• پنجشنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403031711044
  • خبرنگار : 50184

چگونه استعدادهای ورزشی فرزندانمان را بشناسیم؟

چگونه استعدادهای ورزشی فرزندانمان را بشناسیم؟

ایسنا/کرمانشاه مسئول پایگاه ورزش قهرمانی و استعدادیابی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه گفت: کشف استعدادهای کودکان در ورزش یک فرآیند کاملا علمی است و به زمان نیاز دارد.

وحید خسروی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فراررسیدن فصل گرم سال و تعطیلی مدارس، اظهار کرد: بسیاری از خانواده‌ها در این فصل علاقمندند با ثبت‌نام فرزندان خود در رشته‌های ورزشی مختلف استعدادهای آنها را شناسایی کنند.

وی افزود: همواره یکی از دغدغه‌های والدین کشف استعداد ورزشی فرزندانشان بوده و اینکه بدانند در کدام رشته قابلیت و توانایی رشد و رسیدن به مراحل قهرمانی را دارند.

مسئول پایگاه قهرمانی و استعدادیابی استان تصریح کرد: خانواده‌ها در گام اول باید بدانند که کشف استعداد فقط یک شروع است و موفقیت در هر زمینه‌ای یک اتفاق نیست، بلکه فرآیندی است که محصول کوشش، سرسختی، اشتیاق و تلاش مستمر است و مسائل مختلفی را در بر می‌گیرد.

وی یادآورشد: والدین باید این نکته را مورد توجه قرار دهند که فعالیت فرزندان زیر هشت سال آنها باید بر اساس شادی و تفریح باشد و نباید آنها را به شکل حرفه‌ای درگیر فعالیت‌های مهارتی کرد. والدین باید در این سنین کودکانشان را آزاد بگذارند تا علائق خود را کشف کنند که این علائق معمولا بیشتر به شکل بصری و به دلیل تاثیرپذیری کودک از فعالیت ورزشی والدین و یا دوستان هم سن آنها است.

خسروی گفت: اگر کودکی در این دوره سنی در محیط‌های ورزشی قرار می‌گیرد، مربیان نباید روی اجرای مهارت‌های تخصصی کسل‌کننده با آنها تمرکز کنند، چراکه کودک در این سن آمادگی جسمی و ذهنی لازم را برای اجرای این نوع از مهارت‌ها را ندارد.

وی افزود: پس از این دوره، وارد دوره هشت تا ۱۲ سالگی می‌شویم که این مرحله، با بررسی هایی که از نظر شرایط جسمی و روحی روی کودک انجام می‌شود، به‌صورت کاملا علمی پیشنهاداتی برای ورود او به تعدادی از رشته‌های ورزشی که کودک می‌تواند در آنها موفق باشد، طبق اولویت‌بندی‌ها داده می‌شود.

مدیر پایگاه قهرمانی و استعدادیابی استان اضافه کرد: گاها کودکی در یک مسابقه ورزشی محدود امکان کسب موفقیت نسبت به همسالان خود را دارد، اما این عملکرد نمی‌تواند شاخص دارا بودن استعداد برجسته باشد.

وی ادامه داد: از طرفی گاها برخی از والدین تلاش می‌کنند مسیر موفقیت ورزشی کودکان خود را در علاقمندی‌ها  و رویاهای ورزشی دوران کودکی خود جستجو کنند که این نوع از تحمیل علاقمندی به کودکان باعث می‌شود که مسیر فعالیت بدنی آنها دچار اختلال شود.

خسروی با تاکید بر اینکه والدین نباید نگران مسیر قهرمانی فرزندان خود باشند، عنوان کرد: مسیر قهرمانی، فرآیندی بلندمدت است که نیازمند تلاش، تمرین مستمر و شناخت فرآیندهای علمی برای پرورش و رشد است و نمی‌توان آن را صرفا با دارا بودن یک ویژگی خاص به لحاظ جسمانی یا قابلیت‌های آمادگی جسمانی در دوران کودکی ارزیابی کرد و سایر مؤلفه‌های روانی و عاطفی را نیز در کنار ویژگی‌های ژنتیکی باید مد نظر قرار داد که کاری علمی و نیاز به اندازه‌گیری در مراحل مختلف رشد دارد.  

وی یادآورشد: برای کودکان در رده سنی هشت تا ۱۲ سال، براساس اندازه‌گیری شاخص‌هایی همچون پیکرسنجی، مهارت‌های روان شناختی و آمادگی جسمانی می‌توان وضعیت استقامت بدن، قدرت، انعطاف، چابکی، سرعت و...  را ارزیابی کرد و خروجی که از اندازه‌گیری‌ها به ما داده می‌شود، نشان می‌دهد که احتمال موفقیت این کودک در کدام رشته‌های ورزشی بیشتر است.

به گفته این مسئول، در رده سنی ۱۲ تا ۱۴ سال باتوجه به اینکه کودک در این سن به جهش تکاملی بیشتری رسیده، می‌تواند این اندازه‌گیری‌ها و سنجش‌ها دقیق‌تر باشد و او را در مسیر درست‌تری هدایت کرد.

وی به برنامه‌ریزی‌های سنگینی که گاها برای ورزش کودکان توسط والدین و یا مربیان انجام می‌گیرد اشاره و اظهار کرد: باید از خستگی مفرط کودکان با انجام فعالیت‌های ورزشی کسل کننده پرهیز کرد. از طرفی والدین باید به دقت به صحبت‌های کودکانشان در مورد تمرینات خود گوش کنند و اگر متوجه شدند که علاقه‌ای به آن رشته ندارد و یا تمرینات سختی به او داده شده، آن را به خوبی مدیریت کنند.

مسئول پایگاه قهرمانی و استعدادیابی استان اضافه کرد: برخی از کودکان دیرشکوفا هستند، لذا از والدین و مربیان آنها انتظار می‌رود که صبور باشند، چرا که ممکن است کودک با یک استعداد متوسط در آینده به یک قهرمان بزرگ تبدیل شود.

وی افزود: هر چند برخی ساختارهای ژنتیکی و قامتی می‌تواند در موفقیت ورزشی افراد تاثیر بگذارد، اما انگیزش‌هایی که از طرف والدین و مربیان خود می‌گیرد نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.

خسروی در ادامه با بیان اینکه پایگاه قهرمانی و استعدادیابی استان وظایف مختلفی دارد که یکی از آنها بحث استعدادیابی، استعداپروری، نخبه‌یابی و نخبه‌پروری به صورت علمی است، عنوان کرد: این مراکز در سراسر کشور به منظور حرکت ورزش به سمت علمی شدن، پشتوانه سازی برای قهرمانان و توسعه پایدار در ورزش قهرمانی راه‌اندازی شده‌اند.

خسروی خاطرنشان کرد: کمیته‌های استعدادیابی هیات‌های ورزشی مختلف پس از اینکه استعدادیابی و غربالگری اولیه را انجام دادند، استعدادهای شناسایی شده را به پایگاه قهرمانی معرفی می‌کنند تا ما نیز با شاخص‌ها و تجزیه و تحلیل‌های مختلف بتوانیم آنها را در مسیر درست قهرمانی قرار دهیم و جزءتیم‌های منتخب استانی برای مسابقات کشوری باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha