه حفاظت از محیط‌زیست و آموزش مسائل زیست‌محیطی در بین مردم پایین است و انتظار می‌رود که رسانه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد بتوانند به‌صورت داوطلبانه در امر آموزش و فرهنگ‌سازی یاریگر محیط‌زیست باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha