• چهارشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۱:۲۷
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403031610826
  • خبرنگار : 50618

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خبرداد

افزایش اعتبار محیط‌زیست در سفر اخر رییس‌جمهور به مازندران

افزایش اعتبار محیط‌زیست در سفر اخر رییس‌جمهور به مازندران

ایسنا/مازندران مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از افزایش اعتبار این اداره‌کل در سفر آخر رییس‌جمهور به مازندران خبر داد و گفت: بخشی از مصوبات سفر دوم در بخش اعتباری بود و این اداره‌کل موفق به دریافت اعتبارات ۳ تا ۴ برابر سفر نخست معادل۵۰ میلیارد تومان قطعی و ۴۰ میلیارد نیز در بحث تجهیز ورودی میانکاله شد.

عطاالله کاویان در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد «سهم من در تداوم حیات» را شعار هفته محیط‌زیست سال جاری عنوان کرد و گفت: شعار امسال تاکید بر مشارکت عمومی در حفظ حیات و محیط‌زیست دارد، چراکه برابر با اصل ۵۰ قانون اساسی عموم مردم باید در جهت حفاظت محیط‌زیست گام بردارند و لذا این هفته به همه مردم اختصاص دارد.‌

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران از توسعه کمی و کیفی خانه‌های محیط‌زیست استان خبر داد و افزود: اولویت ما افزایش تعداد خانه‌های محیط‌زیست نیست و به دنبال کیفی‌سازی هستیم. فرهنگ‌سازی، ترویج و آموزش در حوزه محیط‌زیست بدون حضور رسانه‌ها و مردم امکان‌پذیر نیست و در دو سال گذشته از حمایت اصحاب رسانه در این حوزه برخوردار بودیم.

این مسئول با اشاره به برگزاری برخی دوره‌های آموزشی در مدارس روستاهای اطراف پارک ملی کیاسر تاکید کرد: ترویج حفاظت از محیط‌زیست در بستر روستاها نشان از اهمیت همراهی رسانه‌ها در رشد فرهنگ توجه به محیط زیست دارد.

اجرای ۳۰۰ برنامه در هفته محیط زیست

وی از اجرای بیش از ۳۰۰ برنامه در هفته محیط‌زیست خبر داد و گفت: برگزاری مسابقات دانش‌آموزی، اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در تمامی ۱۰۸ خانه محیط‌زیست شهری و روستایی، پاکسازی‌های مناطق جنگلی و ساحلی و مانند آن، بهره‌گیری از تریبون نماز جمعه در جهت معرفی برنامه‌های هفته محیط‌زیست، برپایی میز خدمت با هدف پاسخگویی به عموم در نماز جمعه، دیدار با امامان جمعه مراکز شهرستان‌ها در راستای تبیین و اراپه مشکلات مردمی به مقام معظم رهبری و بهره‌گیری از توصیه‌های ایشان در حوزه محیط‌زیست، دیدار با خانواده‌های شهدا و ایثارگران به‌ویژه شهدای حوزه محیط‌زیست، دیدار با یک خانواده شهدا با حضور استاندار، حضور فرمانداران در اداراه‌های محیط‌زیست استان جهت نهادینه‌سازی اهمیت هفته محیط‌زیست در دستگاه‌های دولتی، افتتاح برخی واحدها ازجمله خانه محیط‌زیست روستای قلعه‌سر پارک ملی کیاسر و مانند آن از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره‌کل در استان است.

کاویان درباره اهمیت برگزاری مسابقات دانش‌آموزی مدارس بیان کرد: آموزش و رشد فرهنگ محیط‌زیست در مدارس؛ به‌ویژه از سطوح پایین‌تر می‌تواند جامعه آینده را از نسلی محیط‌زیستی برخوردار کند و از سوی دیگر از هزینه‌های تحمیلی و تخریبی می‌کاهد.

افتتاح ۵ تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با بیان این که برخی افتتاحیه‌ها در راستای پیگیری‌ فعالیت واحدهای آلاینده خدماتی، صنعتی و مانند آن خواهد بود، اظهار کرد: بک‌فیلتر کارخانه نئوپان ۲۲ بهمن که ارزش اقتصادی مازاد برای مجموعه نیز دارد، افتتاح بیش از ۵ تصفیه‌خانه فاضلاب‌های صنعتی، برگزاری کارگروه مدیریت پسماند استان و کمیسیون ماده ۱۱ هوای پاک به‌عنوان دو ظرفیت مهم در این حوزه، بازدید از مراکز معاینه فنی، موزه‌ها، پارک‌های حیات‌وحش و نشست با سمن‌های‌ محیط‌زیست از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره‌کل در بخش واحدهای آلاینده است.

کاویان درباره معضل انباشت زباله در اماکن گردشگری استان گفت: کم‌هزینه‌ترین تفریح طبیعت‌گردی است و در حالی راه ورود به بکرترین مناطق استان را با توسعه راه‌ها و جاده‌ها برای عموم مردم باز گذاشتیم که زیرساخت‌های مناسب برای حراست از محیط‌زیست را فراهم نکرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در قانون مدیریت پسماند مدیریت هر بخش مشخص شده و ما از ابزار حاکمیتی این نهاد برای مدیریت و نظارت استفاده می‌کنیم. اگر طبیعت‌گردی با آموزش همراه نباشد به سوی تخریب پیشروی می‌کند، به همین دلیل در دو سال گذشته تمرکز اصلی ما بر آموزش در این زمینه و فرهنگ‌سازی بوده‌است.

وی از افزایش اعتبار این اداره‌کل در سفر آخر رییس‌جمهور به مازندران خبر داد و افزود: بخشی از مصوبات سفر دوم در بخش اعتباری بود و این اداره‌کل موفق به دریافت اعتبارات ۳ تا ۴ برابر سفر نخست معادل۵۰ میلیارد تومان قطعی و ۴۰ میلیارد نیز در بحث تجهیز ورودی میانکاله شد.

کاویان درباره معضل ریزگردهای میانکاله و منشا آنها اظهار کرد: اعتقاد داریم که باید مرجع معتبر اطلاع‌رسانی به مردم باشیم، سال گذشته ۳ ایستگاه پایش کیفی هوا با هدف پایش شرایط اضطرار آلودگی هوا در شهرهای آمل، نکا و چالوس مستقر کردیم. قانون هوای پاک کارگروه ماده ۱۴ که به اضطرار آلودگی هوا مربوط است اداره‌کل هواشناسی را به پیش‌بینی وقوع ریزگردها مکلف کرده، اگرچه این اتفاق نیفتاد اما سنجش ما نشان از حضور ریزگردها در منطقه داشت.

وی ادامه داد: بدون فوت وقت درباره وقوع ریزگرد با اداره هواشناسی و دانشگاه علوم پزشکی مکاتباتی انجام شد و مشخص شد خاستگاه ریزگردها صحرای قره‌قوم ترکمنستان بوده و با عبور از گیلان به آرامی وارد مازندران شد.

تعطیلی معادن مازندران

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران چالوس، آمل و نکا را به ترتیب شهرهای پاکسازی‌شده استان عنوان کرد و افزود: با هدف آگاهی‌بخشی به دستگاه‌های متولی ازجمله دانشگاه علوم‌پزشکی برای دپوی داروهای لازم و هشداردهی عمومی ۴ جلسه کارگروه اضطرار برگزار شد. همچنین در تعطیلات اخیر معادن محورهای هراز، خطیرکوه و مرزن‌آباد با هدف کاهش خطر و خروج از شرایط اضطرار تعطیل شدند.

خشکی تالاب میانکاله وابسته به تراز اب دریای خزر

کاویان خشکی تالاب میانکاله را وابسته به تراز آب دریای خزر دانست و افزود: تراز آب به پیشروی و پسروی دریا مربوط است و اکنون در دوره پسروی به سر می‌بریم. سال آینده طرح احیاء و علاج‌بخشی ۵ ساله این تالاب در حالی به اتمام می‌رسد که اجرای برخی از برنامه‌های مطالعاتی ازجمله پمپاژ آب از دریا باوجود مطالعات انجام‌شده، آسیب‌زا است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران لایروبی و تمرکز بر انتقال آب شیرین از بالادست را دو برنامه مهم در جهت احیای تالاب میانکاله عنوان کرد و گفت: بارندگی‌های امسال و تصاویر ماهواره‌ای‌ نشانگر آبگیری ۶۵۰۰ هکتار جدید بوده که به دلیل نبود خسارت محیط‌زیستی و شیرین بودن آب اهمیت ویژه‌ای دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha