• یکشنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403031308739
  • خبرنگار : 90062

موانع توسعه کشت گلخانه‌ای

موانع توسعه کشت گلخانه‌ای

ایسنا/البرز عضو هیأت مدیره تعاونی توت فرنگی کاران البرز گفت: در چند سال اخیر رشد قیمت‌ها، هزینه تمام شده مترمربع گلخانه را به شدت بالا برده و همین افزایش در کنار عدم سازگاری آن با درآمد و شرایط ریسکی آن باعث شده که سرمایه‌دار و سرمایه‌گذار برای ورود به کشت گلخانه‌ای با استفاده از سرمایه در اختیارش ترغیب نشود.

کامبیز حکیمی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: شاید از نظر برخی از فعالان بخش کشاورزی، توت فرنگی یک میوه لوکس بوده و استراتژیک نباشد، اما هر چقدر هم که این دیدگاه درست باشد، کشت توت فرنگی با ایجاد ارزش افزوده و سودآوری بخش مهمی از کشاورزی و بازار مصرف را در اختیار خود دارد.

وی ادامه داد: در دنیای اقتصاد و دنیای تولیدات کشاورزی دو نگاه به محصولات کشاورزی وجود دارد که شامل محصولات استراتژیکی و غیر استراتژیکی و لوکس است. درباره محصولاتی که در دسته‌ دوم قرار می‌گیرند، نکته مهم سود آوری است و ارزش افزوده‌ای است که این محصولات دارند و از آنجایی که توت‌ فرنگی جزو محصولات کشاورزی بسیار خوش خوراک بوده و از طرفی نگاه لوکس و فانتزی به آن داریم، در نتیجه ممکن است اهمیت آن دیده نشود.

حکیمی بیان کرد: در صورتی که استان البرز در حال حاضر، از نظر تولید توت فرنگی با داشتن شهرک‌های گلخانه‌ای فراوان و مستعد، حرف اول را در تولید توت فرنگی گلخانه‌ای با کیفیت می‌زند و حتی تولیدات شهرک‌های گلخانه‌ای آن به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

وی افزود: اگر با یک دید مقایسه‌ای به کشت گلخانه‌ای توت فرنگی نگاهی داشته باشیم، معتقدم در حال حاضر استان البرز یک منبع تولید و ارز آوری و سود آوری در اختیار دارد که نه از نظر اقتصادی و ریالی که از نظر ارزش افزوده در سیستم کشاورزی آن در حال برابری با سایر صنایع است.

عضو هیأت مدیره تعاونی گلخانه داران و توت فرنگی کاران البرز گفت: یک مجموعه گلخانه‌ای کشت توت فرنگی از زمانی که آغاز به کشت می‌کند، با استفاده از نهاده‌های کشاورزی و استخدام پرسنل، کارآفرینی و ارزش افزوده ایجاد می‌کند، گردش مالی سالانه دارد و چون تعداد زیادی از سایر مشاغل را به خود جذب می‌کند، یک طیف گسترده‌ای از صنایع را به ههم پیوند می‌دهد. به علاوه اینکه بهره‌وری این محصول هم آنقدر بالاست که اشتغالزایی آن در سطح کلان بسیار قابل توجه است.

وی بیان کرد: اما متاسفانه نگاه سطوح بالاتر و سرمایه‌گذاران نسبت به توسعه صنعت گلخانه‌داری در ایران نگاه منطقی نیست، چون ۹۰ درصد کسانی که می‌خواهند گلخانه‌داری کنند، نگاهشان به تسهیلات ارزان قیمت سیستم بانکی است که متاسفانه چند سالی است وجود ندارد. از طرفی به علت مشکلاتی که در تولید گلخانه‌ای و کشاورزی به واسطه نوسان بازار و سطح تورم ایجاد شده، خیلی از افراد تمایلی به این ندارند که از سرمایه شخصی خودشان استفاده کرده و کار تولید و احداث مجموعه‌های گلخانه‌ای را انجام دهند.

حکیمی در ادامه اظهار کرد: بعلاوه اینکه در چند سال اخیر رشد قیمت‌ها، هزینه تمام شده مترمربع گلخانه را به شدت بالا برده و همین افزایش در کنار عدم سازگاری آن با درآمد و شرایط ریسکی آن باعث شده که سرمایه‌دار و سرمایه‌گذار برای ورود به کشت گلخانه‌ای با استفاده از سرمایه در اختیارش ترغیب نشود.

وی ادامه داد: بنابراین اگر قرار است که ما کشت گلخانه‌ای را توسعه دهیم کسانی که مسئول و دست اندرکار هستند، باید به گونه‌ای این قضیه را از نقطه نظرات مختلف بررسی کنند. با آگاهی از روند احداث و توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای معتقد هستم، استاندار دید مثبتی در این باره داشته و بسیار پیگیر توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای هستند، اما متاسفانه چون زیرساخت‌های لازم به اندازه کافی وجود ندارد، باعث شده موارد دست و پاگیری برای احداث گلخانه‌ها داشته باشیم.

حکیمی در ادامه گفت: بنابراین بقیه دستگاه‌ها باید با از ظرفیت‌های که درونشان هست به گونه‌ای کمک کنند که توسعه صنعت گلخانه‌داری در استان البرز که از ظرفیت بسیار بالایی به واسطه شرایط اقلیمی برخوردار است، با وجود کمبودهای منابع آبی بتواند سرپا ایستاده و توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: در مورد توجه به محصولات مختلف گلخانه‌ای از گل‌های شاخه بریده گرفته تا سبزی و صیفی و توت فرنگی دو دید از لحاظ تجربی و منطقی مهم است. مورد اول نگاه مسئولانه نسبت به چگونگی استفاده از آب در این نوع از کشت است که روش‌های نوین، کارآمد و با بهره‌وری بالا می‌تواند به عملکردهای بالا و افزایش سطح راندمان تولید محصولات کشاورزی کمک کننده باشد.

عضو هیأت مدیره شرکت تعاونی شهرک گلخانه‌ای شهر جدید مهستان افزود: در سال‌های آینده به دلیل تغییرات اقلیمی منابع آبی بسیار ارزشمندتر از حال حاضر خواهد بود و چون کشور ما اقلیمی خشک و نیمه خشک دارد، لذا هر چقدر نوسانات آب و هوایی کره زمین تشدید می‌شود، موضوع مصرف بهینه آب در مصارف مختلف اهمیت بیشتری می‌یابد.

وی گفت: تنها گزینه‌ مناسبی که در برابر تغییرات اقلیمی در کشاورزی دیده شده، استفاده از روش‌های پیشرفته و مدرن کشاورزی است که راندمان تولید محصول کشاورزی را در تمام اشل‌های مختلف تولیدات دامی، انسانی و گلخانه‌ای بالا می‌برد. با وجود تنوع اقلیمی که در سراسر کشور داریم یک راهکار، بها دادن به مقوله توسعه پایدار، منطقی و علمی کشاورزی در زمینه کشت گلخانه‌ای است تا در آینده از بابت تولید محصولات کشاورزی به واردات متکی نباشیم.

عضو هیأت مدیره تعاونی گلخانه داران و توت فرنگی کاران البرز مطرح کرد: برخی از تولیدات محصولات کشاورزی ما به واسطه عدم به صرفه بودن تولید، هزینه، راندمان و کیفیت پایین، استفاده از سموم و کودهای نامناسب قابلیت رقابت در بازار جهانی را از دست می‌دهند و این باعث می‌شود که به دلیل عدم برخورداری از استانداردهای غذایی و کشاورزی از چرخه فروش حذف شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha