• دوشنبه / ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۸
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403031409347
  • خبرنگار : 50659

مسئول نهاد رهبری در دانشگاههای استان اردبیل:

امام خمینی(ره) الگوی جامعه را بر پایه حاکمیت ولایت فقیه بنا نهاد

امام خمینی(ره) الگوی جامعه را بر پایه حاکمیت ولایت فقیه بنا نهاد

ایسنا/اردبیل مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان اردبیل گفت: حضرت امام(ره) مهمترین دستاوردی که به عنوان الگو برای جامعه ما معرفی فرمود پایه‌گذاری حاکمیت ولایت فقیه بود. ولایت فقیه تداوم راه ائمه معصومین(ع) است و شانی از شئون ربوبیت الهی است چرا که وظیفه او همان وظیفه امام و پیامبر خدا است.

حجت الاسلام عبدالله حسنی در گفت‌وگو با ایسنا، به مناسبت فرا رسیدن سالگرد رحلت جانگداز بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) در خصوص سیره آن امام همام اظهار کرد: امام خمینی(ره) مجاهد فی سبیل الله بود. قرآن می فرماید: «وَجاهَدوا فی سَبیلِ اللَّهِ بِأَموالِهِم وَأَنفُسِهِم» امام در راه خدا با اموال و جان خودش معامله کرد.

وی ادامه داد: قرآن می فرماید: « وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» امام با خدا معامله کرده بود و همه کار و حرفش برای رضای خدا بود و تمام تلاشش این بود که رضایت پروردگار عالمیان را در نظر بگیرد و برای خدا کار کند.

حجت الاسلام حسنی افزود: حضرت امام با خدا عهد و پیمان بسته بود که در واقع پایه گذار اسلام ناب محمدی (ص) باشد. قرآن صراحتا می فرماید که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ» ای کسانی که ایمان آوردید یاریگر خدا باشید و امام یاریگر خدا بود. در زمانی که از دین و از اسلام خبری نبود امام احیاگر دین و اسلام بود.

وی ادامه داد: یکی از امتیازات ویژه امام خمینی(ره) این است که از هیچ کس هراس نداشتند و به کار خودشان هم معتقد و اطمینان قلبی داشتند. قرآن می فرماید: «ألا إن أوۡلیاء ٱلله لا خوۡف علیۡهمۡ ولا همۡ یحۡزنون» اولیای خدا غیر از خدا از هیچکس ترسی ندارند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان اردبیل گفت: حضرت امام در پاسخ به سوال خبرنگار مجله تایم آمریکا که از ایشان پرسید شما معارف دینی و قرآن خواندید و با این اوضاع و احوال قیام کردید می خواهید در ایران چه بکنید؟ فرمود: ما معادله جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسی که تابه حال تمام معیارها بر اساس آن سنجیده شده است را شکسته ایم یعنی نگاه شما نگاه دموکراسی و لیبرالیستی است و ما از این نگاه خارج شدیم چرا که نگاه ما نگاه اسلامی است. ما خود چارچوب جدیدی ساخته ایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفتیم. از هر عادلی دفاع می کنیم و بر هر ظالمی می تازیم.

حجت الاسلام حسنی ادامه داد: امام فرمود: «ما این سنگ را بنا خواهیم گذاشت امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمان ها را بر این پایه بنا کنند ، نه بر پایه نفوذ سرمایه داری و قدرتمندان که هر موقع خواستند هر کسی را محکوم کنند بلافاصله محکوم می کنند. آری با ضوابط شما من هیچ نمی دانم و بهتر که هیج ندانم. با آن لیبرالیستی که شما دارید من هیچی ندانم بهتر است».

وی افزود: امام پایه گذار اسلام ناب محمدی است و در دورانی که در طول تاریخ سابقه ندارد چنین شخصیتی بیاید و قیام کند و در واقع اسلام را جایگزین ادیان دیگر قرار دهد توفیق خداوند به امام بود.

امام خمینی(ره) الگوی جامعه را بر پایه حاکمیت ولایت فقیه بنا نهاد

حجت الاسلام حسنی در ادامه سخنان خود با اشاره به مهم ترین دستاوردهای حضرت امام گفت: حضرت امام مهمترین دستاوردی که به عنوان الگو برای جامعه ما معرفی فرمودند پایه گذاری حاکمیت ولایت فقیه بود. ولایت فقیه تداوم راه ائمه معصومین علیهم السلام است و شانی از شئون ربوبیت الهی است چرا که وظیفه او همان وظیفه امام و پیامبر خدا است.

وی افزود: دومین مورد در فرمایش امام تاکید بر پیاده سازی قوانین اسلام در جامعه بود. امام فرمود: اسلام باید بر همه مردم ارزش شود و حاکمیت بر پایه قرآن و سیره اهل بیت(ع) باشد. سومین مورد مبارزه امام با تفکر جدایی دین از سیاست بود چرا که امام معتقد به پیوند دین و سیاست بودند و این دو را از هم جدا نمی دانستند. پیامبر(ص) بعد از هجرت اولین کاری که انجام دادند تشکیل حکومت بود.

حجت الاسلام حسنی ادامه داد: تربیت نیروهای خلاق و انقلابی چهارمین دستاورد حضرت امام بود. دفاع از مستضعفان و محرومین یکی از برنامه های بزرگ حضرت امام بود که در این راستا تاسیس بنیاد مستضعفان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و کمیته امداد به خاطر حمایت از محرومان و مستضعفان جامعه صورت گرفت. همچنین امام معتقد به وحدت امت اسلامی بود و تمام تلاشش ایجاد وحدت بین امت اسلامی بود که قبل از آن نبود.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: از خصوصیات شخصیتی و بارز امام؛ ساده زیستی، تقوا، توکل بر خداوند در همه لحظات زندگی و امورات کاری ، داشتن اخلاص، توسل به اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، تواضع در برابر خداوند، شجاعت و اعتماد به نفس امام بود. حسن خلق، اخلاق زیبا و حسنه امام باعث شد مردم دورش جمع شوند و از او حمایت کنند.  

وی بیان کرد: واقعیت این است که امام با دستان خالی و بدون هیچ سلاحی در برابر بزرگترین قدرتمندان ایستاد و با آنها مبارزه کرد و به پیروزی هم رسید و آن ناشی از شجاعت و قدرت ایمان و اعتقادی امام بود. همه هدف امام خدمت به دین و مردم و دفاع از اسلام و ساری و جاری کردن آن در جامعه و تمام دنیا بود.

حجت الاسلام حسنی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای معرفی ابعاد مختلف شخصیتی و سیره امام به نسل جوان دارید؟ گفت: انسانها اگر کارهای خود را برای و بخاطر خدا انجام دهند برکت در زندگیشان جاری و ساری خواهد بود. جوانها بدانند اگر انقلاب اسلامی به ۴۵ سالگی خود رسیده است ناشی از اخلاص و ارتباط امام با خداوند است.

وی ادامه داد: پیشنهاد من به جوانها این است که ببینند می توانند در جهان شخصیتی مثل حضرت امام پیدا کنند؟ جوان‌ها حتما بروند و خانه امام را از نزدیک ببینند. خانه امام که رهبر امت بودند اجاره ای بود و امام برای خودش قصر و کاخ نساخت چرا که تمام تلاش و هدف امام رسیدگی به محرومان و مستضعفان و دستگیری از جوانان و مردم و خدمت به آنها بود.   

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha