• چهارشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403031610457
  • خبرنگار : 30057

مشاور زیست محیطی سازمان زمین‌شناسی خبر داد

آخرین یافته‌های مطالعات گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان

آخرین یافته‌های مطالعات گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان

مشاور زیست محیطی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به آخرین یافته‌های مطالعات گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان گفت: زاهدان و زابل در شرق ایران به دلیل مواجهه دائمی با میزان بالایی از گرد و غبار، از جمله ناسالم‌ترین شهرهای جهان از منظر کیفیت هوا شناخته شده‌اند.

به گزارش ایسنا، علیرضا واعظی در این باره گفت: با توجه به اهمیت مناطق خاص در کشور از منظر مواجهه با گرد و غبار و آسیب‌پذیری ساکنان نسبت به کیفیت هوا، در بررسی‌های سازمان زمین‌شناسی در این طرح کلان استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، خوزستان، تهران و اصفهان‌ و... از اولویت ویژه‏‌ای برخوردارند.

واعظی خاطرنشان کرد: در این راستا بخشی از این طرح کلان در استان سیستان و بلوچستان توسط دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناختی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با راهبری دکتر رضا شهبازی، مجری طرح ملی گرد و غبار و با همکاری مسئولان استانی اجرایی شده که یافته‌های این طرح در زمینه منشأیابی زمینی تولید گرد و غبار،  شناسایی ویژگی‏‌های فیزیکی و شیمیایی ذرات گرد و غبار و تأثیرات بر سلامتی جوامع انسانی است.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به حساسیت موضوع در استان سیستان و بلوچستان و مواجهه دائمی این استان با طوفان‏‌های گرد و غبار، تیم کارشناسی این طرح از متخصصان مختلفی در سطح کشور بهره جستند تا بهترین تحلیل‏‌ها از این یافته‏‌ها در اختیار جامعه علمی، اجرایی و عموم مردم قرار گیرد.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین با بیان این‌که زاهدان و زابل در شرق ایران به دلیل مواجهه دائمی با میزان بالایی از گرد و غبار، از جمله ناسالم‌ترین شهرهای جهان از منظر کیفیت هوا شناخته شده‌اند، تصریح کرد: این پژوهش‌‏ها نخستین پایش دقیق میدانی در بازه زمانی سه ساله، جامع‌ترین و بروزترین تجزیه و تحلیل عناصر بالقوه سمی در حوضه سیستان هستند.

واعظی درباره نتایج بسیار مهم پژوهش‌‏های حاصل از طرح ملی گرد و غبار، گفت: در شهر زابل، میانگین کلی شاخص پتانسیل خطر اکولوژیکی (RI) در تمام ایستگاه‌‏‏های نمونه‌برداری نشان‌دهنده سطح متوسط خطر اکولوژیکی است.

وی خاطرنشان کرد: شاخص خطر تجمعی بیماری‏‌های غیرسرطانی (HI) عناصر بالقوه سمی برای کودکان و بزرگسالان برای همه عناصر پایین‌تر از حد آستانه (HI<1) گزارش شد. خطر بیماری‌های غیرسرطانی (HQ) برای کودکان و بزرگسالان در مسیر بلع بیشتر از جذب پوستی و تنفس ارزیابی شد و برخی از عناصر خطرات بیماری‌‏های سرطانی بالاتر از حد ایمنی (> 10-4) را در مسیر بلع نشان دادند که نشان‌دهنده خطرپذیری غیر قابل قبول است.

مشاور زیست محیطی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، درباره راه‌کارهای پیش‌رو جهت کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های سرطانی در شهرهای خشکی مانند زابل که با طوفان‌های گرد و غبار مکرر مواجه هستند، گفت: تمرکز بر اقدامات پیشگیرانه و تغییر سبک زندگی ضروری است و از جمله اقدامات در این راستا پایش مستمر کیفیت هوا و تلاش برای بهبود کیفیت هوا از راه‌‏های مختلف مانند اجرای اقدامات کنترل انتشار، کاشت درختان و افزایش پوشش گیاهی به عنوان مانعی در برابر گرد و غبار و ترویج منابع انرژی پاک است.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین با تاکید بر این‌که باید به کیفیت هوای داخل ساختمان‌ها نیز توجه کرد، تصریح کرد: از آنجایی که کیفیت هوای بیرون ممکن است به دلیل طوفان‌های گرد و غبار ضعیف باشد، حفظ کیفیت خوب هوای داخل خانه با استفاده از تصفیه‌کننده هوا و بسته نگه داشتن پنجره‌ها و درها در هنگام طوفان گرد و غبار مهم است.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، وی افزود: برای کاهش استنشاق ذرات گرد و غبار هنگام بیرون رفتن از خانه در شرایط طوفان گرد و غبار، استفاده از وسایل محافظ مانند ماسک و داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل غنی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی را باید تشویق کرد، زیرا این غذاها سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی هستند که می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کنند.

مشاور زیست محیطی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، ورزش و غربالگری منظم و همچنین آموزش و افزایش آگاهی مردم را نیز در مواجهه با گرد و غبار مؤثر دانست و گفت: فعالیت بدنی منظم می‌تواند ایمنی را تقویت کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله سرطان را کاهش دهد.

وی، همچنین غربالگری‌های منظم سرطان برای تشخیص و درمان زودهنگام را ضروری دانست و گفت: این امر برای افرادی که به دلیل قرار گرفتن در معرض محیط‏‌های گرد و غباری در خطر بالاتری هستند، ضروری است و از طرفی افزایش آگاهی عمومی در مورد ارتباط بین عوامل محیطی مانند طوفان‌های گرد و غبار و خطر سرطان و همچنین اهمیت تشخیص زودهنگام و انتخاب شیوه زندگی سالم نیز در سلامت افراد ساکن در این شهرها تاثیر دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha