• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1403032113892
  • منبع : سازمان تامین اجتماعی

رئیس مرکز فناوری اطلاعات تامین اجتماعی اعلام کرد

اجرای هوشمندسازی لیست حق بیمه‌های تامین‌اجتماعی/ عدم ایجاد بستانکاری‌های کاذب با این روش

اجرای هوشمندسازی لیست حق بیمه‌های تامین‌اجتماعی/ عدم ایجاد بستانکاری‌های کاذب با این روش

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی با اعلام اجرایی شدن طرح لیست هوشمند حق بیمه در کل کشور، اجرایی شدن این طرح را اقدامی مهم و گامی بزرگ در مسیر راهبرد هوشمندسازی تأمین‌اجتماعی برشمرد و گفت: مطابق اعلام قبلی قرار بود لیست هوشمند تا خردادماه در سراسر کشور اجرایی شود که این تعمیم سراسری در این ماه انجام شد.

به‌ گزارش ایسنا، پس از اجرای آزمایشی پروژه لیست هوشمند حق بیمه در چند استان و تعمیم آن به ۴۵۵ شعبه در سطح کشور، از خرداد ماه سال ۱۴۰۳ همه کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی که ملزم به تنظیم و ارائه ماهانه لیست حق بیمه به سازمان تأمین‌اجتماعی هستند، باید لیست حق بیمه کارکنان کارگاه را در قالب لیست هوشمند تنظیم و به این سازمان ارسال کنند.

دامون خدابنده رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی با اعلام سراسری شدن طرح لیست هوشمند و الزام همه کارفرمایان به ارائه لیست حق بیمه در این قالب از خرداد ۱۴۰۳، گفت: برنامه‌ریزی برای اجرای طرح ارسال لیست هوشمند از سوی کارفرمایان، یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای هوشمندسازی خدمات محسوب می‌شود که در این دوره مدیریتی به‌صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و با اقدامات مؤثری در حال حاضر این مهم زمینه اجرایی پیدا کرده است. پروژه لیست هوشمند در حال حاضر در  ۴۵۵ شعبه در سطح کشور تعمیم یافته و در دیگر شعب نیز تا پایان خردادماه سال‌ جاری اجرایی می‌شود.

وی افزود: هوشمندسازی لیست حق‌بیمه، مزایای متعددی برای کارفرمایان در بر دارد که از جمله می‌توان به تأثیر آن در کاهش اختلافات بین سازمان تأمین‌اجتماعی و کارفرمایان در زمینه مبالغ حق بیمه و جرایم مربوط به آن اشاره کرد. پیش‌تر در مسیر پردازش برخط لیست‌های ارسالی حق‌بیمه کارفرمایان، کنترل‌های محاسباتی و فرایندی، بعد از ارسال لیست و بدون حضور کارفرما بر روی لیست‌های دریافتی اعمال می‌شد که در بعضی موارد منجر به ایجاد بدهی یا اعمال جریمه برای کارفرمایان می‌شد. در حال حاضر اما، کنترل‌های برخط در زمان تنظیم و ارسال لیست از سوی کارفرما اعمال می‌شود و بازخورد به‌هنگام برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما داده می‌شود که این موضوع حتماً از ایجاد یا انباشت بدهی و جرایم جلوگیری می‌کند.

ایجاد نشدن بستانکاری‌های کاذب و جلوگیری از انباشت بدهی‌ از مزایای لیست هوشمند

خدابنده ادامه داد: در این پروژه تلاش شده تا بخش عمده کنترل‌هایی که تاکنون بعد از تکمیل و ارسال لیست حق‌بیمه، در شعب و در غیاب کارفرما بر روی لیست‌های دریافتی، اعمال و در مواردی سبب ایجاد بدهی یا جریمه می‌شد، به‌صورت برخط و در زمان ثبت لیست بر روی آن اعمال شود. همچنین بازخورد لازم برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما داده شود. در واقع با اجرای پروژه مذکور و تعمیم آن به‌صورت کشوری، تمامی‌ پردازش‌های فهرست حق‌بیمه کارفرمایان به‌صورت متمرکز، هوشمند و هم‌زمان با تکمیل لیست انجام می‌گیرد و کارفرما نیز فرصت دارد نواقص احتمالی را پیش از ارسال آن رفع کند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: پرداخت برخط و آسان حق‌بیمه، جلوگیری از تضییع حقوق بیمه‌شدگان ناشی از خطای کاربری احتمالی، انجام برخط پردازش‌های لیست و مطلع شدن برخط کارفرمایان از نتیجه پردازش‌ها و کاهش ازدحام در شعب و پیشگیری از معطل شدن مراجعان، بخشی از دستاوردهای اجرای لیست هوشمند حق‌بیمه محسوب می‌شود. همچنین ایجاد نشدن بستانکاری‌های کاذب، جلوگیری از انباشت بدهی‌ها و جرایم پرداخت لیست، کنترل عناوین شغلی و ریزدستمزدها، کنترل میزان رشد دستمزدها و مزایای مشمول کسر حق‌بیمه و جلوگیری از بروز خطا و اعتراض کارفرمایان از دیگر مزایای عملیاتی شدن پروژه فهرست هوشمند حق‌بیمه به‌شمار می‌رود.

کارفرمایان تنظیم و ارسال لیست را به روزهای پایانی ماه موکول نکنند

گفتنی است با پیاده‌سازی پروژه لیست هوشمند، کلیه فرآیندهای دستی کاربران در زمان تنظیم و ارسال لیست به‌صورت مکانیزه و اتوماتیک اعمال و قابل بهره‌برداری شده که موجب کاهش خطاهای کاربری و همچنین وصول بهنگام پرداخت‌ها و ارائه تعهدات قانونی سازمان تأمین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان به صورت برخط شده است.

خدابنده در عین حال با اعلام این‌که فرآیند ارسال لیست هوشمند حق بیمه، در کل کشور از طریق سامانه es.tamin.ir  قابل بهره‌برداری است و امکان ارسال لیست به‌صورت ۲۴ ساعته مهیا شده و کارفرمایان می‌توانند در تمامی ساعات شبانه‌روز، اقدام به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کنند، گفت: از کلیه کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی خواهشمندیم به سبب افزایش حجم تراکنش‌های بانکی در روزهای پایانی ماه و به منظور ارسال روان‌تر لیست و پرداخت حق بیمه در این ایام و با توجه به فراهم بودن امکان ارسال لیست در تمام ساعات شبانه‌روز در  سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی؛ از موکول کردن آماده‌سازی و ارسال لیست و پرداخت حق بیمه به روزهای پایانی ماه جداً خودداری کنند.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، وی همچنین اعلام کرد مرکز ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تأمین‌اجتماعی با شماره تماس ۱۴۲۰ نیز به‌صورت ۲۴ ساعته و در تمامی ایام هفته بدون تعطیلی، آماده پاسخگویی به مخاطبان سازمان از جمله کارفرمایان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha