• چهارشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403032315832
  • خبرنگار : 50040

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات در گیلان:

کارکنان دولت از عنوان حقوقی خود در انتخابات استفاده نکنند

کارکنان دولت از عنوان حقوقی خود در انتخابات استفاده نکنند

ایسنا/گیلان رئیس هیئت نظارت بر انتخابات در گیلان گفت: کارکنان دولت در خارج از ساعات اداری می‌توانند فعالیت تبلیغاتی داشته باشند، به شرط اینکه از عنوان حقوقی خود استفاده نکنند؛ البته برای جلوگیری از ایجاد شائبه، به مدیران دولتی توصیه می‌شود از فعالیت‌های انتخاباتی خودداری کنند.

احمد قنبریان، با اشاره به حادثه ۳۰ اردیبهشت ماه که منجر به فقدان رئیس‌جمهور و جمعی از خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی شد، اظهار کرد: بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، باید انتخابات زودهنگام را برگزار و رئیس‌جمهور جدید را انتخاب کنیم.

وی با بیان اینکه مقدمات کانونی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری انجام شد و وزیر کشور در هفتم خردادماه دستور آغاز انتخابات را صادر کرد، گفت: همزمان با دستور وزیر کشور، هیئت اجرایی مرکزی انتخابات و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در کشور تشکیل شد و به تبع آن شاهد تشکیل هیئت‌های استانی و شهرستانی و... بودیم.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در گیلان در گفت وگوی ویژه خبری، با اشاره به تشکیل هیئت‌های اجرایی بر اساس جدول زمان‌بندی، عنوان کرد: مابقی فعالیت‌ها نیز مطابق قانون و جدول زمان‌بندی در دست اجرا است.

قنبریان با بیان اینکه شورای نگهبان وظیفه نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد، تاکید کرد: شورای نگهبان برای ایفای وظیفه نظارتی خود، دفاتر نظارت را در استان‌ها و شهرستان‌ها راه ‌ندازی کرده است؛ این دفاتر نظارتی وظیفه شناسایی نیروهای ناظر و آموزش و آماده‌سازی آنان برای روز انتخابات را بر عهده دارند.

وی با اشاره به آمادگی هیئت‌های نظارت برای برگزاری انتخابات هشتم تیرماه، اضافه کرد: هم‌اکنون در حال برگزاری آموزش‌های لازم برای اعضای شبکه نظارت و ناظران هستیم تا در روز اخذ رای، به وظیفه نظارتی خودشان عمل کنند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری گیلان از پیش‌بینی حدود ۲۶۸۰ شعبه اخذ رای در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: سه تا پنج ناظر را برای هر شعبه در نظر می‌گیریم.

وی با بیان اینکه بررسی شعب اخذ رای و تعیین و تثبیت آنها توسط هیئت‌های اجرایی و نظارت انجام شده است، عنوان کرد: هم‌اکنون هیئت‌های اجرایی مشغول شناسایی اعضای شعب اخذ رای و چینش آنان هستند.

قنبریان فعالیت هیئت‌های نظارت را به سه بخش قبل از اخذ رای، روز اخذ رای و بعد از اخذ رای تقسیم و تصریح کرد: ممکن است قبل از اخذ رای تخلفاتی به وجود بیاید و لذا هیئت‌های نظارت این تخلفات را رصد و پیگیری می‌کنند. بخشی از تخلفات مربوط به دست اندرکاران اجرایی و نظارتی و مسئولان دستگاه‌های اجرایی شامل استفاده از امکانات دولتی و جانبداری از نامزدها و عدم رعایت بی‌طرفی و... است که بر اساس قانون، مجازات‌هایی برای آن پیش‌بینی شده است.

وی بخش دیگری از تخلفات را مربوط به نامزدها و ستادهای انتخاباتی‌شان در عدم رعایت موارد قانونی در زمان تبلیغات دانست و تاکید کرد: صحبت کردن علیه دیگر نامزدها و تهمت و افترا، بداخلاقی انتخاباتی محسوب می‌شود و مجازات دارد.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات در گیلان بخش سوم تخلفات را مربوط به رسانه‌ها به ویژه در فضای مجازی دانست و اظهار کرد: قانون برای تخلفات احتمالی، مجازات‌هایی تعیین کرده و در صورت ارتکاب، پیگیری می‌شود.

قنبریان هیئت‌های اجرایی و نظارت و ستاد پیشگیری از تخلفات قوه قضائیه را متولی پیگیری تخلفات دانست و افزود: بر اساس قانون، مهلت تبلیغات نامزدها تا ۲۴ ساعت قبل از روز اخذ رای است و نامزدها می‌توانند از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در رسانه ملی و اماکن دولتی و سالن‌های ورزشی و... برای تبلیغات استفاده کنند؛ کارکنان دولت در خارج از ساعات اداری می‌توانند فعالیت تبلیغاتی داشته باشند، به شرط اینکه از عنوان حقوقی خود استفاده نکنند؛ البته برای جلوگیری از ایجاد شائبه، به مدیران دولتی توصیه می‌شود از فعالیت‌های انتخاباتی خودداری کنند.

وی دستگاه قضایی را مرجع رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت دانست و یادآور شد: نامزدها باید رئیس ستاد تبلیغات خودشان را به استانداری معرفی کنند؛ همچنین رؤسای ستادهای شهرستانی به فرمانداری‌ها معرفی شوند تا بتوانند از ظرفیتی که ایجاد شده تا نامزدها در شعب اخذ رای هم نماینده داشته باشند، استفاده کنند و لذا رؤسای ستادها وظیفه معرفی این نمایندگان به فرمانداری‌ها را دارند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات در گیلان از استقرار هیئت‌های اجرایی و نظارت در فرمانداری‌ها جهت دریافت گزارش تخلفات خبر داد و بیان کرد: افراد می توانند از طریق شماره تلفن ۳۲۶۰۵۷۲۷ و شماره همراه ۰۹۹۰۲۳۸۳۲۵۸ در پیام رسان‌های داخلی با دفتر هیئت نظارت بر انتخابات استان ارتباط بگیرند.

وی با اشاره به اهمیت انتخابات در جمهوری اسلامی، خاطرنشان کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی مبتنی بر مردم سالاری براساس آموزه‌های دینی است و لذا نقش مردم به عنوان یک نقش واقعی دیده می‌شود.

قنبریان، انتخابات در مقطع کنونی را دارای اهمیت مضاعف دانست و گفت: با توجه به حادثه شهادت رئیس‌جمهور و بدرقه باشکوه شهدای خدمت و تحولات داخلی و خارجی و تهدیدات بین‌المللی و اقدامات کشورهای غربی درباره موضوع هسته‌ای ایران و انتخابات آمریکا و پارلمان اروپا و جنگ غزه و عملیات وعده صادق و...، در شرایط خاص سیاسی قرار داریم و لذا با اهتمام و حضور پرشکوه مردم در انتخابات، دشمنان پیام خودشان را دریافت می کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha