• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403032114071
  • خبرنگار : 71661

افشاگری پالتیکو درباره فعالیت‌های اقتصادی خاندان بایدن

افشاگری پالتیکو درباره فعالیت‌های اقتصادی خاندان بایدن
از راست: هانتر، جو و جیم بایدن

رسانه آمریکایی گزارش داد بر خلاف تلاش‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای پنهان‌کردن نقش خود در فعالیت‌های اقتصادی خانواده‌اش، افراد نزدیک به بایدن در کسب‌وکارهای اقوام او حضور پررنگی دارند.

به گزارش ایسنا، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا مدت‌هاست که سعی دارد خود را با فعالیت‌های تجاری خانواده‌اش بی‌ارتباط جلوه دهد، اما یک گزارش جدید نشان می‌دهد که حلقه نزدیک به او در مناسبات اقتصادی خانواده بایدن نقش پررنگی دارند.

به گزارش روزنامه «پالتیکو» بایدن و پسرش (هانتر) از یک حسابدار استفاده می‌کنند و با برادرش (جیم) یک وکیل شخصی دارند. همچنین گزارش شده که در دولت «باراک اوباما» که بایدن معاونت وی را برعهده داشت، یک مقام ارشد وقت در سرویس امنیتی آمریکا به جیم بایدن کمک کرد تا درباره یک شریک تجاری چینی اطلاعاتی به دست آورد.

اعضای خانواده بایدن همواره مدعی این بوده‌اند که در مسائل تجاری با یکدیگر محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای دارند، اما گزارش پالتیکو نشان می‌دهد افرادی که در حلقه نزدیک رئیس‌جمهور آمریکا حضور دارند، مراودات چشمگیری با هانتر و جیم بایدن داشته‌اند.

جیم بایدن در ماه فوریه در کنگره آمریکا شهادت داد که شخصاً این مقام امنیتی آمریکا را استخدام کرده تا درباره یک شهروند چینی تحقیق کند، شرکتی که شخص بایدن قصد همکاری با او را داشته و نمی‌خواسته بدون داشتن اطلاعات کافی با وی وارد مذاکره شود. گفتنی است این چهره بعدها به اتهام فساد در سطح فدرال بازداشت و محکوم شد.

گزارش پالتیکو نشان می‌دهد که جیم بایدن از همان ابتدای ورود برادرش به دنیای سیاست، از روابط او برای کسب منافع شخصی استفاده کرده است. برادر رئیس‌جمهور آمریکا در یک مورد در سال ۱۹۷۵، زمانی که بایدن به عضویت مجلس سنا درآمده بود، از یک موسسه حقوقی متعلق به بایدن وام دریافت کرد تا یک کلوپ شبانه راه بیندازد.

یکی از سهام‌داران اصلی این موسسه حقوقی به نام «مِل مانزاک» همچنین به‌عنوان وکیل شخصی جیم بایدن فعالیت داشته و در مذاکرات توزیع سهام بیمارستان زنجیره‌ای «آمریکور» سعی داشته برای جیم سهم ۳۵ درصدی به دست آورد.

اگرچه این معامله در نهایت به نتیجه نرسید، اما دخالت مانزاک در آن و ارتباطش با برادر رئیس‌جمهور آمریکا سوالاتی را برانگیخت. بااین‌حال، جیم بایدن مدعی شد که از ارتباط وکیلش با برادر خود اطلاعی نداشته است.

ایمیل‌های هانتر بایدن نشان می‌دهد که یکی دیگر از نزدیکان جو بایدن به نام «فران پرسن» که بعد از ترک دولت در سال ۲۰۱۴ همچنان با هانتر در ارتباط بود، در سال ۲۰۱۵ طرحی را برای توسعه پارک‌های آبی SeaWorld در چین به هانتر پیشنهاد داده بود. پیام‌هایی که میان هانتر و پرسن ردوبدل شده نشان می‌دهد که او به هانتر اعلام کرده شریک تجاری چینی وی قصد دارد در حل‌وفصل مشکلات مالی هانتر بایدن، به وی کمک کند.

ارتباط بین حلقه نزدیکان بایدن و خانواده‌اش حتی به پزشک شخصی او هم رسیده است، یعنی دکتر «کوین اوکانر» که دکتر ارتش بوده است. در دوره معاونت بایدن در دولت اوباما، اوکانر به‌عنوان پزشک شخصی او فعالیت می‌کرد و حالا هم پزشک کاخ سفید شده است.

پالتیکو گزارش داد که برادر بایدن در پرونده بیمارستان آمریکور از اوکانر کمک خواسته است. جیم بایدن همچنین سعی داشته با وزارت امور کهنه‌سربازان آمریکا همکاری کند تا از فضای خالی در بیمارستان‌های روستایی برای درمان کهنه‌سربازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه استفاده کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha