• جمعه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403032516983
  • خبرنگار : 71480

بسته اخبار انتخاباتی ایسنا؛ ۲۵ خرداد

۱۳ روز تا انتخابات؛‌ آغاز بارش وعده‌ها/توصیه عقلا به کاندیداها

۱۳ روز تا انتخابات؛‌ آغاز بارش وعده‌ها/توصیه عقلا به کاندیداها

۱۳ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری و با جدی شدن تبلیغات کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهور بازار وعده‌های انتخاباتی هم داغ شده و در واکنش شاهد تذکرات و هشدارها و توصیه هایی خطاب به کاندیداها مبنی بر رعایت اخلاق رقابت انتخاباتی و پرهیز از ارائه وعده‌های غیر عملی هستیم.

به گزارش ایسنا،‌ با مرور اخبار انتخاباتی جمعه  بیست و پنجم خرداد ۱۴۰۳ می‌خوانیم:

برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخاباتی

 «سعید جلیلی» از ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۶ مهمان برنامه «میزگرد سیاسی» شبکه سه سیما بود.

«مصطفی پورمحمدی» نیز از ساعت ۱۷:۳۰ الی ۱۸:۳۰ برنامه‌های انتخاباتی خود را در برنامه «صف اول» شبکه خبر تشریح خواهد کرد.

همچنین «مسعود پزشکیان» در برنامه «با مردم» از ساعت ۱۸:۳۰ الی ۱۹ در شبکه یک سیما حضور خواهد داشت. 

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ در برنامه «میزگرد فرهنگی» شبکه دو سیما شرکت می‌کند.

 علیرضا زاکانی از ساعت ۲۲ تا ۲۲:۴۵ در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر پاسخگو خواهد بود.

محمدباقر قالیباف از ساعت ۲۲:۴۵ تا ۲۴ در برنامه میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما، به تشریح برنامه‌های انتخاباتی خود خواهند پرداخت.

۱۳ روز تا انتخابات؛‌ آغاز بارش وعده‌ها/توصیه عقلا به کاندیداها

اخباری از نامزدهای انتخابات

اخبار مربوط به آخرین اظهارات کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را می توانید در این گزارش مرور کنید.

علیرضا زاکانی در جریان سفر انتخاباتی به قم و در نشست خود با استادان حوزه و دانشگاه و نخبگان اظهار کرد: «مهمترین خواسته مردم از من تحقق عدالت و آزادی است و به دنبال آن، حرکت در مسیر استقلال کشور باید بیش از پیش در آینده رقم بخورد. سفره مردم کوچک شده اما باید گره‌گشایی کنیم تا از این طریق به معیشت و زندگی مردم کمک شود. کشور باید در ابعاد مختلف پیشرفته و آباد شود.»

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی خطاب به معصومه ابتکار گفت: انسداد شمایید.

در روزهای گذشته معصومه ابتکار گفته بود که با شهادت رئیس جمهور، راه انسداد سیاسی باز شد.

از شب گذشته در فضای مجازی اخباری مبنی بر انصراف سعید جلیلی از ادامه مسیر کاندیداتوری منتشر شد، هرچند که او در سخنرانی که در سفرانتخاباتی به اراک داشت این موضوع را رد و تاکید کرد که با آکاهی و اطمینان این راه را انتخاب کرده است، ولی این شایعه امروز هم ادامه پیدا کرد تا این‌که امیرحسین ثابتی از چهره‌های نزدیک به سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: انصراف جلیلی از انتخابات دروغ است.

۱۳ روز تا انتخابات؛‌ آغاز بارش وعده‌ها/توصیه عقلا به کاندیداها

توصیه‌های انتخاباتی ائمه جمعه به کاندیداها

آیت الله خاتمی خطیب جمعه  این هفته تهران اظهار کرد:« درخواست ما از کاندیداها طبق فرمایش مقام معظم رهبری این است که از توانمندی و ظرفیت خودشان سخن گفته و نخواهند با تخریب دیگران بر سبد رای خود اضافه کنند.

خاتمی با تاکید بر اینکه کاندیداها وعده های قابل اجرا بدهند، یادآور شد: کاندیداها طرح ها و ایده هایی بدهند که قابل اجرا در زمین باشد. وعده سبز دروغین برای کسب رای ندهند و آن چه را می‌توانند بگویند.کاندیداها نخواهند با سیاه نمایی علیه نظام رای بدست آوردند؛ شما می خواهید در سبد نظام انتخاب شوید بعد می‌خواهید علیه نظام بدگویی کرده تا رای جمع کنید؟ این درست نیست.»

حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه رئیس‌جمهور منتخب باید حاکم خادم و پایبند به ارزش‌های قرآنی و معنوی باشد، گفت: او باید اخلاص در عمل داشته باشد و برای خدا به میدان بیاید.

حجت الاسلام حبیب الله غفوری امام جمعه کرمانشاه با تاکید براینکه کاندیداهای ریاست جمهوری باید از تخریب همدیگر پرهیز کنند، گفت: تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری بر مدار شرع و اخلاق باشد.

آیت‌الله حبیب‌الله نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر اینکه اصلح کسی است که ادامه دهنده مسیر خدمت و گفتمان تولید ثروت و قدرت برای کشور باشد، گفت: در مردم سالاری دینی فضای انتخابات باید به سبک اسلامی و به دور از منازعات سیاسی باشد.

آیت‌الله علی خاتمی امام جمعه زنجان گفت: نامزدهای انتخاباتی همدیگر را تخریب نکنند، به همدیگر توهین نکنند، هر کس از هنر خود بگوید و هر مسئول ستادی که در حال فعالیت است از توانایی و هنر همان نامزد بگوید.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری امام جمعه بجنورد گفت: مردم به کاندیدایی برای انتخابات ریاست جمهوری رای دهند که اخلاق را رعایت می‌کند و اخلاق محور است.

حجت‌الاسلام سید عبدالنبی موسوی‌فرد امام جمعه اهواز گفت: تبلیغات انتخاباتی بزرگترین آزمون تقوای سیاسی و اخلاقی امت اسلامی است و باید مورد توجه کاندیداها و هوادارانشان قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام سید حسین حسینی امام جمعه شهرستان پردیس با اشاره به نزدیک بودن عید سعید غدیر خم گفت: برنامه های شاد و مفرح بدون گناه و همراه با معرفت افزایی نسبت به امام زمان (عج) برگزار شود.

آیت الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران بر رعایت اخلاق انتخاباتی تاکید کرد و گفت: انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم در تبلیغات اخلاق را رعایت و از تخریب رقیب پرهیز شود.

حجت‌الاسلام قاسمعلی لیوانی امام جمعه موقت گرگان گفت: نامزدهای انتخاباتی باید از تخریب یکدیگر به شدت خودداری کرده و به بیان برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود بپردازند.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد گفت: بصیرت شما مردم، مشکلات این کشور را در هر برهه و بحرانی حل خواهد کرد. در طول این ۴۵ سال، هر جا شما در وسط صحنه بودید، نه تنها مشکلی ایجاد نشد بلکه چالش‌ها حل و فصل شد.

ماموستا فایق رستمی امام جمعە سنندج گفت: ریشەکن کردن فقر، توجە بە معیشت و رفع مشکلات اقتصادی، توجە بە مناطق محروم، توجە بە اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان از جملە موارد مهمی است کە رئیس‌جمهور آیندە باید بە آن توجە داشتە باشد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام امام جمعه شیراز با اشاره به در پیش‌رو بودن انتخابات ریاست جمهور تأکید کرد: رئیس جمهور منتخب باید آگاه و پرتوان باشد و در راستای تحقق برنامه هفتم توسعه تلاش کند.

۱۳ روز تا انتخابات؛‌ آغاز بارش وعده‌ها/توصیه عقلا به کاندیداها

شخصیت‌ها چه گفتند؟

*سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز با توصبه به نامزدها و هوادارنش‌شان برای رعایت اخلاق انتخاباتی گفت:«اخلاق جزئی از دین ماست و کسی که نماز بخواند اما اخلاق مناسبی نداشته باشد، از امت پیامبر محسوب نمی‌شود. می‌دانم فشار و توقع در کار اجرایی زیاد است ولی یک صندلی و یک رای نمی‌ارزد که انقلاب اسلامی، خون شهدا و مردم را نادیده گرفته و ادعای بی‌جا کرده، تهمت و طعنه بزنیم. جامعه از بداخلاقی‌ها آسیب دیده است پس اکنون لازم است که در انتخابات، اخلاق رعایت شود.»

* حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس دولت یازدهم و دوازدهم در پاسخ به این سوال که آیا امکان تکرار انتخابات ۷۶ وجود دارد؟ گفت: «هیچ انتخاباتی مانند دور قبل نبوده و هیچ دوره‌ای قابل تکرار نیست. انتخابات ۱۴۰۳ ویژگی‌های خاص خود را دارد که نمود اول آن؛ «تکثر نسبی داوطلبان» و «افزایش مشارکت عمومی» در همه‌ی نظرسنجی‌ها است. پس با دو مولفه تنوع نسبی در میان داوطلبان» و مشارکت خواهی بیشتر مردم، می‌توان نتایج متفاوتی را تصور کرد.»

وی همچنین درباره پزشکیان و قالیباف، گفت: «این دو  ظرفیت خود تخریبی بسیار بالایی دارند، چرا که تعارض منافع زیادی در درون ستادهای ایشان دیده می‌شود.»

*حمید جلایی‌پور جامعه‌شناس سیاسی در پاسخ به این سوال که حضور پزشکیان چه تغییری در  فضای انتخابات ایجاد خواهد کرد، اظهار کرد: در درجه اول انتخابات ١۴٠٣ رقابتی می‌شود. ثانیا مشارکت در انتخابات از ۵۵ درصد بالا می‌رود. ثالثا در مردم امید به آینده ایجاد می‌کند. رابعا با نامزدی آقای پزشکیان کمی تبعیض فرهنگی در جامعه التیام می‌یابد. خامسا پس از این انتخابات به اقتدار جمهوری اسلامی در خارج افزوده می‌شود. همچنین با افزایش مشارکت مردم، نتانیاهو و ترامپ از شدت ناراحتی به عزا می‌نشینند چراکه آن‌ها خواهان ویرانی ایران بودند. 

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما رقابت اصلی میان کدام کاندیداها خواهد بود، گفت: به نظر می‌رسد یک طرف ثابت مبارزه انتخاباتی آقای پزشکیان و طرف مقابل قالیباف و یا جلیلی است. 

*علی‌ بهادری چهرمی سخنگوی دولت خطاب به کاندیداها گفته است: اخلاق‌مداری و احترام به مخالف، خط شهید رئیسی بود و کسانی که می‌گویند می‌خواهند خط شهید رئیسی را ادامه دهند، هم خودشان و هم طرفدارانشان باید مسیر اخلاق و پرهیز از تنش با سایر داوطلبان را دنبال کنند.

* محمد مهاجری تحلیلگر مسائل سیاسی در مطلبی با انقد برنامه‌های تبلیغاتی محمدباقر قالیباف برای این کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نوشته است: قبل از حضور در برنامه‌های بعدی، مصاحبه‌های تلویزیونی آقای مصطفی پورمحمدی را تماشا کنید. نکته سنجی، سخن‌دانی، ربط به موضوع، تسلط بر کلام، اطلاعات کافی ، اعتماد به نفس، قاطعیت و استحکام سخن را بیاموزید. قطعا به دردتان می‌خورد.
 

۱۳ روز تا انتخابات؛‌ آغاز بارش وعده‌ها/توصیه عقلا به کاندیداها

جزئیاتی از انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم 

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، بصورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

در اولین جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت به میزبانی معاون اول رئیس جمهور و با حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، زمانبندی فرایند انتخابات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، زمان ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد، بررسی صلاحیت ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد،‌ اعلام اسلامی داوطلبان نهایی در روز ۲۲ خرداد و انجام تبلیغات از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تعیین شد.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

اخذ رأی در انتخابات ریاست جمهوری این دوره به صورت تعرفه کاغذی برگزار خواهد شد که در کنار آن دستگاه احراز هویت نیز وجود دارند و رای‌دهندگان با کارت ملی یا شناسنامه می‌توانند رای بدهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha