• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۱۸
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403032114269
  • خبرنگار : 71078

تصویب برنامه بهره‌وری سازمان محیط زیست برای اولین بار

تصویب برنامه بهره‌وری سازمان محیط زیست برای اولین بار

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای اولین بار سازمان محیط زیست برنامه بهره‌وری خود را به تصویب رساند و وارد مرحله اجرا شده است.

به گزارش ایسنا رضا انجم شعاع در نشست خبری که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: بودجه این سازمان در سال جاری ۱۸۳۵ میلیارد تومان است. اعتبارات تملک دارایی سازمان در قالب ۱۶ طرح به سازمان اختصاص می‌یابد.

 وی اضافه کرد: رشد بودجه سازمان محیط زیست نسبت به میانگین کشوری بیشتر بوده است. اگرچه ناترازی بین منابع و ماموریت‌های سازمان وجود دارد.

 به گفته انجام شعاع در برنامه هفتم به مدیریت پسماند، بازار کربن و اقتصاد محیط زیست و برای اولین بار به حقابه محیط زیست توجه شده ، به‌گونه‌ای که ۱۰.۷ میلیارد مترمکعب حق‌آبه تالاب‌های کشور در قانون دیده شده  است.

وی اضافه کرد: احکام استخدامی ۴۳۱ نفر را سال گذشته صادر کردیم. مجوزدیگری  برای ۳۵۰ نفر گرفتیم که ۱۵۰ نفر کارشناس هستند. حدود ۲۰۰ محیط بان نیز در حال گذراندن مراحل مصاحبه هستند.

انجم شعاع گفت: برای اولین بار سازمان محیط زیست برنامه بهره‌وری خود را به تصویب رساند و  وارد مرحله اجرا شده است. این سازمان محیط باید الگوی سایر دستگاه‌ها در زمینه بهره‌وری باشد.

به گزارش ایسنا نورالله مرادی - معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست – در ادامه این نشست اظهار کرد: طراحی برنامه چهار ساله را در دولت سیزدهم در دستور کار خود قرار دادیم که دو راهبرد اساسی نسل‌سازی و توسعه سواد محیط زیستی بین مردم و مسئولان اجرایی را دنبال می‌کرد چراکه یکی از مشکلات ما فقدان سواد محیط زیستی در بین برخی مسئولان اجرایی بود.

وی با اشاره به تشکیل خانه‌های محیط زیست در کشور اظهارکرد: حدود ۲۰۰۰ خانه محیط زیست در کشور راه‌اندازی شد و به منظور پایش و ارزیابی عملکرد خانه‌ها جشنواره‌ای برگزار و خانه‌های محیط زیست برتر مشخص شدند.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: از تولید مطالب محیط زیستی غیر فاخر و پراکنده خودداری کردیم و بر اساس تعریف برنامه‌ای بسیار جامع هر استان را قطب تولید دانش در یکی از موضوعات محیط زیستی قرار دادیم.

مرادی ثبت روز ۱۵ اسفند به عنوان روز آموزش حفظ محیط زیست  در تقویم رسمی کشور را یکی دیگر از دستاوردهای این معاونت برشمرد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: پیگیر تشکیل مجمع خیرین محیط زیست هستیم و قرار است این مجمع برگزار شود.

مرادی درباره اقدامات انجام شده در زمینه آموزش همگانی اظهار کرد: نزدیک به ۵.۵ میلیون نفر- ساعت آموزش را برگزار کردیم که حدود ۳ میلیون نفر- ساعت برای اقشار مختلف مانند عشایر و اهالی ورزش به‌ویژه فوتبال برپا شد.

 وی با اشاره به نهضت تولید محتوا اظهار کرد: تلاش کرده‌ایم از همه قالب‌های رسانه‌ای اعم از پادکست، فیلم داستانی، فیلم داستانی مستند و موسیقی برای اثرگذاری روی مخاطب استفاده کنیم علاوه بر آن ۲۰ جلد کتاب در زمینه محیط زیست منتشر شده و ۸۰ جلد کتاب آماده است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ۱۹ خانه فناور محیط زیست را ایجاد کردیم که ۱۹ خانه افتتاح شده است و سایر خانه‌ها تا پیش از انتخابات افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به ارزشگذاری خدمات اکوسیستم گفت: تا پایان شهریور ماه ۹۱.۸ از مساحت کشور مورد ارزشگذاری خدمات اکوسیستم قرار می‌گیرد.

به گفته مرادی پیمایش ۱۶ هزار نفری از میزان سواد محیط زیستی مردم انجام خواهد شد.

وی درباره آموزش محیط بانان گفت ۱۸۵۰ محیط بان آموزش بدو خدمت را ندیده بودند. آنان را آموزش دادیم و از این به بعد هیچ محیطبانی بدون آموزش در منطقه حضو ر پیدا نمی‌کند.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست درباره اقدامات دیگر این معاونت اظهار کرد: دو واحد شناخت محیط زیست در ۱۰ دانشگاه ایجاد شد و حدود ۱۸۵۰ دانشجو در برخی دانشگاه‌ها آن را گذراندند. از سوی دیگر رشته محیطبانی در چهار استان مازندران، فارس، خوزستان و اردبیل ایجاد شده است و دانش آموزان محیطبان در مقطع متوسطه نربیت شده‌اند.

وی با بیان اینکه سند جامع ارتقای فرهنگ محیط زیست را بازنگری کردیم، گفت: این سند برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است.

 مرادی در پایان ثبت روز ملی کوهستان و جنگل و برگزاری همایش تبیین سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha