• چهارشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403031610628
  • خبرنگار : 50181

سرپرست محیط زیست استان:

گرد و غبار، پسماند و پساب ۳ چالش اصلی محیط زیست کرمانشاه است

گرد و غبار، پسماند و پساب ۳ چالش اصلی محیط زیست کرمانشاه است

ایسنا/کرمانشاه سرپرست اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه از گرد و غبار، پساب و پسماند به عنوان سه چالش اصلی پیش روی محیط زیست استان یاد کرد.

سعید دزفولی‌نژاد به مناسبت روز جهانی محیط زیست (۱۶ خرداد) با حضور در دفتر ایسنا در کرمانشاه، شعار امسال هفته محیط زیست (۱۶ تا ۲۲ خرداد) را «سهم من در تداوم حیات» اعلام کرد و گفت: برای حفاظت از محیط زیست به مشارکت همه مردم نیاز داریم و  تک تک افراد جامعه باید حافظ محیط‌ زیست باشند.

دزفولی‌نژاد با تاکید بر اینکه محیط زیست مطلقا مقابل توسعه اقتصادی و صنعتی قرار ندارد، ادامه داد: از توسعه پایداری که با رعایت الزامات محیط زیست باشد، حمایت خواهیم کرد و همگام با آن هستیم.

وی در ادامه به تشریح آخرین وضعیت مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان کرمانشاه پرداخت و گفت: حدود ۲۸۰ هزار هکتار از مساحت استان کرمانشاه در قالب مناطق دوازده‌گانه تحت مدیریت محیط زیست قرار دارد.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه سهم مناطق تحت مدیریت محیط زیست از مجموع وسعت استان را نزدیک به ۱۰ درصد اعلام کرد و افزود: این میزان در کشور حدود یازده درصد است.

دزفولی نژاد این مناطق را شامل سه پناهگاه حیات وحش، پنج منطقه حفاظت شده، دو اثر طبیعی ملی و دو منطقه شکار و تیراندازی ممنوع عنوان کرد و یادآور شد: پناهگاه‌های حیات وحش شامل قراویز، زله‌زرد و بیستون، مناطق حفاظت شده شامل بیستون، بدر و پریشان، امروله و دالاخانی، قلاجه و بوزین و مره‌خیل است. همچنین غارهای پرآو و قوری قلعه به عنوان اثرطبیعی ملی ثبت شده‌اند و هشیلان و بمو نیز مناطق شکار و تیراندازی ممنوع هستند.

وی از پیگیری برای ارتقاء تعدادی از مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان نیز خبر داد و اضافه کرد: بنا داریم قلاجه را به پناهگاه حیات وحش و بمو را به منطقه حفاظت شده ارتقاء دهیم.

کمتر از استانداردهای جهانی محیط‌بان داریم

سرپرست اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه تعداد نیروهای محیط‌بانی که هم اکنون حفاظت از عرصه‌های محیط زیست کرمانشاه را بر عهده دارند را ۱۲۰ نفر اعلام کرد و افزود: این در حالیست که بر اساس استانداردهای جهانی تعداد محیط‌بانان باید به ازاء هر هزار هکتار یک نفر باشد.

به گفته دزفولی نژاد کمبود تعداد محیط‌بانان در کرمانشاه باعث شده کار آنها و مسئولیتی که در حفاظت از بخش عظیمی از عرصه محیط زیست کرمانشاه بر عهده دارند، سنگین باشد.

گرد و غبار، پسماند و پساب ۳ چالش اصلی محیط زیست کرمانشاه است

مهمترین چالش‌های محیط زیست کرمانشاه کدام است؟

سرپرست اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه از مهمترین چالش‌های پیش روی محیط زیست کرمانشاه یاد کرد و ادامه داد: در شهر کرمانشاه پساب و فاضلاب شهری یکی از مهمترین این معضلات است که رودخانه‌های آبشوران و قره‌سو را آلوده می‌کند.

وی تنها راه مقابله با این معضل را احداث فازهای تکمیلی تصفیه خانه‌ فاضلاب شهر کرمانشاه اعلام کرد و گفت: اکنون تنها حدود یک چهارم فاضلاب شهر کرمانشاه تصفیه می‌شود.

دزفولی نژاد با بیان اینکه اکنون بخشی از پساب کرمانشاه وارد رود قره‌سو می‌شود، گفت: آلودگی قره سو تنها مربوط به شهر کرمانشاه نیست و فاضلاب شهر روانسر و روستاهای مسیر نیز وارد این رودخانه می‌شود.

وی از پسماند نیز بعنوان دیگر معضل محیط زیست استان یاد کرد و افزود: بجز شهر کرمانشاه، در سایر شهرستان‌ها پسماند به شیوه سنتی دفن می‌شود.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه براساس مصوبه کارگروه مدیریت پسماند استان باید شش سایت مدیریت پسماند در استان احداث شود، گفت: هم‌اکنون تنها کار احداث دو سایت اسلام آبادغرب و سرپل ذهاب آغاز شده و تا مراحلی از جمله تعیین زمین پیش رفته و در سایر نقاط نیز باید با همراهی شهرداری‌ها سایت‌های مدیریت پسماند ایجاد شود.

کرمانشاه دروازه ورود گرد و غبار به کشور

وی از گرد و غبار که معمولا در نیمه اول سال نمود بیشتری دارد نیز به عنوان یکی دیگر از معضلات محیط زیست کرمانشاه یاد کرد و گفت: خوشخبتانه امسال وضعیت ریزگردها در کرمانشاه نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شده  که عمدتا نیز حاصل بارش‌های خوب و بالا بودن رطوبت خاک است.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه کانون اصلی گرد و غباری که کرمانشاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد را خارج از مرزهای کشور دانست و عنوان کرد: در حال حاضر در استان کرمانشاه هیچ کانونی از ریزگردها نداریم.

وی از فعالیت ۹ ایستگاه سنجش کیفیت هوا شامل چهار ایستگاه در مرکز استان و پنج ایستگاه در شهرستان‌های پاوه، کنگاور، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب و قصرشیرین یاد کرد و ادامه داد: احداث یک ایستگاه در گیلانغرب را نیز از محل مصوبات سفر رئیس جمهور شهید به کرمانشاه در دستورکار داریم که باید منابع آن به طور کامل اختصاص یابد.

امسال خطر آتش‌سوزی‌ها جدی است

سرپرست اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به جدی بودن خطر آتش سوزی‌ها در سال جاری، گفت: با توجه به بارش‌های خوب و غنی شدن پوشش گیاهی، امسال احتمال گسترش حریق‌ وجود دارد.

دزفولی نژاد با بیان اینکه عوامل انسانی بیشترین سهم را در بروز آتش سوزی‌ها دارد، از مردم خواست هنگام حضور در طبیعت از روشن کردن آتش خودداری کرد و در صورت اجبار حتما قبل از ترک محیط از خاموش شدن آن مطمئن شوند.

وی از در دست احداث بودن پایگاه اطفا حریق چالابه نیز یاد کرد که کمک بسزایی به مهار به موقع موارد آتش سوزی خواهد کرد و گفت: این پایگاه اکنون ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت دارد و تکمیل آن به تامین اعتبار وابسته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha