• یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403032013223
  • خبرنگار : 71592

عضو حماس: هرگز نمی‌پذیریم اسرائیل واقعیت جدیدی را در غزه به ما تحمیل کند

عضو حماس: هرگز نمی‌پذیریم اسرائیل واقعیت جدیدی را در غزه به ما تحمیل کند

عضو دفتر سیاسی حماس و تیم مذاکره کننده آتش‌بس غزه با بیان اینکه تبادل اسرا تنها پس از دستیابی به توافق امکان‌پذیر است و تا زمانی که رژیم اشغالگر وجود دارد، مقاومت نیز پابرجا است، تاکید کرد رژیم صهیونیستی هنوز موضع روشنی در خصوص جنگ غزه ندارد و خواهان توقف جنگ نیست.

به گزارش ایسنا، در پی تشدید گمانه‌زنی‌ها درباره موضع جنبش حماس درخصوص توافق پیشنهادی جدید رژیم صهیونیستی پس از ابتکارعملی که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای پایان دادن به جنگ غزه مطرح کرد، «غازی حمد» عضو دفتر سیاسی حماس و تیم مذاکره کننده این جنبش در مصاحبه با وبگاه خبری «العربی الجدید» معیارهای حماس را برای پذیرش توافق آتش‌بس، دیدگاهش درباره مرحله پساجنگ غزه و شروط این جنبش برای خلع سلاح و پیوستن به سازمان آزادی بخش فلسطین بازگو کرد.

غازی حمد درخصوص موضع رسمی حماس درباره این ابتکارعمل بایدن که اخبار ضد و نقیضی درباره آن وجود دارد، گفت هدف اصلی حماس طی مذاکرات آتش‌بس، توقف دائم و پایان جنگ بود اما رژیم صهیونیستی با هدف پیدا کردن شکاف و روزنه‌ای می‌جنگد که پس از امضای توافق آتش‌بس هم به عملیات نظامی خود ادامه دهد. این مساله چه در مورد توقف کامل جنگ و برقراری آتش‌بس کامل و چه در مورد عقب‌نشینی بسیار زمان‌بر شد زیرا رژیم صهیونیستی دائما یکسری فرمول‌های مبهم و گسترده مطرح می‌کرد اما با وجود تلاش رژیم صهیونیستی برای تحمیل اصطلاحاتی مانند «آرامش پایدار» مقاومت فلسطین موضع روشن و قاطعی مرتبط با آتش‌بس کامل دارد. تقریبا هم همه دوره‌های مذاکره حول این موضوع می‌چرخید.

وی در ادامه اعلام کرد زمانی که میانجیگران مصر و قطر توافق پیشنهادی را به حماس دادند و گفتند که همه طرف‌ها با آن موافقند و در صورت موافقت حماس، همه طرف‌ها به آن پایبند خواهند بود، حماس هم پس از آنکه این توافق پیشنهادی را همسو با شروط خود یعنی برقراری آتش‌بس دائمی و خروج کامل رژیم صهیونیستی از غزه دید، ششم ماه مه موافقتش را با آن اعلام کرد. اما پس از آن هیچ پیشنهادی دریافت نکرده است. حتی موضع حماس درباره ابتکارعمل جدید بایدن مثبت بود. حماس اعلام کرده با توافق‌های پیشنهادی که متضمن آتش‌بس مطلق، خروج از غزه و انتقال کمک‌های انسانی به این باریکه باشد، تعامل مثبتی خواهد داشت.

عضو حماس افزود در مقابل، موضع طرف صهیونیستی کاملا منفی بود و دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی چندین بیانیه در مخالفت با ابتکارعمل بایدن صادر کرد و اینکه به جنگ غزه ادامه می‌دهد و به این شکل، توپ در زمین رژیم صهیونیستی افتاد تا جایی که رهبری حماس در جلسه هفته پیش خود با میانجیگران در دوحه از تفسیر متفاوت سخنان بایدن متعجب ماند. دیدگاه رژیم صهیونیستی به شکل واضح و قاطع بر برقراری آتش‌بس تاکید ندارد و ظاهرا طرف‌ها دیدگاه یکسانی ندارند یا اینکه سخنان بایدن متفاوت فهمیده شده است.

غازی حمد درباره اینکه ابتکارعمل بایدن با پیشنهاد جدید رژیم صهیونیستی مغایرت دارد، یا خیر، گفت رژیم صهیونیستی تاکنون به صورت واضح برقراری آتش‌بس دائمی در غزه را نپذیرفته است. حماس هم بارها به میانجیگران اعلام کرده که تنها درصورت قبول شروط آتش‌بس دائمی در غزه و خروج کامل از این باریکه، مذاکرات را از سر می‌گیرد.

وی ادامه داد «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس روز چهارشنبه طی بیانیه‌ای خطوط کلی هر گونه توافق را اعلام کرد که به ترتیب شامل آتش‌بس، خروج کامل از نوار غزه و سپس تبادل اسرا می‌شود. معنای این خطوط کلی این است که آتش‌بس و خروج از غزه بر تبادل اسرا مقدم است. حماس یک بسته جامع و کامل ارائه کرده است که شامل آتش‌بس، خروج کامل از نوار غزه، تبادل اسرا، امداد رسانی و بازسازی غزه است. هیچ یک از بندهای این بسته قابل حذف نیست.

عضو حماس درباره تلاش نمایشی دولت آمریکا برای توقف جنگ غزه و اینکه آیا این تلاش‌ها منجر به انعقاد توافقی قریب الوقوع خواهد شد یا خیر، تاکید کرد صهیونیست‌ها و مخصوصا نتانیاهو خواهان پایان جنگ نیستند. زیرا نتانیاهو بر این باور است که پس از هشت ماه جنگ هیچ دستاوردی نداشته است؛ اسرای صهیونیستی را بازنگردانده، حماس را نابود نکرده، هنوز واقعیت جدیدی را بر غزه تحمیل نکرده است و با وجود فرصت‌هایی که آمریکا برای پایان دادن به عملیات نظامی داده است نتانیاهو به هیچ هدفی نرسیده است.

وی گفت آمریکا خواهان پایان جنگ غزه است چرا که منافعش در این است؛ منطقه از لبنان گرفته تا سوریه، عراق و دریای سرخ ملتهب است و این در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازتاب خواهد داشت. در مقابل آمریکایی‌ها نوعی ناسازگاری از سوی نتانیاهو در دستیابی به توافق را می‌بینند. نتانیاهو کل جامعه صهیونیستی را به جنگ بی‌پایان می‌کشاند.

اما غازی حمد در ادامه به نقش آمریکا در جنگ غزه اشاره کرد و گفت آمریکایی‌ها در جنایت رژیم صهیونیستی در غزه شریک هستند و در همه چیز از این رژیم حمایت کردند. آنها مسؤول کامل کشتار جمعی هستند و با سلاح و مهمات و در سطح سیاسی از رژیم صهیونیستی حمایت کردند. اکنون آمریکایی‌ها متوجه شدند که جهان علیه رژیم صهیونیستی شده است و این رژیم در سطح بین‌الملل منزوی شده است و منافع خودشان در منطقه هم به خطر افتاده است، از این رو است که موضعشان تغییر کرده و بایدن به صراحت می‌گوید این جنگ ره به جایی نخواهد برد.

عضو حماس در رابطه با تفکر نتانیاهو و وزیران تندرو وی که می‌گویند تنها راه آزادی اسرای صهیونیستی، اعمال فشار نظامی بر حماس است، گفت رژیم صهیونیستی همه نوع فشار نظامی را علیه حماس آزموده است و تسلیحاتی را به کار گرفته که قبلا استفاده نکرده بود با این حال نتوانسته موضع حماس را تغییر دهد. موضع حماس واضح است و ذره‌ای از آن کوتاه نخواهد آمد. اسرای صهیونیستی چه زنده چه مرده نیز تنها از راه توافق آزاد خواهند شد.

غازی حمد همچنین تاکید کرد مقاومت فلسطین هرگز اجازه نمی‌دهد رژیم صهیونیستی واقعیت جدیدی را بر او در غزه تحمیل کند. حماس هرگز از صحنه خارج نخواهد شد بلکه این رژیم صهیونیستی است که از صحنه خارج می‌شود.

وی درمورد مرحله پساجنگ غزه هم تصریح کرد این موضوع به خود فلسطین مربوط می‌شود و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها اساسا مخالف منافع فلسطین هستند. بنابراین، اجازه نمی‌دهند که یک نهاد فلسطینی به معنای واقعی وجود داشته باشد. گروه‌های فلسطینی تاکید دارند که هرگونه تغییر از سوی خود فلسطین باشد. این گروه‌ها از جنبش فتح هم خواستند برای تشکیل یک دولت وحدت ملی یا یک دولت تکنوکرات رایزنی کند اما هنوز پاسخی نداده است.

این عضو حماس افزود یکی از مطالبات اصلی این است که عملیات طوفان الاقصی به تشکیل یک رهبری ملی فلسطین قوی و شجاع منتهی شود چرا که در گذشته رهبری فلسطین ضعیف بود و نمی‌توانست در برابر فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی بایستد.

وی تاکید کرد در مرحله پساجنگ غزه این حماس و گروه‌های مقاومت فلسطین هستند که پابرجا می‌مانند که تاریخ را در هفتم اکتبر ساختند، مساله فلسطین را احیا کردند، جامعه جهانی را به تکاپو واداشتند و چهره حقیقی اشغالگر را افشا کردند. بنابراین هرکس روی خروج حماس و خلع سلاح آن شرط بسته، در توهم است و گروه‌های مقاومت و حماس فرزند این سرزمین هستند و کسی که باید برود اشغالگر است.

غازی حمد تصریح کرد مادامی که اشغالگر است، مقاومت هم هست و حتی یک گلوله هم تحویل نمی‌دهد و تنها با پایان اشغالگری، وجود یک کشور فلسطین و راه حل سیاسی، گروه‌های مقاومت آماده ادغام در یک ارتش ملی فلسطینی هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد تنها راه حلی که باید پس از ۷۵ سال اشغالگری مطرح شود این است که این رژیم اشغالگر باید نابود شود و ملت فلسطین همانند دیگر ملت‌های جهان زندگی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha