• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403032214459
  • خبرنگار : 50455

مکتب خدمت/۱۱/

تحقق انسجام اجرای سند تحول ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ آموزش‌وپرورش در دولت سیزدهم

تحقق انسجام اجرای سند تحول ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ آموزش‌وپرورش در دولت سیزدهم

ایسنا/قم مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم بیان کرد: دولت مردمی سیزدهم دولت کار، ایثار و گذشت بود؛ اقدامات بی نظیری در طول دوره سه ساله دولت سیزدهم در حوزه آموزش‌وپرورش شکل گرفت که مهم‌ترین آن اهتمام به اجرای سند تحول ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ آموزش‌وپرورش به عنوان سند مادر است.

نقش آموزش‌وپرورش در توسعه و بالندگی جامعه غیرقابل انکار است. هر جامعه‌ای برای پیشرفت و توسعه همه جانبه و واقعی، توجه به آموزش‌وپرورش را باید جزء اولویت‌های برنامه‌های کلان خود قرار دهد. نگاه به آموزش‌وپروش باید زیربنایی باشد و نباید نگاه هزینه فایده به آن داشت، زیرا هرگونه هزینه در آموزش‌وپروش سرمایه‌گذاری عظیم در امور زیربنایی کشور محسوب می‌شود.

تصویب سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در دهه ۱۳۹۰ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشه‌ راهی برای نظام آموزش‌وپرورش بود که تمام ساحت‌های تعلیم و تربیت در آن مورد توجه قرار گرفته بود. سندی که اهتمام به اجرای آن توسعه حقیقی نظام آموزشی کشور را مطابق با ارزش‌ها و باورهای ایمانی، اعتقادی و انقلابی را محقق می‌کند.

توجه به تربیت تمام ساحتی، گسترش عدالت آموزشی، افزایش مشارکت و اثربخشی خانواده در نظام تعلیم و تربیت و تربیت انسانی موحد و متعهد از اهداف سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است. در راستای همین اهداف تلاش دولت مردمی سیزدهم به ریاست شهید آیت‌الله رئیسی توجه به تمام ساحت‌های آموزشی و تربیتی مورد تاکید در این سند بود.

استخدام نیروی انسانی، رتبه‌بندی معلمان، تغذیه رایگان دانش‌آموزی، توجه به مناطق محروم، ساخت و تجهیز روزانه ۸ مدرسه بخشی از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش بود. ما نیز با هدف آگاهی از فعالیت‌ها و دستاوردهای دولت سیزدهم به ریاست شهید جمهور آیت‌الله رئیسی در حوزه آموزش‌وپرورش استان قم با مدیرکل این اداره به گفت‌وگو نشستیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم می‌گوید: در سفر دوم آیت‌الله رئیسی به قم حدود یک سوم اعتبارات تخصیصی مربوط به آموزش‌وپرورش بود و این نشان دهنده نگاه ویژه دولت به مقوله تعلیم و تربیت بود.

 علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دولت سیزدهم به معنای واقعی کلمه یک انقلاب جدیدی در قوه مجریه در سطح کشور ایجاد کرد؛ بر اساس تجربه‌ای که از دولت‌های گذشته داریم این تفاوت را حقیقتاً احساس می‌کنیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم ادامه داد: دولت مردمی سیزدهم دولت کار، ایثار و گذشت بود؛ اقدامات بی نظیری در طول دوره سه ساله دولت سیزدهم در حوزه آموزش‌وپرورش شکل گرفت که مهم‌ترین آن اهتمام به اجرای سند تحول ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ آموزش‌وپرورش به عنوان سند مادر است.

رحیمی عنوان کرد: بعد از تصویب سند تحول ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ آموزش‌وپرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید زمینه عملیاتی آن آغاز می‌شد طی دو دولت قبل اهتمام جدی در این موضوع وجود نداشت و تنها به اجرای بخشی از آن اقدام کردند که انسجام لازم را نداشت و به معنای واقعی سند اجرا نمی‌شد.

وی اضافه کرد: با آغاز دولت سیزدهم این سند به طور جد در دستور کار قرار گرفت و ابعاد و زوایای مختلف آن با هدف انجام اقدامات ریشه‌ای و اساسی مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم یادآور شد: از نکات مهم سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش با بیشترین راهکارهای اجرایی در رابطه نیروی انسانی به عنوان مهم‌ترین عنصر در آموزش‌وپرورش است.

وی تاکید کرد: ما با چالش جدی کمبود نیروی انسانی مواجه بودیم و در این راستا افزایش ورودی دانشگاه فرهنگیان و جذب نیرو از طریق ماده ۲۸ عملیاتی شد؛ تقریباً در طول دو سال گذشته حدود ۲۰۵ هزار معلم از طریق ماده ۲۸ وارد آموزش‌وپرورش شد.

تحقق انسجام اجرای سند تحول ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ آموزش‌وپرورش در دولت سیزدهم

رتبه‌بندی معلمان؛ اقدام شاخص دیگری از دولت سیزدهم

رحیمی گفت: اجرای رتبه‌بندی در طول ۱۲ سال گذشته مغفول واقع شده بود و یکی از مطالبات جدی جامعه فرهنگیان بود، اعتقاد دارم رتبه‌بندی یک مطالبه معیشتی و صرف معلمان نبود بلکه اجرای رتبه‌بندی یک حق عمومی بود که تعطیل شده بود؛ زیرا هدف رتبه‌بندی ارتقا کیفیت آموزش‌وپرورش است که نتیجه آن عاید همه جامعه می‌شود و عدم اجرای آن با پایین آمدن کیفیت آموزش‌وپرورش تضییع حق عمومی بود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم با بیان اینکه در حوزه ساخت‌وسازها اقدامات موثری انجام شد، اضافه کرد: ساخت ۸ هزار مدرسه در کشور طی دو سال فعالیت دولت سیزدهم آمار کمی نیست؛ همچنین توجه ویژه دولت به مناطق روستایی قابل توجه بود.

رحیمی گفت: طی سال تحصیلی 1400-1399 آموزش‌وپرورش ۵۰ کلاس درسی را از سازمان نوسازی مدارس تحویل گرفته است اما در سال تحصیلی جاری نزدیک به ۲۱۰ کلاس درس به آموزش‌وپرورش استان قم تحویل داده شد.

وی بیان کرد: جنبه محتوایی و کارکردی سند تحول ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ آموزش‌وپرورش با هدف ارتقا جایگاه آموزش و پرورش در عرصه‌های مختلف مورد توجه دولت سیزدهم بود.

رحیمی هدف از برگزاری امتحانات نهایی را کیفیت بخشی به آموزش‌وپرورش، بالابردن سطح علمی دانش‌آموزان و تعمیق یادگیری دانست و گفت: در حالی که کنکور با حدود جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری در یک روز و حداکثر به مدت ۳ ساعت برگزار می‌شود اما در حال حاضر بیش از یک‌ماه هر روز نزدیک به ۳ میلیون نفر آزمون نهایی می‌دهند و این نتیجه اقدامات و پیگری‌های دولت بود که محقق شد.

گزینش عنصر مهم در جذب معلم

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم یادآور شد: گزینش به عنوان یک عنصر مهم در جذب معلم در دولت قبل استحاله شده بود و مسئولیت اصلی خود را انجام نمی‌داد در حالی که معلمی شغل بسیار حساسی است که هر شخصی با هر شرایطی نباید وارد گردونه تعلیم و تربیت شود.

رحیمی گفت: فرآیند ارزیابی نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش کاملا متفاوت با شیوه‌های قبلی است و تلاش می‌شود، افراد دارای مهارت‌های ویژه معلمی و شایستگی‌های اعتقادی و بینشی به لحاظ آموزهای دینی و اهداف انقلاب اسلامی ندارند، جذب شوند.

وی با بیان اینکه اختصاص سرانه به مدارس قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست، یادآور شد: سالن شهدای آموزش‌وپرورش که بیش از ۱۲ سال در اردوگاه ۱۵ خرداد راکد مانده بود با کمک دولت سیزدهم تکمیل و راه‌اندازی شد.

رحیمی بیان کرد: برای تکمیل ساخت درمانگاه فرهنگیان در سفر اول آیت‌الله رئیسی حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد؛ همچنین در سفر دوم شهید جمهور به استان قم حدود ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل این درمانگاه تخصیص پیدا کرد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم افزود: طی دو سال گذشته حدود ۱۴ میلیارد تومان کمک به دانش آموزان کم بضاعت در قالب لباس فرم، کتاب درسی و سرویس ایاب و ذهاب داشتیم.

اختصاص یک سوم اعتبارات سفر استانی آیت‌الله رئیسی به آموزش‌وپرورش

وی تاکید کرد: در سفر دوم آیت‌الله رئیسی به قم حدود یک سوم اعتبارات تخصیصی مربوط به آموزش‌وپرورش بود و این نشان دهنده نگاه ویژه دولت به مقوله تعلیم و تربیت بود.

رحیمی یادآور شد: آموزش‌وپرورش علاوه بر فعالیت‌های رسمی فعالیت‌های فوق برنامه هم داشته است که برخی از این‌ها جزء وظایف آموزش‌وپرورش نیست؛ اما روحی که در آموزش‌وپرورش حاکم است باعث می‌شود این فعالیت‌ها انجام شود.

وی تصریح کرد: در طرح "هر فرهنگی به نیابت از طرف یک شهید" فرهنگیان در طرح ایتام شرکت کردند و سالانه حدود ۹۲ میلیارد ریال کمک به ایتام دارند که کار بسیار ارزشمندی است.  

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم گفت: طی این دو سال نزدیک به ۳۵۰۰ یادواره شهید در استان برگزار شد که در کاهش آسیب‌های اجتماعی و ترویج ارزش‌های انقلاب اسلامی نقش موثر و مستقیمی دارد.

تحقق انسجام اجرای سند تحول ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ آموزش‌وپرورش در دولت سیزدهم

اعزام ۸ هزار دانش آموز به اردوی راهیان نور

رحیمی تصریح کرد: در طول سال‌های برگزاری اردوی راهیان نور سابقه نداشته که از قم ۸ هزار نفر به اردوی راهیان نور اعزام شوند که این امر در سال تحصیلی جاری رقم خورد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم اظهار کرد: طرح اردوی راهیان پیشرفت با پیشنهاد شخص شهید آیت‌الله رئیسی کلید خورد لذا در این طرح حدود ۵ هزار نفر شرکت کردند.

وی افزود: عرضه شیر رایگان به دانش‌آموزان، که طی سنوات گذشته مطرح بود در سال تحصیلی جاری محقق شد؛ نکته مهم اینجا است که کل اعتبارات شیر رایگان را دولت سیزدهم قبل از اجرای طرح به استان پرداخت کرد و این کار در حال انجام است.

رحیمی توسعه مراکز مشاوره دانش‌آموزی و سایر مراکز فرهنگی را مورد توجه قرار داد و گفت: در سال ۱۴۰۰، ۱۲ مرکز دارالقرآن داشتیم و در حال حاضر به ۱۶ مرکز رسیدیم؛ همچنین ۳ مرکز مشاوره دانش‌آموزی به مجموعه مراکز ما افزوده شد، لذا امروز ۶ مرکز در حال ارائه خدمات هستند.

وی عنوان کرد: تکمیل و ساخت بخش‌های داخلی اردوگاه‌های ۱۵ خرداد و ملاصدرا از دیگر اقدامات آموزش و پرورش استان در دولت سیزدهم عنوان کرد.

برگزاری پایگاه‌های تابستانی؛ کاهش تکرار پایه برای ۱۵۵۲ دانش‌آموز

رحیمی با اشاره به اجرای فعالیت‌های تابستانه با محوریت خادمیاران رضوی طی دو سال گذشته، بیان کرد: در این طرح معلمان به طور جهادی به ارائه آموزش‌های تربیتی و علمی به دانش آموزان پرداختند؛ طبق برآورد هزینه‌ها اجرای برنامه‌های آموزشی و تربیتی در این طرح نیاز به ۱۰۰ میلیارد هزینه داشت اما فرهنگیان به طور کاملاً رایگان انجام دادند.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۱۵۵۲ دانش آموز ابتدایی که در صورت عدم برگزاری کلاس‌های تابستانه نیازمند تکرار پایه تحصیلی بودند با استفاده از این آموزش‌ها در پایه جدید در حال تحصیل هستند؛ به این معنا از اشغال حدود ۵۰ کلاس درس و ۶ مدرسه با برگزاری این طرح جلوگیری شد.

کسب ۱۵ مدال در المپیادهای علمی

رحیمی با اشاره به اینکه تمام این دستاوردها برگرفته از رویکردهای دولت مردمی سیزدهم بود که در سطح کشور جاری است و قم نیز از این اتفاقات موثر بی‌بهره نبوده است، یادآور شد: در المپیادهای علمی کشوری و بین المللی از ۷ مدال به ۱۵ مدال رسیدیم؛ همچنین در سال گذشته در ارتقا میانگین معدل در سطح کشور رتبه اول را به دست آوردیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم تصریح کرد: نگاه دولت در زیر مجموعه‌های جریان پیدا می‌کند و اثرگذار است زمانی که شخص آیت‌الله رئیسی این چنین خستگی ناپذیر، تلاشگر و همگام با محرومین بودند این روحیه در دستگاه‌های ذی‌ربط جریان پیدا می‌کند و ما امروز شاهد این هستیم که فعالیت‌های بسیار خوبی در سطح استان انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha