• شنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403031912014
  • خبرنگار : 71660

هشدار سفیر استرالیا در آمریکا درباره جنگ احتمالی تایوان

هشدار سفیر استرالیا در آمریکا درباره جنگ احتمالی تایوان

سفیر استرالیا در ایالات متحده هشدار داد پیامدهای جهانی جنگ بر سر تایوان به اندازه تاثیر جنگ‌جهانی دوم خواهد بود و جهان را به «مکانی کاملا متفاوت» بدل خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، «کوین راد» سفیر استرالیا در آمریکا طی سخنرانی در هونولولو، مرکز ایالت هاوایی آمریکا ادعا کرد: «اگر شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین که این ماه ۷۱ ساله می‌شود، بخواهد به "اتحاد ملی نهایی" با تایوان دست یابد، احتمالا طی دهه آینده پیش از رسیدن به ۸۰ سالگی اقداماتی انجام می‌دهد.»

خبرگزاری رویترز به نقل از سفیر استرالیا در ایالات متحده گزارش کرد: «ما احمق خواهیم بود اگر شفافیت فزاینده نظامی چین، از جمله آخرین تمرین‌های نظامی این کشور را نادیده بگیریم.»

«کوین راد» که پیش از این برای ۲ بار نخست‌وزیر استرالیا بوده، افزود: اینکه آیا چین اقدامی انجام می‌دهد یا خیر به درکش از قدرت بازدارندگی ایالات متحده بستگی خواهد داشت.

او در پایان استدلال کرد: «هزینه‌های اقتصادی، تاثیرات سیاسی داخلی و پیامدهای ژئواستراتژیک غیرقابل‌شناختی که جنگ بر سر تایوان ایجاد خواهد کرد، احتمالا در درجه‌ای خواهد بود که از زمان جنگ‌جهانی دوم شاهدش نبوده‌ایم. نتیجه هر چه که باشد (پیروزی آمریکا، پیروزی چین یا بن‌بست‌ خونین)، جهان احتمالا پس از چنین جنگی به مکانی کاملا متفاوت از قبل تبدیل خواهد شد.»

چین، جزیره تایوان را که از سال ۱۹۴۹ مستقل از خاک اصلی آن اداره شده به عنوان یکی از استان‌های خود در نظر می‌گیرد. این در حالی است که تایوان دولت منتخبی دارد و مقام‌های کنونی این جزیره مدعی هستند که یک کشور خودمختار محسوب می‌شوند و از استقلال آن حمایت می‌کنند.

پکن اصرار می‌ورزد که مسئله تایوان یک مسئله «داخلی» است و از دولت‌های خارجی خواسته که در این موضوع دخالت نکنند. مقامات چینی بارها از واشنگتن به دلیل حمایت از جزیره تایوان، انعقاد قراردادهای دفاعی و ارسال تسلیحات به این جزیره انتقاد کرده‌اند.

همزمان با اینکه دولت ایالات متحده روابط غیررسمی با تایوان دارد و به این جزیره تسلیحاتی را ارسال می‌کند، تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر تایوان بالا گرفته است زیرا پکن، جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و هرگونه دخالت کشورهای غربی را در این مسئله «نقض حاکمیت» خود تلقی می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha