• سه‌شنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403032919327
  • خبرنگار : 50624

مطالبه‌گری از رئیس جمهور آینده /

برقراری دیپلماسی متوازن در اولویت دولت چهاردهم باشد  

برقراری دیپلماسی متوازن در اولویت دولت چهاردهم باشد  

ایسنا/اصفهان یک استاد روابط بین‌الملل گفت: دولت چهاردهم در راستای منافع نظام اسلامی، لازم است که سیاست‌های مشخصی را از جمله توجه به مرزهای شمالی و شرقی، برقراری دیپلماسی متوازن، عضویت در پیمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و تأمین زیرساخت‌ها در راستای گسترش روابط بین‌الملل، دنبال کند.

فاطمه فرهنگ در گفت‌وگو با ایسنا و با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، به بیان برخی مطالبات حوزه سیاست خارجی از رئیس جمهور و دولت آینده پرداخت و اظهار کرد: مسئله اقتصاد و معیشت در اولویت مردم است و رئیس جمهور آینده می‌تواند از حداکثر توان دیپلماسی و ظرفیت تعامل با کشورهای مختلف برای افزایش مبادلات تجاری و خنثی‌سازی تحریم‌ها استفاده کند. راهکارهای پیش روی وزارت خارجه در این خصوص، ایجاد دیپلماسی متوازن بین غرب و شرق، برقراری تعامل با کشورهای منطقه و تلاش برای عضویت در پیمان‌های مختلف منطقه‌ای است.

او ادامه داد: شناسایی دقیق فرصت ‌گذار از تنگناهای نظام بین‌الملل و پیگیری بیشتر برای عضویت یا تثبیت حضور ایران در سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی مانند پیمان شانگهای، گروه بریکس و اتحادیه اوراسیا، مطالبه دیگر از دستگاه سیاست خارجی دولت آتی است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به ظرفیت‌های مغفول مانده دیپلماسی در همسایگی کشورهای شمالی کشورمان، اظهار کرد: دیپلماسی باید به‌صورتی باشد که چالش‌ها و فرصت‌هایی که در حوزه شمال (آسیای میانه، آسیای مرکزی و قفقاز) هست را شناسایی کرده و از تهدیدات زیست محیطی، امنیتی و فرهنگی ممانعت کند.

فرهنگ تصریح کرد: به‌طور کلی ما در سال‌های اخیر، همه توجهات را معطوف به همسایه‌های دیگر کرده‌ایم و از کشورهای شمال و شمال شرق کشور غافل شده‌ایم و به همین دلیل فرصت‌هایی را چون عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای و شرکت در جلساتی در مورد کریدورها، خط‌های ترانزیتی و راه‌ها را از دست دادیم و در برخی موارد، تصمیماتی در این جلسات اتخاذ شده که در راستای منافع ایران نبوده یا منافع ایران را به مخاطره مواجه کرده است. بنابراین دستگاه سیاست خارجی باید علاوه بر توجه به مرزها و همسایه‌های غربی، به این سوی کشور هم توجه کند.

او افزایش فعالیت‌های منطقه‌ای، توجه به کریدورها، ایجاد سازوکارهایی در چارچوب سیاست گمرکی کشور، ایجاد زیرساخت‌ها برای گمرک، راه‌آهن و ارتباطات مالی بین‌المللی با کشورهای دیگر را از جمله راهکارهایی دانست که ایران را از چالش‌ها و تنگناهای اقتصادی خارج کند.

این کارشناس روابط بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: ایران به علت اینکه در موقعیت خاصی قرار دارد و در منطقه پر چالشی نیز واقع شده، همواره در حوزه امنیت ملی مورد تهدید قرار می‌گیرد. لازم است که حل کردن و مدیریت این تهدیدات امنیتی، هم‌راستا با حفظ اعتبار سیاسی کشورمان باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha