• چهارشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403031610517
  • خبرنگار : 30147

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار مطرح کرد

آبخیزداری عامل بسیار مهم در نجات قنوات

آبخیزداری عامل بسیار مهم در نجات قنوات

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سبزوار گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری را از عوامل بسیار مهم و مؤثر در نجات قنوات از خطر خشکیدن و نابودی دائمی دانست.

عباسعلی کیانی فرد، در گفت و گو با ایسنا وجود چاه‌های عمیق و نیمه عمیق در شهرستان سبزوار را یکی از علل نابودی قنات‌ها دانست و تصریح کرد: برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی شهرستان، با چالشی مهم برای توسعه کشاورزی در منطقه مواجهه ساخته است.

وی یکی از عوامل تخریب قنات‌ها را وقوع سیل‌های مخرب و سهمگین دانست و افزود: جای تأسف است که استفاده از قنوات، پس از گسترش امکانات فنی و حفر چاه‌های نیمه عمیق و عمیق، کاهش یافته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سبزوار بیان کرد: برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی از طریق بهره‌برداری بیش از حد از چاه‌ها، همراه با افزایش تعداد چاه‌ها و بی‌توجهی به تغذیه طبیعی سفره‌های آب، به‌ دلایل مختلف از جمله تغییر کاربری زمین، منجر به کاهش آب‌دهی و یا خشک ‌شدن قنات‌ها شده است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از ۸۷۶ رشته قنات دایر و ۲۲۴ رشته قنات بایر در سطح شهرستان داریم که با آب دهی ۳۷۰۰ لیتر بر ثانیه در طول سال بالغ‌بر ۴۵ میلیون مترمکعب آب صرف بیش از ۶۰۰۰ هکتار زمین زراعی می‌شود.

کیانی فرد معتقد است جدی نگرفتن  اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، تخریب و نابودی قنات‌ها را به عنوان سازه‌ای حیاتی که حاصل تمدن و فرهنگ غنی کشور است را در پی خواهد داشت.

وی بیش از ۵۰۰ هزار هکتار از گستره این شهرستان را نیازمند اجرای طرح‌های آبخیزداری دانست و گفت: برای انجام این مهم دست کم ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سبزوار با بیان اینکه آبخیزداری و آبخوان‌داری از عوامل بسیار مهم در نجات قنوات از خطر خشکیدن و نابودی دائمی است، اذعان کرد: طی ۲ سال اخیر دو طرح مطالعاتی آبخیزداری در شهر سبزوار با گستره ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار و نیز شهر روداب با گستره ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار انجام شده است.

کیانی فرد افزود: بهره‌برداری بیش از حد از چاه‌ها، همراه با افزایش تعداد چاه‌ها و بی‌توجهی به تغذیه طبیعی سفره‌های آب به‌ دلایل مختلف و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی از جمله تغییر کاربری زمین، منجر به کاهش آب‌دهی و یا خشک شدن قنات‌ها شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha