• شنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۲
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403031911741
  • خبرنگار : 50592

یک متخصص حمل و نقل و ترافیک در یزد:

دو سوم ترددهای شهری با حمل‌ونقل پاک امکان‌پذیر است

دو سوم ترددهای شهری با حمل‌ونقل پاک امکان‌پذیر است

ایسنا/یزد دانشیار دانشکده مهندسی عمران و رئیس مرکز پژوهشی حمل‌ونقل پایدار دانشگاه یزد با بیان این که دو سوم ترددهای شهری با شیوه‌‎های حمل و نقل پاک امکان‌پذیر است، گفت: متاسفانه تفکر و رویکرد خودرومحوری در شهرها باعث شده در تامین زیرساخت‌های شهری برای استفاده از شیوه‌های حمل و نقل پاک دچار نقصان و کاستی‌های زیادی باشیم.

«مهدی فلاح تفتی» در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به روش‌های حمل و نقل پاک، اظهار کرد: به طور کلی روش‌های حمل و نقلی که آثار سوء زیست محیطی حداقلی داشته باشند و به سلامت فردی و اجتماعی کمک کنند، روش‌های حمل و نقل پاک اطلاق می‌شود.

وی طبیعی‌ترین، ساده‌ترین و قدیمی‌ترین گونه حمل و نقل پاک، پیاده‌روی خواند و گفت: بافت شهرهای کشورمان در گذشته نیز به نحوی طراحی شده که مناسب پیاده‌روی بوده است.

فلاح یکی دیگر از شیوه‌های حمل و نقل پاک را استفاده از دوچرخه ذکر کرد و گفت: این شیوه نسبت به پیاده روی برای مسافت‌های بیشتر و تسهیل حمل و نقل راحت‌تر است ولی سیستم‌های حمل و نقل همگانی نیز با توجه به این که می‌توان ظرفیت بیشتری از مردم را نسبت به خودروهای شخصی داشته باشد، جزو حمل و نقل پاک محسوب می‌شوند.

وی اظهار کرد: البته همین سیستم‌های حمل و نقل همگانی نیز برای بهره وری بیشتر با اثرات سوء زیست محیطی بهتر است از انرژی‌های پاک مانند برق استفاده کنند که هرچند در کشورهای دنیا اقدامات قابل توجهی در این باره صورت گرفته، ولی در کشورمان متاسفانه تاکنون اقدام علمی قابل توجهی صورت نگرفته است.

وی عنوان کرد: برخلاف تصور عمومی و بنا بر آمارهای جهانی مربوط به الگوی ترددهای شهری که در کشور نیز صادق است، دو سوم ترددهای شهری با بعد مسافت کمتر از هشت کلیومتر انجام می‌شود که بر همین اساس نیز می‌توان با بهره گیری از شیوه‌های حمل و نقل پاک مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از اسکوترهای معمولی این مسافتها را پیمود.

این متخصص حوزه حمل و نقل و ترافیک استفاده از دوچرخه‌ها و اسکوترهای برقی را نیز برای این مسافتها را نیز توصیه کرد و گفت: در مسافت‌های بیشتر درون شهری تا حدود ۱۰ کلیومتر نیز می‌توان از موتورسیکلت‌های سبک برقی که سرعت‌هایی بین ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت دارند را مورد استفاده قرار داد و از طریق همین شیوه‌های معمول و راحت در دنیا تا دو سوم ترددهای شهری را با شیوه‎های حمل و نقلی پاک پوشش داد.

وی گفت: استفاده ترکیبی از این شیوه‌های حمل و نقلی به همراه سیستم حمل و نقل همگانی می‌تواند ضمن پوشش دادن تمام سفرهای روزمره شهری، عملاً نیاز به استفاده از خودروهای شخصی را به سمت صفر سوق دهیم.

فلاح با بیان این که متاسفانه هیچ کدام از این شیوه‌های حمل و نقل در کشورمان دارای شان و جایگاه واقعی خود حتی در سطح معمول دنیا نیستند، تصریح کرد: پیاده‌روی و استفاده از دوچرخه با توجه به قدمتی که در شهرهای کشورمان به ویژه یزد که در دهه ۴۰ و ۵۰ این شهر را به شهر دوچرخه‌ها معروف کرده بود، به ندرت قالب مشاهده است و استقبال از سیستم‌های حمل و نقل همگانی نیز طی سه دهه گذشته حداقل در شهر یزد سیر نزولی داشته و اتوبوسرانی را با بحران کمبود مسافر در مقابل با طرفیت ناوگان خود مواجه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تفکر و رویکرد خودرومحوری در شهرها باعث شده در تامین زیرساختهای شهری برای استفاده از شیوه‌های حمل و نقل پاک دچار نقصان و کاستی‌های زیادی باشیم و در گذر زمان حتی فضاهای موجود گذشته نیز به بخش سواره رو اختصاص یافته و فضا برای بخش پیاده رو و مسیر تردد دوچرخه، روز به روز تنگ و تنگ‌تر شده است.

رئیس مرکز حمل و نقل پایدار دانشگاه یزد افزود: متاسفانه از طرفی نیز کمتر شاهد ایجاد فضاهای تردد به شیوه‌های حمل و نقل پاک در شهرها هستیم، ضمن این که در تولید وسایل نقلیه پاک نیز رغبت چندانی از سوی تولیدکنندگان کشورمان شاهدیم.

وی ضرورت بهبود این وضعیت را نیازمند عزم جدی و به رسمیت شناخته شدن تفکر استفاده از گونه‌های حمل و نقل پاک دانشت و گفت: در این صورت فراهم کردن زیرساخت‌های حمل و نقل پاک در ذیل زیرساخت‌های موجود امکان پذیر خواهد بود و هزینه‌های محدودتری را در مقایسه با توسعه شبکه‌های معابر خودرویی به شهرداری‌ها تحمیل خواهد کرد.

فلاح بر توسعه و اطلاعرسانی بیشتر سیستم‌های حمل و نقل همگانی در شهرها در راستای ترغیب بیشتر مردم به استفاده از این ناوگان تاکید کرد و در پاسخ به این سئوال که آیا تا زمان بهره گیری کشورمان از ذخایر غنی سوختهای فسیلی می‌توان به توسعه حمل و نقل پارک در کشور امیدوار بود، گفت: قطعاً این موضوع به سیاست گذاری‌ها و برنامه‌های کلان ملی بستگی دارد.

وی گفت: در واقع باید از منابع سوخت‌های فسیلی در کشورمان استفاده بهینه‌تری از طریق بخشهایی مانند پتروشیمی‌ها داشته باشیم تا از اتلاف این سرمایه‌های ملی جلوگیری شود.

رئیس مرکز پژوهشی حمل و نقل پایدار دانشگاه یزد این تفکر که تا وجود منابع سوختهای فسیلی در کشور سوق پیدا کردن به سمت حمل و نقل پاک توجیهی ندارد را تفکری نادرست خواند و گفت: ‌این ‌منابع سوختی صرف بخش‌هایی شود که حمل آثار سوء کمتری برای محیط زیست داشته باشد و هم ارزش افزوده بیشتری نصیب کشورمان کند و در کنار آن انرژی در بخش حمل و نقل کشور را به سمت انرژی‌های پاک از جمله انرژی برق به ویژه انرژی برق تولید شده از انرژی‌های تجدیدپذیری مانند انرژی خورشیدی و باد سوق دهیم.

انتهای پیام      

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha