• یکشنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403031308967
  • خبرنگار : 71533

متن و حاشیه چهارمین روز ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری

روز سبقت در «احساس تکلیف»

روز سبقت در «احساس تکلیف»

چهارمین روز ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری در حالی آغاز شده که از نخستین دقایق شروع مهلت ده‌ساعته امروز برخلاف روزهای گذشته، چهره‌هایی با سوابق دولتی حضور پررنگ‌تری در ستاد انتخابات داشته‌اند. 

به گزارش ایسنا، با گذشت سه روز از مهلت پنج‌روزه نام‌نویسی دواطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، ثبت‌نام ۱۷ نفر قطعی اعلام شد که به حضور محمدرضا صباغیان و قدرتعلی حشمتیان از جریان مستقل، سعید جلیلی، عباس مقتدایی، محمود احمدی‌بیغش، محمد خوش‌چهره، احمد رسولی‌نژاد، علیرضا زاکانی، حبیب‌الله دهمرده، محمدرضا میرتاج‌الدینی، زهره الهیان و فداحسین مالکی از جبهه اصولگرایی، مصطفی کواکبیان، عبدالناصر همتی و مسعود پزشکیان از جناح اصلاح‌طلب، علی لاریجانی با سابقه اصولگرایی و تمایل به اعتدالگرایی در سال‌های اخیر و وحید حقانیان با سوابق اجرایی متفاوت برای داوطلبی نامزدی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری انجامید.

بنا به آماری که سخنگوی ستاد انتخابات از مراجعه‌کنندگان به ستاد انتخابات کشور در این سه‌روز ارائه کرده در مجموع ۸۰ مراجعه‌کننده وارد وزارت کشور شده‌اند که شامل ۸ زن و ۷۲ مرد بودند.

از صبح امروز (روز چهارم نام نویسی) اما حضور پررنگ چهره‌هایی که اغلب سابقه دولتی دارند با نام‌نویسی محمدمهدی اسماعیلی که ‌اکنون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، آغاز شد. او در حالی برای ثبت‌نام وارد ستاد انتخابات شد که محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهوری و میثم نیلی احمدآبادی صاحب امتیاز پایگاه خبری رجانیوز نیز او را همراهی می‌کردند.

ورود مجریان امروز و دیروز به ستاد انتخابات

اسماعیلی پس از نام‌نویسی در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور یاد رئیس‌جمهوری شهید و همراهانش را گرامی‌ داشت و اظهار کرد: مردم نمی‌خواهند دوباره جریان حاکمیت دوگانه راه بیفتد و دوباره به اسم خصوصی‌سازی حقوق کارگران و مردم پایمال شود. مردم نمی‌خواهند دوباره با مافیای واردات چرخ کارخانه‌ها متوقف شود. مردم می‌خواهند راه رجایی و رئیسی ادامه پیدا کند و مردم رئیس‌جمهوری می‌خواهند که تداوم‌بخش دولت آیت‌الله رئیسی باشد.

پس از پایان سخنان وزیر ارشاد و داوطلب کاندیداتوری ریاست‌جمهوری، مسعود زریبافان دبیر هیات دولت محمود احمدی‌نژاد نیز با بالاگرفتن شناسنامه‌ خود و به همراهی محمد علی‌آبادی رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت‌های نهم و دهم وارد محل استقرار خبرنگاران در ستاد انتخابات کشور شد و برای بار دوم در رقابت‌های ریاست‌جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد. او پیش از این در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم ثبت‌نام کرده بود که قبل از برگزاری انتخابات به نفع سیدابراهیم رئیسی کنار رفت.

ورود مجریان امروز و دیروز به ستاد انتخابات


او در سخنانی با تاکید بر اینکه می‌توان با تدبیر و کمک مردم، تحریم‌ها را بی‌اثر کرد و مشکلات اقتصادی و معیشتی را حل کرد، گفت: فضای مجازی را با توسعه زیرساخت‌ها به نفع اقتصاد و معیشت مردم و نشر دانش و فرهنگ، تقویت خواهم کرد و با پاسخگویی صادقانه، کمتر حرف خواهم زد و بیشتر تدبیر و مجدانه عمل و تلاش خواهم کرد.

پیش از اینکه سخنان زریبافان در جمع خبرنگاران پایان یابد، ورود رئیس او در سالهای حضورش در دولت، توجه نمایندگان رسانه‌های حاضر در ستاد انتخابات کشور را که از ساعتی پیش منتظر آمدن چهره‌هایی همچون وی بودند، به خود جلب کرد؛ محمود احمدی‌نژاد برای پنجمین‌بار به قصد کاندیداتوری پا به ستاد انتخابات کشور گذاشت. جایی که سال ۱۳۸۴ وقتی برای اولین بار در آن حضور یافت به صدور مجوز برای او جهت کسب اکثریت آرا انجامید تا در نهایت ششمین رئیس‌ جمهوری لقب گیرد و چهار سال بعد نیز با تمدید همین مجوز در داغترین و مناقشه‌برانگیزترین انتخابات جمهوری اسلامی در شرایطی ریاست دهمین دولت را هم عهده‌دار شود که وقتی در سال ۱۳۹۲ کلید اتاق رئیس‌جمهوری را به حسن روحانی تحویل می‌ دهد، عده‌ای درخور توجه تصور کنند بعید است بازهم آن اطراف دیده شود. اما تنها چهار سال فرصت کافی بود تا  احمدی‌نژاد به وزارت کشور مراجعه کند و با در دست‌داشتن مدارک و اسناد شناسایی در صف بررسی صلاحیت‌ها قرار گیرد، اما از شورای نگهبان پاسخ لازم را دریافت نکند و تکرار تلاشش برای حضور در دوره بعد نیز با پاسخی مشابه مواجه شود.


احمدی‌نژاد پس از حضور در محل نام‌نویسی که همچون دفعات گذشته با حضور چند تن از اعضای دولت‌هایش همراه بود، در حالی تا نشستن پشت صندلی ارائه مدارک و تکمیل ثبت‌نام، بارها شناسنامه خود را برای تصویربرداران بالا گرفت و برایشان دست تکان داد که تلاش می‌کرد در کنار توجه به دوربین‌ها از پاسخ به پرسش‌های لحظه‌ای، هیجانی و حتی کنایی نمایندگان رسانه‌ها نیز جانماند و برای هر کدام واکنشی کنار بگذارد.

احمدی‌نژاد پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات، مهمترین هدف و برنامه کاری خود را تمرکز بر حل مشکلات معیشتی مردم اعلام کرد و گفت: اعتقاد راسخ دارم مبارزه جامع با مظاهر فقر و تنگدستی و ارتقاء سطح درآمدها و شاخص‌های رفاه و برخورداری از طریق تولید حداکثری ثروت از نظر هدفگذاری و برنامه‌ریزی، شالوده اساسی برای ریل‌گذاری دیگر برنامه‌ها در توسعه همه‌جانبه کشور و تامین منافع و تضمین مصالح ملی منطقه‌ای و بین المللی خواهد بود.

به موازات حضور احمدی‌نژاد، سرتیپ حسین افشارزاده آجودان ریاست‌جمهوری در دولت‌های نهم و دهم نیز داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری شد تا جمع کسانی که در آن دو دولت سابقه‌ای داشته‌اند به سه نفر در ثبت‌نام‌ها برسد.

یک‌ساعت بعد نام‌نویسی حسینعلی قاسم‌زاده نماینده اصولگرای ادوار مجلس انجام شد که وی در جمع خبرنگاران معنای توسعه عدالت اقتصادی را تلاش رئیس‌جمهوری در پرداخت حقوق کسانی دانست که از خزانه دولت دستمزد دریافت می‌کنند و تاکید کرد: رئیس‌جمهوری باید مراقب همه اقشار جامعه باشد و سطح درآمدی زندگی آنان را تا حد عزتمندانه ارتقا دهد؛ محمود صادقی دیگر داوطلب کاندیداتوری و از جناح اصلاح‌طلب بود که سابقه نمایندگی مجلس را دارد. او شعار خود را «توسعه پایدار و متوازن بر محور علم، تولید ملی و عدالت» اعلام کرد و یادآور شد: راه‌حل اساسی مشکلات کشور تغییر ریل بنیادین و بهره‌گیری از علم و دانش و خرد کارشناسی و تقویت بنیه تولید ملی و رفع تبعیض و عدالت است.

پس از حضور و ثبت‌نام این دو نماینده سابق مجلس، باز هم نوبت به نام‌نویسی یکی دیگر از دولتمردان محمود احمدی‌ نژاد رسید؛ صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی در سالهای ۸۸ تا ۹۲ و استاندار سابق خوزستان که او نیز پس از اتمام مراحل ثبت‌نام در سخنانی بر مسائل اقتصادی تاکید کرد و گفت: به رئیس‌جمهوری توانمند، عدالت‌گرا و فسادستیز نیاز داریم که اقتصاددان باشد. رئیس‌جمهور باید سابقه کار اجرایی داشته باشد و تشکیل دولت مقتدر با نگاه نو مبتنی بر عدالت را برای رسیدن به ایران پیشرفته با مدیریت حرفه‌ای امکان‌پذیر کند.

حسن محمدیاری نماینده اصولگرای دوره قبلی مجلس هم از دیگر چهره‌هایی بود که پس از نام‌نویسی، در سخنانش بر حل مسائل معیشتی و اقتصادی تاکید و جامعه را در مواجهه با چالش‌ها و مشکلات اقتصادی و معیشتی توصیف کرد، یادآور شد: می‌طلبد راهکار مناسبی جهت حل مشکلات و معضلات مردم داشته باشیم.

مجتبی محفوظی دیگر نماینده اصولگرای مجلس نیز پس از ثبت‌نام در انتخابات، با بیان اینکه تا این لحظه جوان‌ترین نامزد انتخابات هستم، اظهار کرد: دولت جایگاه ویژه و مهمی دارد و برای خدمت‌رسانی هر چه بهتر، نیازمند دولتی قوی، قدرتمند و با تجربه هستیم تا برای تعیین افراد کابینه دولت، به دنبال شایسته‌سالاری و گزینش افراد مستعد، باتجربه، دلسوز و با دانش مورد نیاز و فراجناحی عمل کند.

حضور دیگر کاندیداهای انتخابات در عصر چهارمین روز ثبت‌نام‌ها در حالی برخلاف روزهای گذشته روندی شتابان به خود گرفت که از میان اسامی آنان کمتر نامی مسئولیتی جز نمایندگی مجلس را در کارنامه خود ثبت کرده است. شهریار حیدری نماینده جریان مستقل در دوره پیشین مجلس که تمام برنامه‌های خود را بر اساس «مردم و مردمی‌محوری» توصیف کرد، حجت‌الاسلام حسین میرزایی دومین کاندیدای معمم و اصولگرای انتخابات (در کنار میرتاج‌الدینی) تا امروز، که «انگیزه‌های اخروی و ظاهری» را عامل ثبت‌نام خود دانست، محمدرضا پورابراهیمی دیگر کاندیدای اصولگرا و نماینده ادوار که با هدف «ایجاد تحول در عرصه اجرایی» نام خود را به فهرست داوطلبان افزود، غلامرضا رضوانی از اصولگرایان مجلس یازدهم که «پاسخ به ندای درونی وجدان» را عامل حضورش دانست، جلیل جعفری که جزو نمایندگان جریان مستقل دوره نهم مجلس بود و همین سابقه را «دلیل روشنی» برای کاندیداتوری یاد کرد و در نهایت غنی نظری‌خانقاه نماینده اصولگرای مجلس یازدهم که برای «شکستن انحصار حضور چهره‌های تکراری» به میدان آمده، از جمله این افرادند.

با نزدیک‌ شدن به ساعات پایانی چهارمین روز ثبت‌نام داوطلبان نوبت به وزرای دولت‌های قبل رسید که به جمع پرشمار کاندیداها اضافه شوند؛ محمد شریعتمداری وزیر کار دولت حسن روحانی که مدت کوتاهی در وزارت صنعت نیز با دولت وی همکاری کرد و در دولت اصلاحات هم وزیر بازرگانی بود یکی از این دو داوطلب بود که پیش از این در سال های ۱۳۹۲ و ۱۴۰۰ داوطلب کاندیداتوری شده بود.

او در سخنانی با بیان اینکه اگر رئیس جمهور شوم صدای همه مردم خواهم بود، ادامه داد: من صدای نجواهای خاموش، صدای جوانان خلاق، دختران و پسرانی خواهم بود که نه کسی آنان را می‌بیند و نه کسی آنان را به رسمیت می‌شناسد. صدای نسلی خواهم بود که دغدغه‌ها و مطالبات آنها از جنس سیاست‌زدگی‌های امروز نیست.

علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات نیز کاندیدای دیگری بود که با سابقه استانداری گیلان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر و به همراهی دخترش به ستاد انتخابات کشور آمد و پس از نام‌نویسی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آشنایی کاملی با مسائل اجرایی دارم و با مسائل فنی و مدیریت سیستمی نیز آشنا هستم و با تکیه بر تجربه کاری وارد انتخابات شدم.

محمدحسن قدیری‌ابیانه دیپلمات سابق که هدف خود از ثبت‌نام «حمایت از تولید و مقابله با فساد» اعلام کرد، محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران که با شعار تشکیل «دولت کارآفرین» به ستاد انتخابات کشور آمد و در نهایت سرتیپ ایرج شاهوردی از فرماندهان سابق نیروی زمینی ارتش که تاکید داشت «آتش‌به‌اختیار» داوطلب کاندیداتوری شده است، دیگر اسامی ثبت‌نام‌شده‌های امروز را تشکیل می‌دهند. روزی که به گفته سخنگوی ستاد انتخابات کشور با مراجعه ۵۷ نفر همراه شد که از این تعداد ۲۰ نفر ثبت‌نام کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha