• چهارشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403032315471
  • خبرنگار : 71443

سازمان ملل: خشونت علیه کودکان در مناطق جنگی به بالاترین حد رسیده است

سازمان ملل: خشونت علیه کودکان در مناطق جنگی به بالاترین حد رسیده است

سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد خشونت علیه کودکان در سال ۲۰۲۳ به دلیل جنگ‌های رو به گسترش به اوج خود رسید و آمار کشتار و مجروح شدن کودکان بی‌سابقه بوده است.

به گزارش ایسنا، سازمان ملل سالانه گزارشی درباره وضعیت کودکان در درگیری‌های مسلحانه منتشر می‌کند که در جدیدترین مورد آن از افزایش تکان‌دهنده ۲۱ درصدی خشونت شدید علیه کودکان زیر ۱۸ سال در تمام درگیری‌ها خبر داد، از سرزمین‌های فلسطینی گرفته تا سودان، میانمار، اوکراین، کنگو، بورکینافاسو، سومالی و سوریه.

گزارش سازمان ملل برای اولین بار نیروهای اسرائیلی را در لیست سیاهی قرار داد که حقوق کودکان را برای کشتن و معلول کردن کودکان و حمله به مدارس و بیمارستان‌ها نقض می‌کنند.

همچنین در این گزارش آمده است: حملات گسترده نظامی اسرائیل در غزه منجر به افزایش ۱۵۵ درصدی تخلفات شدید علیه کودکان، به‌ویژه استفاده از سلاح‌های انفجاری در مناطق پرجمعیت غزه شده است.

بنابر این گزارش، سودان، جایی که جنگ بین ژنرال‌های رقیب بر سر قدرت همچنان ادامه دارد، شاهد افزایش خیره‌کننده ۴۸۰ درصدی تخلفات شدید علیه کودکان بوده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت که این نهاد بین‌المللی تا پایان سال ۲۰۲۳، ۱۷۲۱ مورد تخلف جدی را علیه ۱۵۲۶ کودک تأیید کرده است.

گوترش افزود: من از افزایش چشمگیر خشونت شدید، به ویژه استخدام، کشتن و معلولیت کودکان و همچنین خشونت جنسی و حمله به مدارس و بیمارستان‌ها وحشت زده هستم.

جنگ داخلی فزاینده در میانمار نیز موجب افزایش ۱۲۳ درصدی خشونت علیه کودکان شده است و نیروهای مسلح میانمار و شبه نظامیان مرتبط و به‌علاوه هفت گروه مسلح در این کشور در لیست سیاه امسال قرار دارند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین با اشاره به این گزارش گفت: از افزایش چشمگیر و مقیاس و شدت بی‌سابقه خشونت شدید علیه کودکان در نوار غزه و کرانه باختری اشغالی، از جمله قدس شرقی، به‌رغم درخواست‌های مکرر من از طرف‌ها برای اجرای تدابیری به منظور جلوگیری از فاجعه و خشونت وحشت‌زده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گوترش با تاکید بر اینکه اسرائیل باید به قوانین بین‌المللی پایبند باشد و اطمینان حاصل کند که غیرنظامیان هدف قرار نمی‌گیرند، افزود: وسعت عملیات نظامی اسرائیل علیه حماس و جهاد اسلامی و دامنه کشتار و ویرانی در نوار غزه بی‌سابقه بوده است.

به طور کلی در سرزمین‌های فلسطینی، تقریباً ۱۹۸۸۷ کودک فلسطینی کشته یا معلول شده‌اند و «گزارش‌های دقیق‌تر در انتظار راستی‌آزمایی هستند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha