• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403032214927
  • خبرنگار : 71660

استولتنبرگ: ناتو به دنبال تقویت کمک به اوکراین است

استولتنبرگ: ناتو به دنبال تقویت کمک به اوکراین است

دبیرکل ناتو امروز – سه‌شنبه – گفت متحدان این ائتلاف در حال بررسی راه‌هایی جهت تقویت ناتو به عنوان هماهنگ‌کننده ارسال کمک‌ها به اوکراین هستند تا از شکاف‌ها و تاخیرهایی مانند آنچه در زمستان رخ داد، جلوگیری کنند.

به گزارش ایسنا، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در ریگا، پایتخت لتونی طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ادگارز رینکویچ» رئیس‌جمهور این کشور پیش از نشست «بی۹» یا همان «فرمت بخارست۹» بیان کرد: «متحدان ناتو در حال حاضر ۹۹ درصد از حمایت نظامی را به اوکراین ارائه می‌کنند و بنابراین فکر می‌کنم منطقی است که ناتو نقش هماهنگ‌کننده قوی‌تری نیز برای جلوگیری از شکاف‌ها و تاخیرهایی که در طول زمستان شاهد بودیم، داشته باشد.»

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از دبیرکل ناتو گزارش کرد: «اوکراین به پشتیبانی نظامی پایدار نیاز دارد و اعضای ناتو به دنبال راه‌هایی جهت تقویت کمک‌ها به اوکراین هستند.»

استولتنبرگ هفته گذشته تاکید کرد که طی ماه‌های اخیر در ارائه حمایت نظامی از اوکراین تاخیرهایی وجود داشته است و باید از تکرار آن جلوگیری شود.

لازم به ذکر است که نشست سران ناتو از تاریخ ۹ الی ۱۱ ژوئیه (۱۹ الی ۲۱ تیر) در واشنگتن دی‌سی برگزار خواهد شد.

هنوز مساله صلح برای جنگ اوکراین مطرح نیست و متحدان این کشور به جای تمرکز بر یک راه‌حل مسالمت‌آمیز، به ارسال مداوم تسلیحات به کی‌یف ادامه می‌دهند.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین (۲۴ فوریه ۲۰۲۲)، غرب کمک‌های مالی و تجهیزات نظامی گسترده‌ای را به اوکراین ارسال کرده است. در این میان، آمریکا با ارسال بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کمک از بزرگترین حامیان کی‌یف محسوب می‌شود. روسیه هم بارها از غرب خواسته است تا «پمپاژ تسلیحات به اوکراین» را متوقف کند و اعلام کرده که ادامه چنین روندی درگیری‌ها و خصومت‌ها را میان روسیه و اوکراین طولانی‌تر می‌کند.

البته کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس قرار است از تاریخ ۱۵ الی ۱۶ ژوئن (۲۶ الی ۲۷ خرداد) با حضور بیش از ۸۰ نماینده برگزار شود.

این در حالی است که مقامات روسیه نه تنها این کنفرانس صلح را «پوچ» می‌دانند، بلکه می‌گویند امکان توافق با اوکراین وجود ندارد زیرا در حال حاضر «ولودیمیر زلنسکی» به عنوان رئیس‌جمهور دیگر مشروعیت ندارد.

مساله مشروعیت زلنسکی به این قضیه مربوط می‌شود که دوره ریاست او به پایان رسیده است. پیشتر قرار بود انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین در تاریخ ۳۱ مارس برگزار شود اما ولودیمیر زلنسکی آن را به دلیل حکومت نظامی و درگیری با روسیه لغو کرد و گفت: «ما باید بدانیم که اکنون زمان دفاع و زمان نبرد است. معتقدم که اکنون زمان مناسبی برای انتخابات نیست.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha