• شنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۲:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403031208396
  • خبرنگار : 50549

افتتاح ۱۰۹ پروژه طرح «یادگار ابراهیم» در خراسان رضوی

افتتاح ۱۰۹ پروژه طرح «یادگار ابراهیم» در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: در مجموع ۱۰۹ پروژه از ۱۲ دستگاه اجرایی استان و ۱۰ دستگاه ملی با اعتباری بیش از ۱۴۲ هزار و ۲۲۳ هزار میلیارد تومان در طرح یادگار ابراهیم افتتاح می‌شود.

جواد خدایی در نشست طرح یادگار ابراهیم که امروز، ۱۲ خردادماه در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در هفت ماه گذشته با همکاری دستگاه‌های مرتبط در حال برنامه‌ریزی برای دومین سفر ریاست جمهوری بودیم و به جهت تناسب ایام قرار شد، سفر هیئت دولت در دهه کرامت و در ایام ولادت امام رضا(ع) باشد و مکاتباتی هم در این راستا صورت گرفت. اگرچه با اتقاقات اخیر حضور ریاست جمهوری در مشهد میسر نشد، اما بر اساس دستور استاندار مقرر گردید معطلی نباشد، لذا پروژه‌هایی که با تلاش و تدابیر شخص شهید رئیسی در استان مصوب شده بود، هم‌ اکنون در مرحله افتتاح قرار گرفته است. 

وی بیان کرد: برخی از این پروژه‌ها همچون پروژه‌هایی در حوزه آب، انرژی، محیط زیست، صنعت، کشاورزی و ... سالیان سال متوقف بوده که با پیگیری شخص رئیس جمهور در دولت سیزدهم  انجام شد و در این خصوص یک جهش اتفاق افتاد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها راه‌اندازی قطار سریع السیر تهران- مشهد است که یک مگا پروژه بعد از انقلاب اسلامی و مورد تاکید ریاست جمهوری بود و قرار بود با حضور شخص ایشان افتتاح شود.

خدایی تصریح کرد: در مجموع ۱۰۹ پروژه از ۱۲ دستگاه اجرایی  استان و ۱۰ دستگاه ملی در این طرح هستند که اعتبار آن‌ها بیش از ۱۴۲ هزار و ۲۲۳ هزار میلیارد تومان است. از این تعداد ۸۷ پروژه در مرحله افتتاح و بهره‌برداری قرار دارد و ۲۲ پروژه در فاز اجرایی است. 

وی افزود: این پروژه‌ها در وزارتخانه‌های نیرو، صنعت، معدن و تجارت، راه وشهرسازی، ارتباطات فناوری اطلاعات، آموزش وپرورش، نفت، بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، و  ورزش و جوانان است.  

خدایی بیان کرد: در حوزه وزارت نیرو بیشترین پروژه‌ها مربوط به برق و آب است که به لحاظ ریالی یک سوم پروژه‌های دیگر را به خود اختصاص داده است.

پروژه های تامین برق در دولت سیزدهم

وی گفت: همه می‌دانیم با چالش ناترازی برق در کشور مواجهیم، به همین دلیل بخشی از کارنامه دولت سیزدهم در استان و پروژه‌هایی که رئیس جمهور شخصا پیگیری کردند، پروژه‌های مربوط به حوزه تامین برق است. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ دو واحد گازی نیروگاهی استان افتتاح شد و دو واحد به مرحله افتتاح رسید، افزود: این دو شامل فاز اول پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ابن یمین سبزوار و نیروگاه سیکل ترکیبی راشد تربت حیدریه که فاز دوم آن افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه مرور سوابق افتتاح نیروگاهی با افتتاح ۴ واحد نیروگاهی طی سه سال در استان دارای رکورد است که ارزش ریالی هر یک ۱۰ هزار میلیارد تومان در حوزه نیروگاه تجدیدپذیراست، خاطرنشان کرد: در حوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر اتفاقات مثبتی در سطح استان و کشور انجام شد. نیروگاه بادی خواف و نیروگاه خورشیدی شرکت کشت و صنعت جوین با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بهره‌برداری رسید و دو نیروگاه بادی و خورشیدی بزرگ مقیاس از جمله نیروگاه بادی ۲۰۰ مگابایتی فولاد سنگان خواف در مرحله عملیات اجرایی قرار دارد، همچنین نیروگاه ۱۰۰ مگابایتی خورشیدی در کاشمر هم در مرحله اجرایی است که تمامی مراحل آن از جمله سرمایه‌گذاری در سال گذشته انجام شده است. 

تجهیز ۵۰ درصد چاه‌های استان به نیروگاه خورشیدی

خدایی بیان کرد: بنای ما این بود که ۵۰ درصد چاه‌های استان را  تا سال ۱۴۰۴ مجهز به نیروگاه خورشیدی کنیم تا برق خود را از این ناحیه تامین کنند، علاوه بر این نیز هزار سامانه خورشیدی با ظرفیت ۵ مگاواتی به افراد تحت پوشش داده می‌شود که باعث خوداشتغالی و کسب درآمد خواهد شد.

وی افزود: آنچه به‌عنوان سیمای پروژه‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف در استان شروع کردیم، شامل جایگزینی بخاری‌های کم مصرف، جایگزینی کولرهای کم مصرف، خراسان رضوی را به عنوان قطب صرفه‌جویی انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور تبدیل کرده است. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی درخصوص وضعیت تنش آبی در استان تصریح کرد: در حوزه آب تا پیش از بارندگی‌های اخیر در استان با تنش آبی مواجه بودیم  و قرار بود خشک‌ترین سال آبی را تا ۵۰ سال اخیر در کشور داشته باشیم، اما بارندگی اخیر دغدغه ما را از تامین حداقلی آب مشهد برطرف کرد اما در عین حال بهره‌برداری از پروژه خط انتقال آب از سد تبارک به قوچان، پروژه آبرسانی بجستان و ۳۴ طرح آبرسانی در ۷۰ روستا از جمله مهمترین پروژه‌های ما در حوزه آب رسانی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به مشکل توزیع آب در برخی نقاط استان گفت: پروژه آبرسانی نبی اکرم یک پروژه مهم است که در این پروژه مدیریت توزیع آب انجام خواهد شد.  

خدایی با بیان اینکه پروژه‌های تصفیه خانه از جمله دغدغه‌های زیست محیطی بودند که در این خصوص ۵ تصفیه خانه در حال بهره‌برداری داریم، افزود: همچنین بیش از ۵۵ درصد شبکه فاضلاب مشهد اجرا شده است و  تا سال ۱۴۰۴ کل شبکه فاضلاب مشهد انجام خواهد شد، علاوه بر آن طی یکسال گذشته ۴۶ کیلومتر شبکه فاضلاب در مشهد اجرا شده که در این طرح به بهره‌برداری خواهد رسید.  

وی درخصوص واحدهای تولیدی راکد در استان بیان کرد: اقدامات کم نظیری در احیای واحدهای راکد و راه‌اندازی پروژه‌های بلاتکلیف انجام شده است. در این راستا بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان پروژه‌های آماده افتتاح وجود دارد. تصفیه‌خانه شهرک صنعتی چرمشهر که مطالبه مردمی و رسانه‌ها بود از دیگر اقدامات خوبی است که صورت گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی افزود: در راه و شهرسازی در دو حوزه مسکن و راه، تعداد ۱۰ هزار و ۴۷۷ واحد در حال بهره‌برداری داریم  و بیش از ۱۹ هزار واحد زمین واگذار خواهد شد، در مجموع ۳۰ هزار واحد به عنوان بسته مسکن طرح یادگار ابراهیم افتتاح خواهد شد.

خدایی گفت: در حوزه راه، ۱۲۰۰ کیلومتر از شریان‌های اصلی در استان روکش شده است و بهره‌برداری از ایمن‌سازی ۱۲ نقطه حادثه خیز در استان به انجام خواهد رسید.

وی بیان کرد: در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در شرق کشور، قطب مرکز داده و پارک داده برای استفاده استارتاپ‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید. پروژه مهم دیگر دسترسی به اینترنت پر سرعت ثابت است که در راستای آن فیبر نوری دو منطقه ۹ و ۱۱ مشهد افتتاح خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به مهمترین پروژه‌های آموزش و پرورش در استان بیان کرد: پروژه‌های مهم در حوزه آموزش و پرورش در حال انجام است و قرار است سرانه فضاهای آموزشی به متوسط ۴/۳ متر مربع برسد.

وی افزود: ۲۵۰۰ کلاس درس در مشهد طی سه سال گذشته در افتتاح‌های هفتگی ساخته  و  ۲۱ مدرسه در قالب ۱۳۰ کلاس درس افتتاح شد؛ البته ما ۵ هزار کلاس درس تامین مالی کردیم و با تامین اعتبار ۲۵۰۰ کلاس درس توسط خیرین و ۲۵۰۰ کلاس درس توسط دولت ساخته خواهد شد تا در سال ۱۴۰۴ کمبود سرانه با میانگین استانی را جبران کنیم.

خدایی گفت: در حوزه نفت، یکی از اقدامات ما انتقال خط ۷۵ کیلومتری گاز از صالح‌آباد به تربت جام بود که در بازه زمانی کمتر از ۸ ماه انجام شد که موجبات پایداری گاز کل شبکه استان شده است، همچنین یکی از پروژه‌های مهم شرکت گاز استان و اداره کل صمت جایگزینی بخاری‌های کم مصرف است که حدود ۴۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز  را موجب می‌شود.

خدایی در خصوص پروژه‌های حوزه محیط زیست افزود: چالش گرد و غبار در شهرهای مرزی و پهنه‌های شرقی دغدغه مهمی بود، لذا در دولت سیزدهم  ۱۳ ایستگاه سنجش گردو غبار ایجاد شد که در این مورد دومین استان در کشور هستیم. 

وی اضافه کرد: آغاز عملیات اجرایی تیمارگاه حیات وحش استان از جمله پروژه‌های حوزه محیط زیست است، همچنین تک پروژه وزارت کشور پروژه کال زرکش آماده افتتاح است.

خدایی به  چند پروژه نیمه تمام وزارت ورزش جونان اشاره کرد و افزود: در این راستا چمن مصنوعی و سالن‌های ورزشی آماده افتتاح است، از جمله پروژه سالن ۶ هزار نفری ثامن است که تا هفته دولت افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha