• پنجشنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403031711059
  • منبع : مطبوعات

خطای راهبردی تروئیکای اروپایی

خطای راهبردی تروئیکای اروپایی

یکی از معضلاتی که اروپاییان با آن روبه‌رو هستند عدم‌تشخیص وقایع حقیقی از منظر نگاه رئالیستی است. به عبارت دیگر اروپایی‌ها هنوز با نگاه قرن ۱۹ به کشورهای مستقل نگاه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، سیدرضا صدرالحسینی؛ کارشناس حوزه روابط بین الملل در یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت:یکی از معضلاتی که اروپاییان با آن روبه‌رو هستند عدم‌تشخیص وقایع حقیقی از منظر نگاه رئالیستی است. به عبارت دیگر اروپایی‌ها هنوز با نگاه قرن ۱۹ به کشورهای مستقل نگاه می‌کنند. آنها به‌دنبال این مسأله هستند که مقدرات کشورها در حوزه‌های مختلف از جمله علوم سطح بالا یا به‌اصطلاح ‌های‌تک‌در اختیار خودشان باشد.

اروپاییان مثل گذشته تصور می‌کنند با خروج آمریکا از برجام و نادیده گرفتن تعهدات برجامی آنها درخصوص جمهوری اسلامی، ملت ایران متوقف خواهد شد و با تهدیدات تحریمی یا صدور بیانیه‌های مختلف و اعمال فشار تبلیغاتی و رسانه‌ای می‌توانند حقوق مسلم ملت ایران را به گروگان بگیرند.قطعا این نکته باید موردتوجه قرار گیرد که همه اقدامات هسته‌ای در جمهوری اسلامی براساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است که در این‌خصوص مصوبه روشنی تحت عنوان قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به تصویب نمایندگان رسیده، اشعار می‌دارد در صورت انجام تعهدات از جانب کشورهای عضو برجام، جمهوری اسلامی موظف به انجام تعهدات خود است و در غیر این‌صورت هیچ تعهداتی خارج از پروتکل‌های پذیرفته‌شده از جانب جمهوری اسلامی وجود نخواهد داشت.از این رو، به نظر می‌رسد متاسفانه باردیگر تروئیکای اروپا تحت‌تاثیر فشارهای لابی صهیونیسم درخصوص حقوق مسلم هسته‌ای ملت ایران دچار خطای راهبردی شده است.

با این وصف، دور از انتظار نیست که در تنظیم بیانیه نهایی تلاش شود قطعنامه تند و تیزی علیه جمهوری اسلامی صادر نشود و این احتمال از آنجا ناشی می‌شود که براساس برخی شواهد، آمریکایی‌ها چندان با این مسأله موافق نبودند. چون احساس کردند صدور بیانیه تند ممکن است تاثیرات مستقیمی روی اقدامات ایران بگذارد و غیرمستقیم انتخابات آمریکا را تحت‌تاثیر خود قرار دهد و به همین جهت طی پیامی اروپاییان را به صبر دعوت کردند یا حداقل این‌که صدور بیانیه را به تاخیر بیندازند. از این رو، به گمان من، اروپاییان در نهایت یک راه میانه را انتخاب می‌کنند تا صدور بیانه نهایی از لحن تند و تیزی برخوردار نباشد و از سوی دیگر، می‌خواهند رویکردی مستقلانه نسبت به آمریکا در پیش بگیرند.البته باید توجه کامل داشت که در صورت تصویب نهایی و اعلام آن از سوی آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی، جمهوری اسلامی به میزان تاثیرگذاری آن بیانیه و براساس تاثیرات مفاد آن بیانیه اقدامات شایسته و مناسب را به‌سرعت انجام خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha