• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۲:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403032114340
  • خبرنگار : 50642

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی مطرح کرد

پرداخت ۲۷.۵ همت تسهیلات ازدواج در دولت سیزدهم

پرداخت ۲۷.۵ همت تسهیلات ازدواج در دولت سیزدهم
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: در دولت سیزدهم ۲۷.۵ همت تسهیلات ازدواج پرداخت شده است که نسبت به دولت قبل ۱۰ برابر شده است.

حمید صفایی نیکو امروز، ۲۱ خرداد، در نشست خبری «تبیین خدمات و دستاوردهای اقتصادی و مالی دولت در حوزه‌های درآمدهای عمومی، سرمایه‌گذاری، مالیاتی، بانک‌ها و گمرک»، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر در عملکرد سیستم بانکی به دو صورت معروفات و منکرات است. اموراتی که در سال گذشته صورت گرفته است و در مبحث معروفات مطرح می‌شود، کاهش تورم از طریق رشد تولید، نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات و اعطای صحیح تسهیلات است.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های کنترل تورم در جامعه، افزایش عرضه از طریق رشد تولید است که در سال ۱۴۰۲ در سیستم بانکی استان خراسان رضوی از طریق تزریق نقدینگی و اعطای تسهیلات به‌گونه‌ای موجود شده است که در بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، خدمات، گردشگری و بازرگانی توانسته‌ایم در اعطای تسهیلات در مقایسه با سال‌های گذشته توفیقات خاصی حاصل کنیم. همچنین در اعطای توفیقات تبصره‌ای هم نسبت به سال‌های گذشته و باتوجه به مبالغی که قانون مشخص کرده است، تمامی تکالیف سیستم بانکی به نحو مطلوبی انجام شده است.

افزایش ۶۰ درصدی پرداخت تسهیلات ازدواج 

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی با اشاره به اقدامات مطلوبی که در حوزه قانون جوانی جمعیت و پرداخت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج رقم خورده، بیان کرد: شبکه بانکی در سال ۱۴۰۲ برای حمایت از حوزه جوانی و پرداخت تسهیلات ازدواج، ۱۱۰ درصد بودجه ابلاغی را پرداخت کرده است؛ این رقم نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در دولت سیزدهم ۲۷.۵ همت تسهیلات ازدواج پرداخت شده است که نسبت به دولت قبل ۱۰ برابر شده است. اتفاق دیگری که در بخش معروفات انجام شده، رعایت بهداشت اعتباری و اعتبار سنجی متقاضیان تسهیلات از طریق سامانه‌ها و کارشناسان متخصص است.

وی درباره اقدامات شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی ابراز کرد: در بخش منکرات کوشش‌های بسیاری صورت گرفته که متعاقبا نتایج خوبی را هم به ارمغان آورده است. این نتایج شامل تلاش مسئولان برای عدم تبعیض در پرداخت تسهیلات، کنترل مطالبات معوق، تکریم ارباب‌رجوع و خودداری از برخورد سلیقه‌ای مسئولان شعب و..  است. همچنین تلاش کرده‌ایم که برخورد سلیقه‌ای مسئولان شعب در اجرای مصوبات را هم کاهش دهیم و از این امر جلوگیری کنیم. علاوه بر این موارد آموزش‌های مستمر و به موقعی در سطح شعب صورت گرفته است تا مسئولان شعب بتوانند در بخش تکریم و اطلاعات اعتباری، بینش و آگاهی خود را افزایش دهند و نظارت مستقیم از طریق بازرسان هر بانک در بخش اعتباری هم به نحو ویژه‌ای صورت گرفته است.

برخورد قاطعانه با مصادیق پول‌شویی

صفایی یادآور شد: تلاش کرده‌ایم که اطلاع‌رسانی مطلوبی درباره اعطای تسهیلات توسط بانک برای شهروندان صورت گیرد. زیرا بخش تسهیلات تبصره‌ای، به‌ویژه وام ازدواج و فرزندآوری با یک ضامن معتبر صورت می‌گیرد و از برخورد سلیقه‌ای در اعطای وام جلوگیری شده است. همچنین با مصادیق پول‌شویی قاطعانه برخورد شده است و این موضوع را به حداقل خود رسانده است، زیرا ما در بانک‌ها امانتدار وجوهی هستیم که مردم نزد بانک می‌سپارند، برای این جلوگیری از این امر شورای هماهنگی بانک‌ها تمهیدات لازم را انجام داده است و بنا بر اعلام دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر، دستگاه‌های اجرایی استان در قالب ۸ کمیته دسته‌بندی شده‌اند که در نهایت ۱۰ دستگاه رتبه‌های برتر را در بخش امر به معروف و نهی از منکر کسب کرده‌اند که از این ۱۰ دستگاه دو دستگاه بانک ملی و بانک سپه بوده‌اند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان خراسان رضوی درباره عملکرد سیستم بانکی استان خراسان رضوی تصریح کرد: آمارها در دو مقطع وجود دارد. اولین مقطع در خصوص عملکرد سیستم بانکی در دولت سیزدهم است که بسیار کارآمد بوده است. از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۳ میزان منابع موثری که جذب شده، حدود ۱۴۵ همت است که در مقایسه با سال‌های گذشته بیش از ۷۷ درصد رشد داشته است. همچنین در ابتدای دولت سیزدهم، مانده تسهیلات ۱۲۴ همت بوده که به ۲۴۷ همت رسیده و ۱۲۳ همت تسهیلات پرداخت شده و به صورت کلی ۹۹ درصد رشد داشته است. نسبت مصرف منابع ما در ابتدای دولت سیزدهم ۶۶ درصد بوده که در پایان سال ۱۴۰۲ به ۷۴ درصد دست یافته است.

مرتضی رحمانی، رئیس دفتر منطقه‌ای بورس و اوراق بهادار در خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به برگزاری همایش بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ به بررسی دستاوردهای آن پرداخت و اظهار کرد: برای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت بازار سرمایه در استان، مذاکره با ۲۵۰ شرکت برای تامین مالی و پذیرش در خراسان رضوی صورت گرفت.

وی بیان کرد: از این میان ۱۲ شرکت حائز شرایط جهت پذیرش در بورس اوراق بهادار بودند و ۱۳ شرکت حائز شرایط جهت پذیرش در فرابورس و پیشبرد مراحل دیده شدند.

رئیس دفتر منطقه‌ای بورس و اوراق بهادار در خراسان رضوی افزود: تفاهم‌نامه‌ای میان استانداری و سازمان بورس اوراق بهادار منعقد شد که در آن تفاهم‌نامه، تسهیل روند پذیرش و تامین مالی شرکت‌های استان در بازارهای ارز و سرمایه قید شده است.

وی با اشاره به رسالتی که سازمان بورس بر عهده بورس‌های منطقه‌ای گذاشته است، اظهار کرد: این عملکرد، آموزش برای ارتقاء فرهنگ سهامداری و افزایش سواد مالی است. در سال ۱۴۰۲، ۱۳۰۰ ساعت آموزش توسط بورس منطقه‌ای خراسان رضوی به صورت رایگان برای آحاد مردم در استان اجرا شده است.

رحمانی افزود: بورس منطقه‌ای با کمک اتاق بازرگانی در سال ۱۴۰۳ برای اولین بار در کشور برای بیش از ۱۰۰ نفر از خبرگان مالی در استان خراسان رضوی دوره تامین مالی از بازار سرمایه را برگزار کرده است و در مرحله بعد از آن بناست که شرکت‌های متقاضی متخصص تامین مالی از بازار سرمایه، از این افراد استفاده کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این موارد در سال گذشته چهار شرکت از مجموع شرکت‌های استان خراسان رضوی در بازار سرمایه پذیرفته و عرضه اولیه شده‌اند، همچنین دو شرکت پذیرفته و در راستای عرضه اولیه قرار گرفته‌اند.

رئیس دفتر منطقه‌ای بورس و اوراق بهادار در خراسان رضوی یادآور شد: ۱۱۰ فقره بازرسی از دفاتر کارگزاری‌ها توسط بورس منطقه‌ای انجام گرفته و اقداماتی در خصوص ترویج فرهنگ تامین مالی از بازار سرمایه برای بنگاه‌های مالی در دستور کار قرار گرفته است.

وی درباره مصادیق منکرات در بورس منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: از مواردی که بورس منطقه‌ای ایران، همچنین بورس منطقه‌ای خراسان با آن درگیر شده است، عملکرد کارگزاران بورسی از منظر قوانین مبارزه با پول‌شویی بر اساس لیست سازمان بورس اوراق بهادار است که به صورت مرتب پایش و بررسی می‌شود. علاوه بر آن بررسی عملکرد کارگزاران از منظر تخلفات معاملاتی یا تخلفات آموزشی که توسط موسسات غیر مجاز صورت می‌گیرد، موضوع دیگری است که بورس منطقه‌ای خراسان رضوی را درگیر کرده است و در موضوع منکرات قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha