• یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403032013335
  • خبرنگار : 71654

تولید روزانه یک موشک در کارخانه ایلان ماسک/عجیب‌ترین زین دوچرخه‌ای که تاکنون دیده‌اید

تولید روزانه یک موشک در کارخانه ایلان ماسک/عجیب‌ترین زین دوچرخه‌ای که تاکنون دیده‌اید

سرویس علم و فناوری ایسنا امروز ۲۰ خرداد میزبان اخبار قابل توجه داخلی و بین‌المللی بوده است که با هم نگاهی به گزیده و خلاصه‌ای از این اخبار خواهیم انداخت.

به گزارش ایسنا،  اجرای «پروژه ماه» توسط شرکت دانش‌بنیان دانشگاه تهران، جزئیات پرتاب دو محموله سازمان فضایی تا پایان دولت سیزدهم،  پرتاب ماهواره‌های «کوثر» و «هدهد»،  دلایل توقف پرتاب «شریف‌ست» در دهه ۹۰  از اخبار فضایی داخلی و ردیابی موشک‌های مافوق صوت با حسگرهای فضایی، رد پیشنهاد یک میلیاردر برای تعمیر هابل توسط ناسا، آدم برفی فضایی با طعم شیرین صابونی، کارخانه آینده «اسپیس‌ایکس» با تولید روزی یک موشک و هفتمین سفر فضایی «ویرجین گلکتیک» از اخبار فضایی بین‌المللی امروز سرویس علم و فناوری ایسنا بودند. از سایر اخبار جالب و قابل توجه می‌توان به ترجمه پارس سگ با هوش مصنوعی،  جدیدترین و عجیب‌ترین زین دوچرخه، ماجرای پرداخت ۵۶ میلیارد دلاری تسلا به ایلان ماسک،  توضیحات محققان درباره شدت گرفتن بخارات آتشفشان تفتان و رونمایی از جایزه قانعی‌راد اشاره کرد.

برای مطالعه نسخه کامل هر خبر روی تیتر آبی‌رنگ کلیک کنید.

ردیابی موشک‌های مافوق صوت با حسگرهای فضایی

ایالات متحده اولین ردیابی موشک مافوق صوت را با حسگرهای فضایی آزمایش می‌کند و در آزمایش‌های آتی توانایی این فناوری را در ارائه هشدار اولیه و هدف‌گیری دقیق تهدیدات مافوق صوت ارزیابی خواهد کرد.

اجرای «پروژه ماه» در دستور کار شرکت دانش‌بنیان دانشگاه تهران

با انتشار فراخوان ماه‌نورد از سوی کشور چین، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه تهران موفق شد رتبه اول را کسب کند و اجرای پروژه‌ای با عنوان ماه‌ شامل ماه‌گرد، ماه‌نشین و مدارگرد را در دستور کار خود قرار داده است.

چرا ناسا پیشنهاد میلیاردر آمریکایی را برای نجات هابل رد کرد؟

با وجود اینکه «جرد آیزاکمن» کارآفرین آمریکایی میلیاردر یک پیشنهاد را برای ماموریت خدمت‌رسانی به «تلسکوپ فضایی هابل» ارائه کرده بود، ناسا این پیشنهاد را رد کرد. این گزارش به بررسی دلایل رد این پشنهاد از سوی ناسا و راهکارهای احتمالی پرداخته است.

آدم برفی فضایی با طعم شیرین صابونی

دانشمندان فکر می‌کنند جرم فضایی آلتیما ثولی کمربند کویپر یک جهان شکری است که رنگ مایل به قرمز آن را نیز توضیح می‌دهد.

جدیدترین و عجیب‌ترین زین دوچرخه ساخته شد

یک مهندس استرالیایی یک زین جدید برای دوچرخه‌ها ساخته است که علاوه بر شمایل عجیب و غریبش ویژگی منحصر به فردی دارد و می‌تواند همزمان با حرکت پاهای دوچرخه‌سوار حرکت کند.

ترجمه پارس سگ با هوش مصنوعی!

یک هوش مصنوعی جدید می‌تواند صدای پارس سگ‌ها را برای ما انسان‌ها ترجمه کند.

کارخانه آینده «اسپیس‌ایکس» روزانه یک موشک «استارشیپ» می‌سازد

یکی از اهداف بزرگ شرکت «اسپیس‌ایکس»، تکمیل ساخت کارخانه بزرگ «استارفکتوری» است که می‌تواند یک موشک جدید «استارشیپ» را در هر روز تولید کند.

ماجرای پرداخت ۵۶ میلیارد دلاری تسلا به ایلان ماسک چیست؟

چند روزی است که خبر فرا رسیدن زمان اهدای پاداش ۵۶ میلیارد دلاری تسلا به ایلان ماسک پخش شده و سوالاتی پیرامون این که آیا تسلا به این پیمان دیرینه عمل می‌کند یا خیر مطرح می‌شود. اکنون نگاهی خواهیم داشت به علت و ماجرایی که پشت اعطا یا عدم اعطای این پاداش وجود دارد.

حضور بیش از ۳۴۰ شرکت و نهاد در دومین دوره نمایشگاه ملی آبادیران

مدیر برنامه ملی آبادیران گفت: امسال با توجه به تلاش‌های دبیرخانه برنامه ملی آبادیران حضور ۴۵ نهاد و دستگاه اجرایی را خواهیم داشت که در مقایسه با سال گذشته رشدی دو برابری را شاهد هستیم و علاوه بر این تعداد ۲۸۱ شرکت دانش‌بنیان، خلاق و فناور و ۲۰ گروه جهادی و مردمی در نمایشگاه حضور دارند.

آبادیران؛ تلفیق جریان علم و فناوری با حضور مردم

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه آبادیران در روز ۲۲ خرداد، گفت: نمایشگاه ملی آبادیران در دور دوم گام بلندی به سمت ایران آباد، پیشرفته و پیشرو در منطقه و جهان بر می‌دارد.

جزئیات پرتاب دو محموله سازمان فضایی تا پایان دولت سیزدهم

رئیس سازمان فصایی ایران از دو پرتاب تا پایان دولت سیزدهم خبر داد و گفت: اولین پرتاب سوخت جامد تا پایان سال از پایگاه چابهار صورت می‌گیرد.

«رویش» و «شکوفا» ۲ بسته حمایتی جدید صندوق نوآوری از دانش‌بنیان‌ها

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از دو بسته حمایتی دیگر شامل «رویش» و «شکوفا» در قالب برنامه «جهش تولید دانش‌بنیان» و در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور رونمایی کرد.

پرتاب ماهواره‌های «کوثر» و «هدهد» بخش خصوصی در پاییز

با رونمایی از دو ماهواره بخش خصوصی با نام‌های «کوثر» و «هدهد» اعلام شد این دو ماهواره در پاییز سال جاری با پرتابگر خارجی پرتاب می‌شوند.

هفتمین سفر فضایی «ویرجین گلکتیک» انجام شد

هواپیمای فضایی شرکت «ویرجین گلکتیک» به همراه شش سرنشین به فضای زیر مداری سفر کرد و هفتمین پرواز فضایی تجاری را برای این شرکت رقم زد.

رئیس جمهور شهید بر مشارکت جدی بخش خصوصی در پرتاب ماهواره تاکید داشتند

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه در حوزه زیرسیستم، طراحی و ساخت ماهواره در بخش خصوصی شاهد رشد هستیم، گفت: رئیس جمهور شهید بر مشارکت جدی بخش خصوصی تاکید داشتند و در همین راستا امسال شاهد پرتاب‌های مختلف ماهواره بخش خصوصی خواهیم بود.

نروژ با پرداخت پول به ایلان ماسک مخالفت کرد

صندوق ثروت نروژ به پرداخت ۵۶ میلیارد دلاری تسلا به ایلان ماسک رای منفی می‌دهد.

توضیحات محققان درباره شدت گرفتن بخارات آتشفشان تفتان

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی زاهدان با بیان این‌که بر اساس مشاهدات در قله کوه تفتان تعداد مجاری خروج گاز افزایش یافته و همچنین تا حدودی شدت دودخان آتشفشانی نیز افزایش پیدا کرده است، گفت: بخش اعظم این گازها حاصل نفوذ نزولات جوی هستند که در سال جاری شدت این نزولات نسبت به سنوات گذشته بیشتر بوده است.

جایزه قانعی‌راد رونمایی می‌شود

در مراسم جایزه ترویج علم، از جایزه قانعی‌راد رونمایی می‌شود.

دلایل توقف پرتاب «شریف‌ست» در دهه ۹۰/پیشرفت ۶۰ درصدی پایگاه فضایی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پس از اولین بازدید رئیس‌جمهور شهید از دستاوردهای فضایی در نقاط دوردست و بعد از ۱۱ سال شورای عالی فضایی به ریاست آیت‌الله رئیسی و پس از آن جلسه دوم نیز برگزار شد. جلسه سوم شورای عالی فضایی نیز سه‌شنبه برگزار می‌شود. نقطه شروع فعالیت فضایی کشور همان جلسه‌ای بود که آذرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.  

راه‌اندازی واحد تولید هیدروژن پالایشگاهی با نانوکاتالیست‌ ایرانی

یکی از شرکت‌های فناور به سفارش یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز، نانو کاتالیست پیش ریفرمینگ برای تولید هیدروژن پالایشگاهی را به تولید رساند که این نانو ساختار در واحد هیدروژن پالایشگاه آبادان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

صدور مجوز برای بازیگران اکوسیستم نوآوری کشور؛ آری یا خیر؟

در حالی که معاونت علمی ریاست‌جمهوری در سیاست‌گذاری جدید خود حذف برخی از مجوزها را با هدف توسعه اکوسیستم نوآوری کشور، اجرایی کرده است؛ ولی برخی از بازیگران این اکوسیستم مانند کارخانه‌های نوآوری همچنان با چالش اثبات هویت خود به مشتریان خود که تیم‌های فناور و دانش‌بنیان هستند، مواجهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha